Växel som hoppar ur.

Kalle21

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2013
Hoj
-07 kawasaki z750
Hej! Jag är ny på forumet och även som hoj åkare..
Var ute och körde igår,och under en acceleration så hoppade tvåans växel när jag lyckades köra i en ganska kraftig grop i asfalten.. Det är första gången det händer,är det något som kan hända eller är det skroten som gäller?? Med vänlig hälsning, Göran

Hej och välkommen till sporthoj

Det finns en sökmotor som oftast tar upp det man har funderingar kring (forumet/sök i forumet)

http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=3324373

Här kan du läsa om växlar som hoppar ur, i ditt fall var det under inverkan från en kraftig grop. Det har säkert haft inverkan i detta fallet. Annars är det ett inte helt ovanligt fel på vissa tillverkares lådor. Men jag tror inte att du ska vara orolig i just ditt fall.

Tack för svaren,hoppas att det berodde på gropen,,den har gått som en klocka både före och efter,

Glöm det och lägg det bakom dig, kan vara så att du råkade peta på växeln eller att gropen fick hojen att hoppa till så kraftigt att det påverkade något i motorn så växeln hoppade ur. Om det händer igen kan du börja fundera på att se över det.

Det har hänt mig en gång också. Jag är tämligen säker på att min låda är ok, i alla fall inte så sliten att det skulle bero på det. I efterhand tror jag att petade till växelpedalen i samband med skuttet.

Körde du in i en fet grop är det inte så konstigt, antagligen råkade du även peta ner med foten själv... har hänt mig och alla andra som kört ner i gropar :P

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra