Värt att skaffa banhoj?

Lodisgrisen

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
2016 KTM Superduke 1290 R
Hej! Jag har hittat en zx-6r banhoj till ett bra pris. Jag har länge villat att köra på bana men vill inte sätta min z1000 på bana. Min fråga är är tycker du att det är värt att skaffa banhoj när jag förmodligen bara kommer köra i lugn klass på skoj?

Trodde också bara det skulle bli lugn grupp på skoj när jag satte min på banan 2008........blev nästan inget mer gata efter det. :yoparty

Bara skaffa och testa, bara sälja gathojen sen när du inte kör den mer. :tummenupp

Jag funderar något liknande..
Hur dyrt blir det med licenser och annat?
Vad behövs om man bara vill åka på bandagar?

Har du råd och det känns bra så do it! Köra på bana är det roligaste som finns... Starkt beroendeframkallande dessutom.

Det finns iof sig ett vettigt alternativ till att köpa banhoj bara för att testa och det är att gå en kursdag hos SMC. Då gäller även din försäkring vilket kanske kan vara trevligt när det är första gången. Dessa kurser är förlagda på bana och du får garanterat en aha-upplevelse!

Läs mer här:
http://www.svmc.se/school/

För att bara testa några bandagar behövs i princip inget mer än ett gott humör, fullgod hoj/klädsel samt en smula självdisciplin. Man måste absolut inte ha banhoj för att åka på bandagar.

Jag personligen tycker iofs att banåkning är den enda roliga faktiska körningen. Det enda som är kul med gata är att fika.

Men rekommenderar ändå att du testar att köra bana innan du går all in med banhoj och så. Särskilt om den är oreggad och bara kan användas på bana. Inte så kul om du tycker att det suger, så står du där med en hoj som du inte kan ha till nåt annat.

En gatlegal (reggad) hoj som inte är i knullputsskick, eller t ex med kinakåpor kanske kan vara en bra kompromiss i början annars. Så kan du iaf köra gata med den om du kommer på att bana är kass.

efter att ha börnat förra året på några bandagar så säger jag som vissa andra redan sagt, att det bara e kul med fikat när man kör gata :) Det e så förbannat kul att börna bana... Man borde nog flytta utomlands bara för att kunna åka mer på bana så en banhoj e fan inte fel hehe

edit: självklart så duger ju en gathoj för att börna på några bandagar men tror att efter att du testat lite så kommer du vilja ha en banhoj som du kan leka me på både banan å i mekgaraget :P

Last edited:
Här var det aktivitet! Tack för svaren. SMC verkar som en klok ide.

Min SP1:a skall avyttras.
Inte "knullputs" utan en race-kittad maskin som jag haft som träningshoj för ERF.
Moddad, drevad o m PC3a så håller den nyare litermaskiner bakom sig iaf 3/5 av rakan på torpet :)

Massor m godis o plastdetaljer ingår. Om inte annat så mycket kul o ljud för pengen. :tummenupp

Spontant låter det lite överambitiöst att köpa racepreppad hoj för att "testa" när det finns gott om möjligheter att köra med gathoj och prova på.

Kraschar du inte på gata med möten, trafik, rullgrus, trafikregler och rådjur så är inte risken större på bana så länge du kör med huvet. Man behöver en hel del varv innan man är rtygg nog i allt för att "bomba" iaf. SMC är en ypperlig idé där du både får massa bra noobie-tips och har en försäkring som gäller om det värsta mot förmodan skulle hända.

Du behöver en hoj och en hjälm, sen är det bara att åka på bandagar :tummenupp

Om du ska på licenskörningar behöver du licens och "banhoj" men för vanliga bandagar brukar det räcka med gathoj + skyddsutrustning.

Hej! Jag har hittat en zx-6r banhoj till ett bra pris. Jag har länge villat att köra på bana men vill inte sätta min z1000 på bana. Min fråga är är tycker du att det är värt att skaffa banhoj när jag förmodligen bara kommer köra i lugn klass på skoj?

Klart du ska testa bankörning med din befintliga hoj. Det är inte som att den kommer bli förstörd bara för att den körs på bana istället för landsväg. Testa en bandag och se om du gillar det, så kan du ta beslutet sen när du fastnat istället ;)

Spontant låter det lite överambitiöst att köpa racepreppad hoj för att "testa" när det finns gott om möjligheter att köra med gathoj och prova på.

.

Lika bra att spendera pengarna rätt från början :tummenupp

Är du intresserad av snabba fordon fart, Spänning och adrenalinkickar så kommer du inte ångra dig. Bara köpa och köra skulle du mot all förmodan inte trivas med det så är det väl inte värre än att sälja hojen.

Jag har testat åka lite bana så att det är det absolut roligaste är det ingen fråga om för mej. Det är mer om man ska köpa en billig banhoj och åka med, eller ha en gatreggad och åka ner på allmänhetens åkning eller vad det heter. :rolleyes:.

Har du bil+släp eller skåpbil så köp en banhoj :-)

Annars är det ju enklare att bara puttra iväg och köra med din gathoj.

Skall du börja med SMC-kurser så skall hojen vara registrerad, påställd, besiktad, försäkrad så börja kör SMC med gathojen och gå över till banhojen när du är varm i kläderna och börjar köra fria bandagar.

Jag gjorde samma resa förra året.
Har tröttnat ganska ordentligt på att åka gata och när jag gör det så är vare sig komfort eller skick på hoj något viktigt, det handlar mest om en 40-minuters tripp till jobbet eller möjligen en kaffetripp på max 1,5 timme i sträck.

