Växelådan trasig på min husaberg, hjälp!!

Så här kan ett enkelt verktyg se ut om man vill hålla emot kopplingen när man ska lossa muttern. Det behövs inte alls mycket kraft för att hålla ihop lamellerna så att man kan lossa muttern. Det går även åt ett drev eller ett segment av ett drev och hålla emot korgen. En del tycker att det går med en bit aluplåt och kila in mellan primärdrevet ock kopplingskorgen. Hmmm... i värsta fall så.

Orkar inte riva bort transkåpan kvart i tolv bara för att visa. Så jag visar på en lös koppling, så får ni tänka er resten.

Edit: Det drevet som är halvt på bilden fungerar som mothåll när muttrar ska dras åt eller demonteras.

Bifogat

• DSC02101.JPG
    DSC02101.JPG
    107.8 KB · Visningar: 208
  • Picture 005.jpg
    Picture 005.jpg
    84.6 KB · Visningar: 275
Last edited:
det räcker alltså men en sån där som pressar ihop lammeller och skivorna däremellan? det var som fan. det är ingen risk att man har av de två pinnarna som du skruvat in skruvarna i? om jag bara hade tillgång till lite mer verktyg så skulle man ju kunna fixa en sån där hur fort som helst. ska ut och riva lite i garaget och se vad som finns där.

Appropå det här med tdc. varför måste hojen stå i tdc när man tar bort kopplnigskorgen? om man tar en markeringspenna och ritar pilar på alla drev som går ihop med kopplingskorgen samt kopplingskorgens drev och bara ser till att man sätter tillbaks det på samma sätt, funkar det inte då?

det räcker alltså men en sån där som pressar ihop lammeller och skivorna däremellan? det var som fan. det är ingen risk att man har av de två pinnarna som du skruvat in skruvarna i? om jag bara hade tillgång till lite mer verktyg så skulle man ju kunna fixa en sån där hur fort som helst. ska ut och riva lite i garaget och se vad som finns där.

Appropå det här med tdc. varför måste hojen stå i tdc när man tar bort kopplnigskorgen? om man tar en markeringspenna och ritar pilar på alla drev som går ihop med kopplingskorgen samt kopplingskorgens drev och bara ser till att man sätter tillbaks det på samma sätt, funkar det inte då?

En markeringspenna gör jobbet enklare om man inte är helt säker. Det har hänt jag har fått in motorer som har hamnat en kugg fel nere i kopplingskorgen. Dom blir tjuriga att starta och tappar effekt. För övrigt går dom ändå.

Sätter du ihop allt på samma sätt så duger ju det. Motorn behöver inte vara i TDC för att ta isär eller sätta ihop. Men det underlättar betydligt. Ventilfjädrarna är ganska starka och kan ge bra snurr på motorn. Ställ motorn/dreven enligt bifogad bild vid demontering/montering så slipper du överraskningar. Erics motor får bidra med en bild igen.

Det är svårt att backa motorn på grund av startmotorn vill snurra med. Ta bort det lilla (minsta) drevet medans du håller på.

Tänk även på att lossa stiftet som driver impellern. Annars är det svårt att få bort transkåpan.

Bifogat

• DSC00826.JPG
    DSC00826.JPG
    75.9 KB · Visningar: 135
står motorn i tdc när de tre prickarna på de två dreven till vänster står som du har ställt dom på bilden?

Du skriver "Tänk även på att lossa stiftet som driver impellern. Annars är det svårt att få bort transkåpan". Jag vet inte riktigt vad du menar med detta. Jag har ju tagit bort alla kåpor. Med impeller, menar du då propellern/skovelhjulet som är vattenpumpen som sitter fast med en stift som går rakt igenom axeln? Detta har jag redan tagit bort för annars gick det inte att få bort kåpan.

Hur ska jag göra för att dra runt motorn när jag inte kan lägga i växlar? Ska jag använda kicken eller finns det någon mutter jag kan dra runt? På min yamaha 450 sitter det en mutter på svänghjulet som man kan dra på tex.

står motorn i tdc när de tre prickarna på de två dreven till vänster står som du har ställt dom på bilden? Svar ja.

Med impeller, menar du då propellern/skovelhjulet? Svar ja.

någon mutter jag kan dra runt? Svar ja.

Heter inte trumman alla snackar om "selektortrumma" på fackmannaspråk? För övrigt är det i princip samma att utföra detta arbete som att bytta vevsläng på en briggs&stratton. Håll bara prickarna på rätt plats så är det aldrig nåra bekymmer!

Jag har fått all information jag behöver just nu för att kunna fixa detta problem känner jag. Nu väntar jag bara på delar. Jag har beställt lite låsbrickor och grejer jag hade sönder och sen bestälde jag en sån där kopplingskorghållare jag länkade till tidigare. Den verkar smidig. Om jag hade haft tillgång till mer verktyg och så hade jag tillverkat en sån som raceme visade men just nu kan jag inte det. Ska få alla grejer på onsdag eller torsdag så jag återkommer med rapport.

