Väst vs. Islam

Det verkar åtminstone obekvämt att inse eller prata om.
Hjärnan är lite knepig med det där med världsåskådningnar, den vill skydda sig mot att behöva ändra dem och kan komma upp med ganska intressanta krumbukter för att undvika att behöva uppdatera en felaktighet trots berg av motstridande fakta.

Det är förmågan att ändra sig som skiljer den vise från den envise.

Det är väl ändå samma formuleringar om andra religioner i samtliga Abrahamitiska religioner. Den stora skillnaden är väl att det börjar bli ett tag sen de kristna var ute på sina korståg och frälste världen och en del muslimer ligger lite efter med spridandet av sitt kärleksbudskap.
Det är en rejäl vurpa att klumpa ihop dem.
Den tid du talar om, när kristendomen var och användes mer auktoritärt och politiskt, köpte oss åtminstone några sekel utan att bli islamiserade. Detta införs nu av nyttiga idioter och fula agendor. Islam är kollektiv, kristendom personlig. Att sen kristna bildar sammanslutningar är en begriplig följd.

Det som är gemensamt för all religion är att där det finns folk som vill följa, kommer det uppstå ledare av bättre och sämre sort. Underkastelsen gör att folk som drivs av maktambitioner kommer utnyttja den omständigheten. Den svåraste frestelsen är nog den, att avstå från att missbruka makt.

Last edited:
Det är en rejäl vurpa att klumpa ihop dem.
Den tid du talar om, när kristendomen var och användes mer auktoritärt och politiskt, köpte oss åtminstone några sekel utan att bli islamiserade. Detta införs nu av nyttiga idioter och fula agendor. Islam är kollektiv, kristendom personlig. Att sen kristna bildar sammanslutningar är en begriplig följd.

Det som är gemensamt för all religion är att där det finns folk som vill följa, kommer det uppstå ledare av bättre och sämre sort. Underkastelsen gör att folk som drivs av maktambitioner kommer utnyttja den omständigheten. Den svåraste frestelsen är nog den, att avstå från att missbruka makt.
Det är knappast begränsat till religion.
Det är det mest fundamentala problemet i människans natur.

Samma problematik visar sig inom politik, nationalism, gängkriminalitet, och andra sekter och skit. Även inom näringslivet finns den.

Det är knappast begränsat till religion.
Det är det mest fundamentala problemet i människans natur.

Samma problematik visar sig inom politik, nationalism, gängkriminalitet, och andra sekter och skit. Även inom näringslivet finns den.
Annat har ersatt "religionen". Behovet har bytts, inte försvunnit. T o m sekularism är närmast "religiös". Alla konforma grupperingar som med religiösa former driver sin tes, vad det vara månde. Tydligare exempel än ffa fotboll tror jag är svårt att hitta men jag är öppen för förslag. Miljö, feminism, hbtq, veganism. Fyll på...

Annat har ersatt "religionen". Behovet har bytts, inte försvunnit. T o m sekularism är närmast "religiös". Alla konforma grupperingar som med religiösa former driver sin tes, vad det vara månde. Tydligare exempel än ffa fotboll tror jag är svårt att hitta men jag är öppen för förslag. Miljö, feminism, hbtq, veganism. Fyll på...
Min poäng är att det inte kommer från religionen, religionen är ett verktyg för de som vill dominera de enfaldiga. Problematiken har kommit till långt före religionen, och den kommer att finnas kvar långt efter också, om vi inte lyckats utrota oss själva innan dess....

Det verkar åtminstone obekvämt att inse eller prata om.
Jag tolkar det lite mer som de som ville tro att det skulle komma vatten ur duschen. Människan är skapt så, man griper efter halmstrån. Jag gör det själv.

En tanke jag får lite mod av är att tänka på att ja Sverige har alla de här fruktansvärda problemen, men det finns fortfarande möjlighet att leva i lugn och ro i någon avkrok trots att allt detta finns innanför våra gränser. Precis som USA har helt ofattbart vidriga områden så finns det många bra ställen, plus att om man tänker i termer av Europa eller väst så finns det fortfarande många mycket trevliga platser kvar.

Back