I MITT fall tyckte jag att en vanlig gatreggad sporthoj med halvförsäkring var da sheit och letade framför allt R6. Nu råkade mina stålars räcka till en crossplane R1 (som varit min definition på Drömhoj sedan den kom) så jag köpte den bara för att jag kunde. Inte mycket förnuft där. Lär öka lärtiden till Snabb markant.

Kollar man diverse sajter så verkar det finnas gott om delar så halförsäkrat har varit min tanke ända från början. Eller ja, egentligen bara trafik men fick halv för +1100:- så jag kunde inte låta bli.

Det jag funderat mest på är hur man kraschsäkrar den bäst, framför att Laidback här på forumet verkar förstå hur jag tänker och har kommit med många bra tankar.
Kraschpuckar: bra eller anus? - Fifty-fifty verkar det. Min hade dem på när jag köpte. De får sitta kvar så länge.
GB motorskydd: står på önskelistan. En bekant skavde hål på sin transmissionskåpa i somras.
Rejskåpor med lyktor i: Ska man ha original i garaget och stå där med dem om man totalskrotar eller ska man mosa dem vid en marksyning och åka rejskåpor resten av cykelns karriär? Jag har valt det senare.
Bobbiner bak: bra. Funderar på framaxelpuckar också.
Fasta fotpinnar: bra enligt de flesta. Kommer längre ner på listan.

Inget är hugget i sten, jag har ändrat mig så många gånger förr att det inte skrämmer mig längre.
En annan sak jag lärt mig är att jag inte är intresserad av att byta hoj ofta eller ha den i korvkioskskick vilket gör att jag aldrig får särskilt mycket för mina grejor när jag säljer dem, jag skiter därför högaktningsfullt i det så kallade "värdet" i att ha gökputs på grejorna eller att Kollektivet ska sponsra en tank bara för att den är bucklig.

Så nej: jag hade inte köpt en ren banhoj ifall jag inte bodde nära någonstans där jag kan åka. Men det är ju jag det.

Det är ju dina stålars men jag skulle rekommendera att du börjar känna på banåkning med gathojen först. Blir du biten så finns ju olika sätt att "klotsäkra" hojen -alt köpa ett banjärn.

Jag kompletterade garaget med en banhoj i höstas. Jag har kört allt mindre gata de senaste åren men vill inte lägga ned det helt pga den sociala biten. Bana blev jag frälst på direkt och det vill jag åka mer! Tyvärr har det blivit lite skitnödigt på SP2an, jag är helt enkelt för rädd att lägga den och kan inte stå på som jag velat. Alternativet hade ju varit att hänga på kraschkåpor mm men att köra med det på gatan var inte så lockande...

Så när rätt objekt (vilket visar sig...) så slog jag till. Och nu väntar jag på lite ebaygodis som ska göra en bra hoj bättre...:D

Det jag funderat mest på är hur man kraschsäkrar den bäst, framför att Laidback här på forumet verkar förstå hur jag tänker och har kommit med många bra tankar.
Kraschpuckar: bra eller anus? - Fifty-fifty verkar det. Min hade dem på när jag köpte. De får sitta kvar så länge.
GB motorskydd: står på önskelistan. En bekant skavde hål på sin transmissionskåpa i somras.
Rejskåpor med lyktor i: Ska man ha original i garaget och stå där med dem om man totalskrotar eller ska man mosa dem vid en marksyning och åka rejskåpor resten av cykelns karriär? Jag har valt det senare.
Bobbiner bak: bra. Funderar på framaxelpuckar också.
Fasta fotpinnar: bra enligt de flesta. Kommer längre ner på listan.

Nu har jag en äldre hoj men varför skulle du INTE ha kraschpuckar? Jag kommer att köra även framaxel och svingbobbiner. Har även köpt skydd till sliponet...det är ju ändå 2000 spänn som hänger där...:gnissla

Kompisen smashade både kopplings -och statorkåpa i somras...rätt kostsamt. Så ja, någon form av skydd eller utbyteskåpor typ Woodcraft ska jag satsa på.

Dina originalkåpor är guld värda den dag du säljer hojen. Plasta in och lägg i garaget, lätt val.:tummenupp

Kommer även att investera i vikbara kopplings - och bromshandtag.

Nu har jag en äldre hoj men varför skulle du INTE ha kraschpuckar? Jag kommer att köra även framaxel och svingbobbiner. Har även köpt skydd till sliponet...det är ju ändå 2000 spänn som hänger där...:gnissla

Krashpuckarna fungerar finfint när du välter hojen när du krypkör runt koner eller har både tur och låg hastighet när du vurpar. Tyvärr finns risken att dom får hojen att slå volter när dom hugger tag i något där en hoj utan puckar eller med kortare puckar fortsätter glida utan att bli helt sönderknycklad.

Nu har jag en äldre hoj men varför skulle du INTE ha kraschpuckar?

Det är som ovan sagt 50/50..

Ibland gör puckarna att en vurpa knappt syns som annars kunnat bli dyr. Ibland orsakaer de voltningar som slår sönder allt, eller slår sönder de ramfästen de ofta skruvas i vilket är = skrot, när det utan mest blivbit lite plastskador som går att plasta och betydelselösa repor i ram/sving.

Det går aldrig att skydda sig helt, så det är mer en fråga om vad som "känns" bäst.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park