andersbrink
hasenfrasen
Hultan skrev:då kanske det är skönt att träffa rätt växel..
När du blir mer bekant med hojen hör/ser du vilket varvtal och hör/ser vilken hastighet som krävs för en viss typ av körning. Det är bara en vanesak.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hultan skrev:då kanske det är skönt att träffa rätt växel..
Hehe, jag har kört mina hojar förr, något överlägset svar kanske? Fattar du fortfarande inte att finns en faktisk funktion? Jag har varit bekant med mina cyklar, det har inget med saken i fråga att göra.. Skojar du eller, Tänk lite nu, menar du att om man "känner hojen" Missar man aldrig vilken växel det är.. Vi snackar inte dragracing nu.. På väg växlar man både upp och ner..andersbrink skrev:När du blir mer bekant med hojen hör/ser du vilket varvtal och hör/ser vilken hastighet som krävs för en viss typ av körning. Det är bara en vanesak.
Så har man/vill ha en växelindikator så kan man inte köra sin hoj?Boris JR skrev:Anders har helt rätt, känner man sin hoj så vet man också vilken växel som är korrekt att ha i för tillfället, det finns en anledning till att växelindikator inte återfinns inom racingen......
Hultan skrev:Så har man/vill ha en växelindikator så kan man inte köra sin hoj?
Lite överlägsen åsikt eller?
Inom rejsingen så kör man inte som på gata..
Kan ni seriöst inte fatta varför nån skulle vilja ha en växelindikator?
Konstigt det där, kör man inte RR och äter nudlar alla dagar om året i sin rejsbuss, så är man en korvkioskhojjare.. Jaja så är det...Boris JR skrev:Jag menar att växelindikatorer har ingen som hellst berättigande annat än framför korvkiosken, vilken växel du har i är totalt ointressant, en växelindikator gör bara att du tar uppmärksamheten från vägen.
Varför skaffar du dig inte en display som visar dagens dikt och vädret i New York också?
Förlåt för att jag spammar sönder tråden......
Jag instämmer med den tidigare kören som ser en del problem med att ha en växelindikator som är basserad på att känna av växelspakens rörelser eller varvtal/hastighet, ingen av dessa kombinationer är ens nästan så exakt som behövs utan skall du absolut ha info om aktuell växel så är någon form av sensor på växeltrumman att föredra, detta är dock både dyrt och meckigt så bäst är nog att lägga ner iden. Vill du absolut studera hur det ser ut så finns växellägessensor monterat på nyare tvåtakts rr cyklar (inte för att informera föraren om växel utan för att ställa om tändningen och för dataloggning).
Hultan skrev:...... Kan du på fullaste allvar inte se att det finns vissa som kan tycka det hade varit smöget med en växelindikator, efter ett par nedväxlingar på motorväägen innan en annalkande slangning tex, eller nån motsvarande situation? Ja då kanske du inte kör på det sättet, men fördum inte dom som sett behovet (eller i alla fall sett en funktion med en) Bara för att du är så himla rejsig...
Tagga upp lite..MagnusK skrev:Tagga ner lite.
Växelindikatorn hinner man knappt se om man kör riktigt aktivt och ja du lär dig vilken växel du har vid olika hastigheter och varvtal. Det känner man i kroppen utan att behöva kolla på instrumenteringen. Men klart om du vill ha en så ska du ju skaffa! Se då till att du mäter på trumman. För om du bara har en 3läges switch på spaken och du missar en ner/uppväxling och får trycka flera gånger då kan det sluta illa om du förlitar dig på mäteran och får i "fel" växel.
Det är sant, du har en poäng. Det kan vara bra att kunna se vilken växel som är i om man glömt växla ned inför ett rödljus t.ex.Stortryne skrev:Men när man har växel i men frikopplar då?
storcken89 skrev:Men jag sa ju i början av tråden att jag egentligen inte har nån nytta av den 8om jag inte nu ska hänga vid korvkiosken med brudarna förstås). Ungefär lika nödvändig grej som miniblinkers egentligen, det gör ingen nytta (om vi bortser från luftmotståndet) men hojen blir lite mer "pimp".
Det är bara en cool grej liksom, och sen kanske man kan lära sig ett å annat på kuppen.
Har du någon ny tanke om hur du ska göra nu efter att ha läst inläggen? Det mesta verkar ju ha kommit upp menar jag. Svårt att fortsätta utan att du ger någon synpunkt.storcken89 skrev:Så då kan vi kanske fortsätta att diskutera hur man ska göra istället![]()
JONQAS skrev:Men ni som inte kan förstå syftet med en växelindikator, å skriver som om ni satt högre upp än somliga andra e ju bara skrattretande...![]()
![]()
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025