Växelindikator, inge spam tack:)

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Jag skule vilja bygga en växelindikator till min pärlan. Jag hade tänkt att den skulle bestå av 7 dioder, 1,neutral,2.....6.
Den ska kunna styras genom en trelägesbrytare som är ihopkopplad med växelspaken, och på nåt vis räkna växlarna när jag växlar upp eller ner.
Jag hade tänkt att koppla ihop den med hojens elsystem, så att den stängs av när man stänger av tändningen. Kanske ska den komma ihåg vilken växel som låg i när man stängde av den, eller så kan man bara ha den så den startar på neutral eftersom jag oftast lägger i friläge.
Nu är jag inte så duktig på sånt här så jag tänkte att nån kunde hjälpa mig å lägga upp ett schema på hur det ska kopplas.

Nu är det ju inte så att jag är i behov av en sån här grej, men jag tycker om att leka med elektronik och är en riktig prylbög. Älskar coola och onödiga saker :tungan
Så ni som har någonting emot det behöver inte spamma tråden med onödiga kommentarer som de flesta andra har fått so mlagt upp en liknande tråd :)

Jag har också fundera lite på något sånt, men kom fram till att det inte var riktigt så lätt som jag hade tänkt. Det var dock ett tag sen, och nu har jag lite bättre hum om hur man skulle kunna göra.

Man kan nämligen lösa det på ett smidigt sätt, men det kräver att du läser lite om mikrocontrollers (även kallade enkchipsdatorer) och köper en programmerare till dessa kretsar. Det är helt klart en bra investering, för när du väl har lite kunskap och en programmerare kan du bygga en hel del kul. :) Dessutom är kretsarna billiga, för sådär 40-50 spänn får du en som klarar betydligt mer än vad växelindikator-bygget kräver.

Jag rekomenderar den här tråden, på ett helt annat forum:
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=3552

storcken89 skrev:
Den ska kunna styras genom en trelägesbrytare som är ihopkopplad med växelspaken, och på nåt vis räkna växlarna när jag växlar upp eller ner.

Hur skall du lösa pedalglappet? Det går ju att trycka ned den hur många gånger som helst även om 1:an är i, samma sak uppåt, även när 6:an är i. I alla fall på de hojar jag provat. Det blir lite joxande på en del hojar för att hitta friläge också, isht om lådan är lite sliten.

Jag har funderat på samma sak men inte lyckats klura ut hur man skall hantera situationer när den faktiska växelpositionen inte stämmer överens med hur många gånger man har joxat med spaken.

De som finns nu stämmer av varvtal och hastighet för att visa rätt nuffra men jag har funderat på någon slags avkännare inne i lådan men det blir ju knappast någon bolt-on/plug-in lösning utan en del meck...

Nåja, drömma går ju :tomten

PacMan skrev:
Man kan nämligen lösa det på ett smidigt sätt, men det kräver att du läser lite om mikrocontrollers (även kallade enkchipsdatorer) och köper en programmerare till dessa kretsar.

Fenomenal länk! :Bugar

Precis, en PIC är vad jag har funderat på att använda men som jag ser det så är inte presentation eller logik det största problemet, utan det är givaren/givarna.

Blir till att fundera några svängar till tror jag.... :gnissla

Visst kan pedalglappet ställa till problem, och det kan nog vara klurigt att komma runt det. Man får la ställa brytaren så att det hela funkar när man växlar som vanligt och om det blir fel får kan man kanske stanna, lägga i neutral och "resetta" det hela med en knapp eller så.

Vet inte hur dom gjorde, men på gamla Suzuki's typ GSX550EF fanns växelindikator med siffror i displayen. Kanske kan du kolla på en sådan..?

Växelindikator.

Rent mekaniskt kan man enkelt beskriva en givare som sitter på växeltrumman.
Växeltrumman snurrar runt och har sitt givna läge vid varje växel.
Ett simpelt sätt är att använda en tunga som snurrar med trumman vid olika växlar.
Ett kretskort som har ett runt hål i centrum med sju olika kontaktlägen för respektive växel samt friläge.

Det går säkert att utnytja en form av possitionsgivare oxå.
Då den vid olika utdragna lägen, anger vilken växel som ligger i.

Lycka till

MVH
Roffe :tummenupp

En magnet på växelspaken och två halleffektswitchar skulle nog funka rätt bra.

Jag skulle nog använda principen mäta varvtalet på motorn och hjulen och sedan jämföra dem för att få fram vilken växel det är. Mindre risk att den visar fel växel då.

Maciver skrev:
Här finns en växelindikator som man själv kan bygga, vet dock inte om det funkar på din hoj.
Elschema växelindikator

Som han skriver funkar den bara för vissa Suzuki-hojar med "gear position sensor". Det är ju egentligen det som är problemet för oss med andra hojar som vill ha växelindikator, att det inte finns någon sensor mer än den som indikerar neutral-läget.

För er som har en hoj med denna sensor, ser det dock ut som ett kul och enkelt nygge. :)

Maciver skrev:
Jag trodde att det var någon form av växelsensor man hade för att neutrallampan ska fungera. :confused: :va

Det är riktigt, men det känner i regel bara om det är neutral eller inte neutral, och inte vilken växel det är.

