Växelindikator, inge spam tack:)

andersbrink skrev:
När du blir mer bekant med hojen hör/ser du vilket varvtal och hör/ser vilken hastighet som krävs för en viss typ av körning. Det är bara en vanesak.
Hehe, jag har kört mina hojar förr, något överlägset svar kanske? Fattar du fortfarande inte att finns en faktisk funktion? Jag har varit bekant med mina cyklar, det har inget med saken i fråga att göra.. Skojar du eller, Tänk lite nu, menar du att om man "känner hojen" Missar man aldrig vilken växel det är.. Vi snackar inte dragracing nu.. På väg växlar man både upp och ner..

Anders har helt rätt, känner man sin hoj så vet man också vilken växel som är korrekt att ha i för tillfället, det finns en anledning till att växelindikator inte återfinns inom racingen......

Boris JR skrev:
Anders har helt rätt, känner man sin hoj så vet man också vilken växel som är korrekt att ha i för tillfället, det finns en anledning till att växelindikator inte återfinns inom racingen......
Så har man/vill ha en växelindikator så kan man inte köra sin hoj? :va
Lite överlägsen åsikt eller?

Inom rejsingen så kör man inte som på gata..

Kan ni seriöst inte fatta varför nån skulle vilja ha en växelindikator?

Last edited:
Hultan skrev:
Så har man/vill ha en växelindikator så kan man inte köra sin hoj? :va
Lite överlägsen åsikt eller?

Inom rejsingen så kör man inte som på gata..

Kan ni seriöst inte fatta varför nån skulle vilja ha en växelindikator?

Jag menar att växelindikatorer har ingen som hellst berättigande annat än framför korvkiosken, vilken växel du har i är totalt ointressant, en växelindikator gör bara att du tar uppmärksamheten från vägen.
Varför skaffar du dig inte en display som visar dagens dikt och vädret i New York också?

Förlåt för att jag spammar sönder tråden......

Jag instämmer med den tidigare kören som ser en del problem med att ha en växelindikator som är basserad på att känna av växelspakens rörelser eller varvtal/hastighet, ingen av dessa kombinationer är ens nästan så exakt som behövs utan skall du absolut ha info om aktuell växel så är någon form av sensor på växeltrumman att föredra, detta är dock både dyrt och meckigt så bäst är nog att lägga ner iden. Vill du absolut studera hur det ser ut så finns växellägessensor monterat på nyare tvåtakts rr cyklar (inte för att informera föraren om växel utan för att ställa om tändningen och för dataloggning).

Boris JR skrev:
Jag menar att växelindikatorer har ingen som hellst berättigande annat än framför korvkiosken, vilken växel du har i är totalt ointressant, en växelindikator gör bara att du tar uppmärksamheten från vägen.
Varför skaffar du dig inte en display som visar dagens dikt och vädret i New York också?

Förlåt för att jag spammar sönder tråden......

Jag instämmer med den tidigare kören som ser en del problem med att ha en växelindikator som är basserad på att känna av växelspakens rörelser eller varvtal/hastighet, ingen av dessa kombinationer är ens nästan så exakt som behövs utan skall du absolut ha info om aktuell växel så är någon form av sensor på växeltrumman att föredra, detta är dock både dyrt och meckigt så bäst är nog att lägga ner iden. Vill du absolut studera hur det ser ut så finns växellägessensor monterat på nyare tvåtakts rr cyklar (inte för att informera föraren om växel utan för att ställa om tändningen och för dataloggning).
Konstigt det där, kör man inte RR och äter nudlar alla dagar om året i sin rejsbuss, så är man en korvkioskhojjare.. Jaja så är det...

Om man inte förstår så fördömer man tydligen.. Kan du på fullaste allvar inte se att det finns vissa som kan tycka det hade varit smöget med en växelindikator, efter ett par nedväxlingar på motorväägen innan en annalkande slangning tex, eller nån motsvarande situation? Ja då kanske du inte kör på det sättet, men fördum inte dom som sett behovet (eller i alla fall sett en funktion med en) Bara för att du är så himla rejsig...

Ger upp och sticker till korvkiosken med bågen och hänger där med mopparna och epa-traktorerna där jag hör hemma..

Hultan skrev:
...... Kan du på fullaste allvar inte se att det finns vissa som kan tycka det hade varit smöget med en växelindikator, efter ett par nedväxlingar på motorväägen innan en annalkande slangning tex, eller nån motsvarande situation? Ja då kanske du inte kör på det sättet, men fördum inte dom som sett behovet (eller i alla fall sett en funktion med en) Bara för att du är så himla rejsig...

Tagga ner lite.

Växelindikatorn hinner man knappt se om man kör riktigt aktivt och ja du lär dig vilken växel du har vid olika hastigheter och varvtal. Det känner man i kroppen utan att behöva kolla på instrumenteringen. Men klart om du vill ha en så ska du ju skaffa! Se då till att du mäter på trumman. För om du bara har en 3läges switch på spaken och du missar en ner/uppväxling och får trycka flera gånger då kan det sluta illa om du förlitar dig på mäteran och får i "fel" växel.

på min gamla suzka 1100 fanns de en o den va grymt bekväm..svårt o vänja sig av med den när man bytte.

går de inte o lyfta över en sådan där sensor? (vet ej hur den ser ut o vart den sitter o hur den sitter)

http://www.datatool.co.uk/consumer/products/products/index.php?product=digi
Är en produkt där man mäter varv/hastighet och därifrån beräknar växel, dock fungerar det långt ifrån perfekt. Vill man bygga något liknande finns guider på internet. Google är din vän....