Nu har jag fått alla delar. Lossade precis centrumbulten till kopplingskorgen med det nyinhandlade kopplingskorgshållarverktygen. Verktyget var guld. Nu till nästa problem. Jag har tagit bort muttern och låsringen och sen blev jag väldigt förvånad när jag skulle lyfta ur centrumdelen i kopplingen. Den sitter fast? :confused:
Hur fan kan den göra det? Jag har tagit ur kopplingen på kanske 6 olika hojar och har aldrig varit med om detta. Centrumdelen i kopplingen samt kopplingskorgen brukar bara ramla ut. Centrumdelen går inte att rubba.
Vad fan gör man nu?
Jag skruvade in två av kopplingsfjäderskruvarna i centrumdelen så att jag kunde greppa skruvarna och dra allt vad jag kunde men den sitter stenhårt.

Nu har jag fått alla delar. Lossade precis centrumbulten till kopplingskorgen med det nyinhandlade kopplingskorgshållarverktygen. Verktyget var guld. Nu till nästa problem. Jag har tagit bort muttern och låsringen och sen blev jag väldigt förvånad när jag skulle lyfta ur centrumdelen i kopplingen. Den sitter fast? :confused:
Hur fan kan den göra det? Jag har tagit ur kopplingen på kanske 6 olika hojar och har aldrig varit med om detta. Centrumdelen i kopplingen samt kopplingskorgen brukar bara ramla ut. Centrumdelen går inte att rubba.
Vad fan gör man nu?
Jag skruvade in två av kopplingsfjäderskruvarna i centrumdelen så att jag kunde greppa skruvarna och dra allt vad jag kunde men den sitter stenhårt.

Bulten?? Du menar väl muttern? Fuska kan man ju alltid göra. Montera ihop kopplingen igen med alla delar exklusive muttern till kopplingskorgen. Sätt handen på styret och koppla ur med kopplingshandtaget. Korgen tvingas då av en bit från axeln om korgen inte sitter hårdare än lammellfjädertrycket.

Men det lättaste är att ta hemmagjorda verktyget som jag visade tidigare på bilden. Det funkar även som en avdragare. (Dom hålen som inte används på bilden.)

Last edited:
Jag ska göra ett sånt där verktyg som du tipsat om till nästa gång.

Ska genast dra ut i garaget igen och montera ihop kopplingen så hoppas jag att jag kan trycka isär den.

Nu har jag fått isär kopplingen och monterat ihop allt igen och varit ute på en kort provkörning. Nu fungerar allt som det ska. Det som var felet var att det var metallskräp som låg ivägen lite överallt vid flera delar i växelmekanismen vilket gjorde att det inte fungerade som det ska. Tydligen var det som så att något nållager högre upp i motorn på denna hoj hade gått sönder precis innan jag köpte den. Allt hade lagats men nålarna i nållagret hade ramlat ner i växellådan. Då har man två val. 1: man plockar isär hela motor=sjukt jobbigt, 2: man låter de små nålarna mosas sönder av kugghjulen och byter olja ofta så att man får ut dom på det sättet. Alternativ två hade valts.
Ett extremt stort tack till RaceMe som tipsade mig om att det nog var detta som var felet(det var han som utfört renoveringen) samt allt telefonsupport jag fått av han.

Ps. Nu gillar jag husaberg igen :D

Nu har jag varit ute och kört lite med min nylagade husaberg.
Läcker olja överallt så att bakdäcket blir helt oljigt.
Efter ca 40 min körning så fastnade treans växel. Gick inte att växla ner eller upp eller någonting. Lyckade som tur va ta mig hem från slingerbulten utan motorstopp eller bensastopp.

Ps. Nu är jag trött på husa igen.

Fan va drygt för dig, blir till att klyva motorn igen då...... :näsblod

Nu har jag rivit isär koppling och allt igen. Var skit mellan de två plattorna i växelpetare som gjorde att den som ska glida fram och tillbaka satt fast. Plockade ihop allt igen och nu fungerar den igen. Nu måste jag bara hitta oljeläkaget. Jag börjar fan bli snabb på att meka nu. Det är ju kul i alla fall :D

Nu har jag rivit isär koppling och allt igen. Var skit mellan de två plattorna i växelpetare som gjorde att den som ska glida fram och tillbaka satt fast. Plockade ihop allt igen och nu fungerar den igen. Nu måste jag bara hitta oljeläkaget. Jag börjar fan bli snabb på att meka nu. Det är ju kul i alla fall :D

Snart kommer du gilla husaberg igen:D

Nu har jag varit ute och kört. Det var skitkul.
I 15 min kanske. Sen fastnade tvåans växel. Jävla piss.
Jag vet att det är dom där jävla plattorna på växelpetaren som har fastnat mot varandra igen. Jag börjar dock nästan misstänka att det inte är skit mellan dom utan att dom kanske är utslitna eller nått sånt. Det var inte direkt så att det låg metallflis mellan dom förra gången utan det syntes inte ens något. Jag bara plockade isär dom, torkade rent dom och oljade in dom och sen funkade det.
Jag fick tips av RaceMe om att jag skulle blåsa rent motorn med högtryckstvätt när jag tar isär det. Alltså blåsa rakt på kugghjuls, växelpetare, ja allt helt enkelt. Har pm'an han om det men inte fått svar ännu.
Någon av er som provat det? Är det något särkilt man måste tänka på? Något särskilt man måste täcka för? Gör jag så lär jag ju få bort allt skit ur motorn.

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back