Bearing skrev:
En magnet på växelspaken och två halleffektswitchar skulle nog funka rätt bra.

Jag skulle nog använda principen mäta varvtalet på motorn och hjulen och sedan jämföra dem för att få fram vilken växel det är. Mindre risk att den visar fel växel då.

Men när man har växel i men frikopplar då?

Det är ju bara i ettan och sexan som man kan trycka åt något håll utan att få i en ny växel så man kan ju programmera att ignorera uppväxling i sexan och nedväxling i ettan. Sen kan man ju detektera övergång 1->2 och 2->1 genom att det kommer en snabb puls på neutrallampa (dvs neutrallampa vid nerväxling -> alltid ettan efteråt oavsett räkneverk, neutrallampa vid uppväxling = alltid tvåan efterååt oavsett räkneverk).

Hmm... börjar fundera på ett litet vinterprojekt till min gamla gixxer :)

Edit: Tydligen ska redan gixxer750-96 har någon form av växelsensor. Får väl se om man orkar utnyttja det istället..

Maciver skrev:
Jag trodde att det var någon form av växelsensor man hade för att neutrallampan ska fungera. :confused: :va
Sitter ett enda stift på växelförartrumman (eh, vad heter den egentlgien) som en kontakt känner av när den passerar. Är nog ganska klyddigt att sätta på fler stift och skilja dessa från varandra...

Last edited:
storcken89 skrev:
Jag skule vilja bygga en växelindikator till min pärlan.

Kommer du inte åt växeltrumman rent mekaniskt är det ganska så svårt att få en tillförlitlig indikation. Finns det något skäl att veta i förväg vilken växel man har ilagd? Ettan är lägst och högsta växeln högst... sen går det inte att växla mer åt vardera hållet, ju! :tummenupp

andersbrink skrev:
Kommer du inte åt växeltrumman rent mekaniskt är det ganska så svårt att få en tillförlitlig indikation. Finns det något skäl att veta i förväg vilken växel man har ilagd? Ettan är lägst och högsta växeln högst... sen går det inte att växla mer åt vardera hållet, ju! :tummenupp
Det är väl självklart, i bland vid nedväxlingar osv, så kan det vara kul att se siffran "2" i en display tex, då är det bara att smiska på, ibland har man kanske 3an i o det ger inte lika gött med pulver ur en långsam böj tex..
Eller man saktar ner på en skön fin rak väg petar ner ett par pinnar och slår på gas och kör iväg på bakan, då kanske det är skönt att träffa rätt växel..

Äh, det är väl inte svårt att fatta att det kunde vara gött att se vilken växel som är i? :va

Hultan skrev:
Det är väl självklart, i bland vid nedväxlingar osv, så kan det vara kul att se siffran "2" i en display tex, då är det bara att smiska på, ibland har man kanske 3an i o det ger inte lika gött med pulver ur en långsam böj tex..
Eller man saktar ner på en skön fin rak väg petar ner ett par pinnar och slår på gas och kör iväg på bakan, då kanske det är skönt att träffa rätt växel..

Äh, det är väl inte svårt att fatta att det kunde vara gött att se vilken växel som är i? :va
Jag fattar.

Min gamla gsx400e från 83 (= då lågprishoj) hade denna finnes. Fattar inte varför den försvann för att först nu åter börja dyka upp. Speciellt om man som jag hoppar mellan två hojar så händer det ibland att man funderar på vilken växel som egentligen ligger...

PacMan skrev:
Som han skriver funkar den bara för vissa Suzuki-hojar med "gear position sensor". Det är ju egentligen det som är problemet för oss med andra hojar som vill ha växelindikator, att det inte finns någon sensor mer än den som indikerar neutral-läget.

För er som har en hoj med denna sensor, ser det dock ut som ett kul och enkelt nygge. :)

Det där skulle ju funka på min hoj, jag förutsätter att jag har en sensor för vilken växel jag har i!

Dock är det ju samma antal tända dioder för både neutral och sexan. Men det borde ju vara lätt att sätta dit ett litet brytande relä, som styrs av neutrallampan, så tänds den släcker den alla dioder! :)

Delarna går dessutom på ca 78kr + dioder hos Elfa :) Sen tillkommer lite sladdar, som man ändå har hemma, och något att löda fast det på, finns säkert nånstans det också :)

Hoztic skrev:
Det där skulle ju funka på min hoj, jag förutsätter att jag har en sensor för vilken växel jag har i!

Dock är det ju samma antal tända dioder för både neutral och sexan. Men det borde ju vara lätt att sätta dit ett litet brytande relä, som styrs av neutrallampan, så tänds den släcker den alla dioder! :)

Delarna går dessutom på ca 78kr + dioder hos Elfa :) Sen tillkommer lite sladdar, som man ändå har hemma, och något att löda fast det på, finns säkert nånstans det också :)

På din 750 F motor passar gamla GSX växellägesgivare bolt-on, då har du 6 kablar in i den från början.

mvh Wibbe

Jämför hastighetsmätarens signal och varvräknaren. Då vet du vad du har för växel i, oavsett hur mänga gånger du försöker lägga i 7an.
Din dator kanske blir lite förvirrad när du dubbeltrampar. :rofl

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back