Även om denna typ inte är helt tillförlitlig så är den betydligt bättre än att sätta en sensor på växelspaken fast vill man ha något som verkligen fungerar så måste man mäta på växeltrumman.

Håller med Hultan till 100%. Fattar inte vad ni andra svamlar om, kan väll hålla med om att man inte behöver växelindikator när man kör aktivt eller ligger på bana. Men i vanlig trafikkörning så hade ju en växelindikator varit klockrent. Vanliga saker som att dubbelkolla att 6:an ligger i hade man kunnat slippa osv.

\Masonit

MagnusK skrev:
Tagga ner lite.

Växelindikatorn hinner man knappt se om man kör riktigt aktivt och ja du lär dig vilken växel du har vid olika hastigheter och varvtal. Det känner man i kroppen utan att behöva kolla på instrumenteringen. Men klart om du vill ha en så ska du ju skaffa! Se då till att du mäter på trumman. För om du bara har en 3läges switch på spaken och du missar en ner/uppväxling och får trycka flera gånger då kan det sluta illa om du förlitar dig på mäteran och får i "fel" växel.
Tagga upp lite..

Men jag sa ju i början av tråden att jag egentligen inte har nån nytta av den 8om jag inte nu ska hänga vid korvkiosken med brudarna förstås;)). Ungefär lika nödvändig grej som miniblinkers egentligen, det gör ingen nytta (om vi bortser från luftmotståndet) men hojen blir lite mer "pimp".
Det är bara en cool grej liksom, och sen kanske man kan lära sig ett å annat på kuppen.

Stortryne skrev:
Men när man har växel i men frikopplar då?
Det är sant, du har en poäng. Det kan vara bra att kunna se vilken växel som är i om man glömt växla ned inför ett rödljus t.ex.
Man skulle ju kunna sätta dit både vxlspak-, kopplings-, "neutrallampe-" och varv-/hastighetssensor och sedan skriva ett program som använder sensorerna på bästa sätt. Men det känns.. hmm.. onödigt krångligt...

På min sitter det växelindikator, kan vara bra vid rödljus(eller andra stopp) och när man inte vet om högsta växeln är i. Annars behövs den inte.

Trådstartaren skriver ju att han gillar att leka med elektronik. Det roliga är ju att fundera hur man kan få en bra funktion med så få givare som möjligt. Det är nog roligare att försöka fixa en bra funktion utan att använda lägesgivare på trumman.

Jag tycker också att det skulle vara en bra grej att ha på hojen. I trafiken måste man ju ändå kolla på hastighetsmätaren titt som tätt. Varför inte ha en en tydlig och bra display som visar växel också? :)

Ni som gapar om hur onödigt det är kanske har nån speciell talang för att ofelbarligen känna vilken växel som är i, för jag gör det i alla fall inte.

storcken89 skrev:
Men jag sa ju i början av tråden att jag egentligen inte har nån nytta av den 8om jag inte nu ska hänga vid korvkiosken med brudarna förstås;)). Ungefär lika nödvändig grej som miniblinkers egentligen, det gör ingen nytta (om vi bortser från luftmotståndet) men hojen blir lite mer "pimp".
Det är bara en cool grej liksom, och sen kanske man kan lära sig ett å annat på kuppen.

Håller med till fullo! Det är många prylar man inte behöver, men som är roliga att pilla med ändå! Jag har antagligen ingen större nytta av en växellägesindikator heller, men det vore kul att bygga en, just för byggandets skull, som sagt för att ha kul och lära sig något på kuppen :)
Ska ta och bygga den som Maciver länkade till så fort jag fått ihop andra hojen :)

Vad bra, nu verkar flera enats om att det kan vara roligt att bygga en indikator. Så då behöver vi inte skriva det fler gånger:), och dom som varken behöver, vill ha, eller vill bygga en kan vända sig nånannanstans. :tummenupp
Så då kan vi kanske fortsätta att diskutera hur man ska göra istället :)

Det kan ju aldrig skada att ha nåt att projekt att pilla på de närmsta månaderna innan sommarn. :tungan

Om du inte vill ge dig in i microcontroller-världen själv så kan jag skaffa fram och programmera en PIC åt dig mot en mindre ersättning. :) Jag behöver i så fall bara veta vilka givare du ska använda samt hur du vill visa vilken växel som gäller. (LED-stapel eller 7-segments-display t.ex.)

PM:a om du är instresserad. :)

storcken89 skrev:
Så då kan vi kanske fortsätta att diskutera hur man ska göra istället :)
Har du någon ny tanke om hur du ska göra nu efter att ha läst inläggen? Det mesta verkar ju ha kommit upp menar jag. Svårt att fortsätta utan att du ger någon synpunkt.

Håller med Hultan till fullo!
Klart man vill ha en växel indikator! Hur många gånger har det inte hänt att man ligger på sexan på motorvägen å växlar ner till tvåan för å slanga å istället fått i trean?! Eller som nån skrev tidigare att man är osäker på om man e på 6:an eller 5:an?
På banan e en sak, då kan det tyckas mindre nödvändigt... Men ni som inte kan förstå syftet med en växelindikator, å skriver som om ni satt högre upp än somliga andra e ju bara skrattretande... :finger :hihi

JONQAS skrev:
Men ni som inte kan förstå syftet med en växelindikator, å skriver som om ni satt högre upp än somliga andra e ju bara skrattretande... :finger :hihi

Skrattretande är väl att inte veta hur mycket motorn varvar vid en viss hastighet på en viss växel, dvs ha noll koll på sin hoj? :näsblod

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025