Växelindikator

Det är extremt lätt att göra själv, jag gjorde det på min gamla Z750.
Bort med sadeln, där under finns en grå kontakt som indikatorn kopplas in i. Sedan drar du bara sladden under tanken och fäster indikatorn på instrumenthuset.
 
Det lät väldigt lätt. Är det en kontakt i den grå dosan eller måste man klippa sladdar och skarva ?
 
:tummenupp gott då sparar man kanske en slant, på kawasaki i Landskrona kostar montering 1000 lapp. Vet inte vilken års modell du körde men jag har 2009.
Ps. Kanske du bor i Hbg ? :hihi
 
Det är en kontakt, och indikatorkontakten passar default (om det är en GiPro) så man slipper skarva.
Jag hade en Z750 -13, men misstänker att det är samma kontakt.
Kontakten ligger lös, tror att det är någon form av diagnostik kontakt, men är osäker. Min var i alla fall grå. Den passar att sätta in på två håll, så du får koppla in och testa så att den kommer rätt.
 
Hittade indikator från fzracing. Deras modell zero ska vara plug and play. Kostade 800 spänn och skickas från Italien där de tillverkas.

Hur kalibreras indikatorn? En videosnutt verkade de som att man hissa upp bakhjulet i luften och sedan växla igenom hela växellådan med 4000 varv . Stämmer det ?
 
Hmm, kan mycket väl vara så på just den indikatorn, men på GiPro så funkar allt direkt utan att kalibrera på något sätt.
Men man måste dock komma ihåg att aktuell växel visas först när du släpper ut kopplingen, så ligger du exempelvis på 6:an och växlar ner till 5:an så syns inte 5 i displayen före du släppt ut kopplingen, samma sak när du växlar upp. Detta beror på att hojen i sig inte har denna elektronik som känner av detta på samma sätt som hojar som har inbygd indikator.
 
Hmm, kan mycket väl vara så på just den indikatorn, men på GiPro så funkar allt direkt utan att kalibrera på något sätt.

Har du någon aning vad som kan vara fel på min Gipro. Ligger på en växel, men indikatorn skifftar om jag ligger på låga varv.
 
Har du någon aning vad som kan vara fel på min Gipro. Ligger på en växel, men indikatorn skifftar om jag ligger på låga varv.

Ingen aning tyvärr :confused: I stort kan det väl bara vara ett av två olika fel, antingen är indikatorn trasig på något sätt, eller så är någon el som styr detta trasig på hojen? Alternativt något glapp i kontakten? Svårt att säga vad som orsaker det. Kan ju be någon firma kolla upp det, exempelvis AvaMC?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top