Växel går inte i - efter vurpa?

QlimaxinCat

Yngling
Gick med
14 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha DT125R -92
Var med om en mindre vurpa idag och la då hojen (min dt125r) ned på vänster sida. Allt såg bra ut efteråt (har varit med om värre vurpor förut och har alla gånger kunnat åka hem på samma hoj) förutom att växelspaken tryckts in lite så den tog i motorkåpan när man försökte växla upp. Gick dock att växla ned så jag kunde skamset glida hem i 10km/h i första växel.

När jag kommit hem så böjde jag tillbaka växelspaken (gjort detta förr utan problem) men när jag försökte växla ifrån neutralen så hände inget, varken upp eller nedåt. Då det är sent så tänkte jag undersöka lite närmare imorgon.
Det jag undrar är alltså om någon vet vad som kan vara felet. Växelspaken böjdes alltså inåt och sedan när jag böjt tillbaka den så slutade växeln funka i prinicp. Den går att peta upp och ned som förut men den går inte i någon växel just nu. Var börjar jag felsökningen? Är det in i motorn och fiddla runt som gäller?

Tacksam för alla svar. Är rätt okunnig men händig så det ska väl gå att lösa iaf :)
 
Axeln för växelföraren (som går in i motorn) krokig?

Ser inte så ut, eller kan föraren blivit krokig inuti motorn?

Det känns (notera; känns) som om själva växelspaken nu sitter tajtare in mot motorn. Men kan Växelföraren verkligen tryckas längre in i motorn?:confused: Det sitter ju typ en "utbuckling" precis där föraren går in i motorn så den borde väl inte kunna tryckas in? :va
 
Det känns (notera; känns) som om själva växelspaken nu sitter tajtare in mot motorn. Men kan Växelföraren verkligen tryckas längre in i motorn?:confused: Det sitter ju typ en "utbuckling" precis där föraren går in i motorn så den borde väl inte kunna tryckas in? :va
Kan den eventuellt göra, beroende på hur det ser ut, men ligger spaken tajtare känns det mer troligt att växelföraren ändrat form och du inte får fullt slag på den.
Testa ta lös växelföraren (borde ju inte va mer än en låsring/mutter, så väldigt snabbt och enkelt) och se om du kan peta i växeln "för hand" med pinnen så du kommer åt att röra den till ändläge först, så kanske du kan lokalisera var bekymmret ligger.

Den borde inte krökas på insidan, rimligtvis.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top