Växelindikator, inge spam tack:)

andersbrink skrev:
Skrattretande är väl att inte veta hur mycket motorn varvar vid en viss hastighet på en viss växel, dvs ha noll koll på sin hoj? :näsblod
Precis som om det är det man tänker på när man kör hoj.. "6700rpm @ 72km/h, humm japp då ligger jag på 4:an"

Ge upp nu, vaknat på fel sida idag? Jag trodde du var en vettig snubbe, verkar inte vara så?

Har du seriöst inte fattat nåt av dessa inlägg om varför någon skulle kunna vara intresserad av en en växelindikator?!

Att du är en übergud som räknar ut detta i huvet hela tiden må vara hänt..

andersbrink skrev:
Skrattretande är väl att inte veta hur mycket motorn varvar vid en viss hastighet på en viss växel, dvs ha noll koll på sin hoj? :näsblod
:lol

:kocko

Låter som om du e lite väl insnöad i dragracingen, testa å kör lite hoj på gatan så kanske du kan bilda dig en uppfattning om man verkligen har noll koll om man tar fel på femman å sexans växel... Så, fred orkar inte sitta å spamma sönder hans tråd...

Ibland kan det vara kul å spamma lite... iaf efter det man har försökt visa på de tekniska svårigheter det medför om man inte har växeltrumman att lira med på ett enkelt sätt, som t.ex. gsx, gsf och gsxr.

Personangrepp? Det är iaf inte min stil. Puss på er alla! :D

Köra MC på gatan? Well, jag tog MC-kort 1976 (och fick det inte i conflakes-påsen) och har kört MC på gatan sen dess, typ 30 år eller så. Dragracing började jag med för 7 år sedan. So what om man drar en extra gång i växelpellen när man är på högsta växeln... ett av de få fall det kan vara av "vikt" är om man räjsar Nisse på E4'an och ligger stumt jämsides och inte vill loosa ansiktet, typ.

Jag själv körde med växelindikator på Banditen ett tag, men enbart för att automagiskt berätta för lustgaskontrollern hur mycket gas den skulle peta i på vilken växel.

Har man vrid nog att lyfta framhjulet i 200+ km/h med gashandtaget på trean, fyran eller femman bryr man sig inte speciellt mycket om växellägsegivare. :tummenupp

Kejrå, jag lovar å sluta spamma mer i den här tråden... :brinnerup

Nu har jag snackat med en bekant som kan sånt här. Han tycker inte att det verkar vara en sån dum ide att sätta på länkaget ändå. Om man använder sig av två tungelementrelä som känner av magnetism och en räknare. Och jag vet inte själv om det låter så tokigt, man sätter ett relä under spaken ,ett över och en magnet på spaken. Sen justerar man höjderna på relät så att de slår på alldeles när magneten kommer förbi.

Sen har jag också gjort ett inlägg på svenska elektronikforumet, dom hade inte så mycket att komma med heller. Förutom en kille som skulle skicka en artikel från en tidning som "jag kanske skulle tycka vara intressant", vad han nu egentligen menar med det.

Hoztic skrev:
Riktigt läckra, men kostar en slant! Bygger man själv kommer man ju under 100kr! Fast jag skulle vilja ha display till byggsatsen Maciver länkade till... Nån som har koll på hur enkelt det skulle vara att bygga det mha dom "signaler" man får från det bygget? :va

Tokdyrt juh! :gnissla
Du behöver alltså en krets som översätter en signal på en av X st pinnar till en 7-segments-siffra att visa på en display. Det är inte omöjligt att t.ex. ELFA har en färdig IC som gör detta. Leta lite på www.elfa.se. :)

Hoztic skrev:
Riktigt läckra, men kostar en slant! Bygger man själv kommer man ju under 100kr! Fast jag skulle vilja ha display till byggsatsen Maciver länkade till... Nån som har koll på hur enkelt det skulle vara att bygga det mha dom "signaler" man får från det bygget? :va
Dert ska nog inte vara så svårt, frågade nyss en jag känner å han sa att det inte är särskilt svårt. Men vad vet jag som aldrig gjort de

PacMan skrev:
Du behöver alltså en krets som översätter en signal på en av X st pinnar till en 7-segments-siffra att visa på en display. Det är inte omöjligt att t.ex. ELFA har en färdig IC som gör detta. Leta lite på www.elfa.se. :)

Rättare sagt, den räknar ju upp, dvs 1 diod, ettan osv. Lyser alla så är neutralen eller sexan i. Men som jag skrev där uppe nånstans så kan man ju lösa det med ett relä som triggar på neutrallampan :) Borde som sagt redan finnas sånt ja, gäller bara att hitta det... :/ Ska nog åka till Elfa i Solna i helgen och prata med dom :)

storcken89 skrev:
Dert ska nog inte vara så svårt, frågade nyss en jag känner å han sa att det inte är särskilt svårt. Men vad vet jag som aldrig gjort de

Du får gärna be honom göra ett litet schema! :)

storcken89 skrev:
Nu har jag snackat med en bekant som kan sånt här. Han tycker inte att det verkar vara en sån dum ide att sätta på länkaget ändå. Om man använder sig av två tungelementrelä som känner av magnetism och en räknare. Och jag vet inte själv om det låter så tokigt, man sätter ett relä under spaken ,ett över och en magnet på spaken. Sen justerar man höjderna på relät så att de slår på alldeles när magneten kommer förbi.

Sen har jag också gjort ett inlägg på svenska elektronikforumet, dom hade inte så mycket att komma med heller. Förutom en kille som skulle skicka en artikel från en tidning som "jag kanske skulle tycka vara intressant", vad han nu egentligen menar med det.

Nå, jag skulle ju gått och lagt mig för en stund sedan, men elektronik o mecktrådar fångar mig alltid av någon anledning.

Att använda sig av brytare i någon form innebär att man måste ha avstudsade ingångar på kretsarna annars kan de få för sig att räkna upp fel. Kontaktstuds får man nämligen alltid med mekaniska kontakter. Avstudsningen kan räcka med en enkel rc-krets som gör att den dämpar spikar etc.

Magnetlösningar däremot brukar ha hysteres så det kan bli pilligt som fan att justera in. Jag skulle tro att skälet till att de dyrare varianterna som finns kostar mkt pga att de faktiskt har gjort en vettig utveckling för att slippa strul. Inse hur mkt klagomål det skulle bli och returprodukter om det inte funkade...

Nu. trött. fundera vidare i helgen. Ljuga lite på fredag kanske. Tjo!

*vinkar*

PacMan skrev:

Uj.. nu är jag rostig märker jag. Har för mig att det heter Johnsonräknare, dvs en (bit) insignal ger en 7 bitars signal ut, sen är det "bara" att dekoda den så att den visar 7-seg-led. Finns nog säkert med inbyggda dekoders. Alternativt att man använder en PIC... :-)

Skulle inte jag sova???

En kulram kanske????

Dom är väl trådlösa eller hur var det nu?
Den blir ganska kompakt 5-6 kulor och ev en till friläget den skulle kunna vara grön och ettans gul eller det kanske finns någon som har bätre färgideer.

Här har ni en länk som jag fick av rracer med en byggbeskrivning på en indikator som använder sig av varvtal-hastighet metoden. Växelindikator

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back