Värsta barnprogrammet…

Moi Mukulat. Svag sängklädes- och inte-tvättad-på-en-månad-doft från morgonrocken, lördagsmorgonsgrumsigtöga, damm som silas av solen som självsäkert penetrerar glaset i det pelargonförsedda fönstret, rostad formfranska med aprikosmarmelad, mammas och pappas röster tillsammans med P1:s morgonprogram som samlas till en trygg gröt som vakar. Men för helvete, nog kunde det komma något annat ur gluggen i hyllan än överpedagogiska finska barnprogram, fan vad jag hatade dom. Enbart för att jag icke förstod.

/perris

Ja vi drev med våra fördomar där. Och du avslöjade dina! ;)

Nja, det var väl snarare kategorisering du ägnade dig åt, inte riktigt samma sak som fördomar. Har fått höra en hel del i och med mitt H-D-innehav men det här var faktiskt första gången som... ja.
Generellt sett bör man inte generalisera, som det står i Skriften.

:D :D

Moi Mukulat. Svag sängklädes- och inte-tvättad-på-en-månad-doft från morgonrocken, lördagsmorgonsgrumsigtöga, damm som silas av solen som självsäkert penetrerar glaset i det pelargonförsedda fönstret, rostad formfranska med aprikosmarmelad, mammas och pappas röster tillsammans med P1:s morgonprogram som samlas till en trygg gröt som vakar. Men för helvete, nog kunde det komma något annat ur gluggen i hyllan än överpedagogiska finska barnprogram, fan vad jag hatade dom. Enbart för att jag icke förstod.

/perris

Fan, det var minsann lite poesi över den beskrivningen! :tummenupp

Nja, det var väl snarare kategorisering du ägnade dig åt, inte riktigt samma sak som fördomar. Har fått höra en hel del i och med mitt H-D-innehav men det här var faktiskt första gången som... ja.

Ja det var ju det som var meningen, jag vände upp och ned på den självbild som många HD-ägare ville ha, bara för att retas lite ;)

Generellt sett bör man inte generalisera, som det står i Skriften.

:D :D

Prexackt! :D

Fan, det var minsann lite poesi över den beskrivningen! :tummenupp

Jag håller med, den frammanade tom egna barndomsminnen från en helgmorgon i föräldrahemmet :hihi

Last edited:
Flåklypa Grand Prix var iofs en film men ändå värd att nämnas. En riktig klassiker.

Clownen Nanne sändes som barnprogram mellan åren 1974 till 1986.....

Fundera lite på detta.....12 år....fattar ni vilken inpact killen haft......i tolv år har han ohämmat skojjat med ditt förstånd...... Han har vridit runt huvudet på dig i över ett decenium och sen har han tittat på när du försökt få ordning på vädersträcken igen.

Allt med den dåtida TV-ledningens goda minne. För när den första statliga kanalen sände "skräckclownen från helvetet" visade den andra statliga kanalen programmet "Språka" på Serbokratiska.......Djävligt juste va!!!!!!!

Nej, hipp hurra för Fem Myror och kultprogrammet Tårtan.:yoparty

Mindes just ett annat barnprogram som ... inte var så kul. Inte i Manne-mardrömsklass (jag blir fortfarande frustrerad när jag minns hur han cyklade framför en rullande kuliss och sedan hävdade att han kommit fram ... gaaaah! :) )

Nåja. Calle Vrångelbäck vill jag minnas det hette. Tråkigare än att se färg torka. Bokstavligen. ;)

EDIT: Minns för övrigt även många av de bra programmen som omtalats i tråden. Himmel och pankaka minns jag. Älskade det. Det fick mig att bygga om min lådbil till ... 'flygplan', med vingar av plankor och motoriserat av en gammal Honda pumpmotor (propellern var byggd av trä med fastspikade 'lyftplan' av masonit så antagligen har jag tur som kan skriva detta :näsblod ). Nä, ni behöver inte vara oroliga för att det flög. Eller ens rörde på sig... :D

Last edited:
Flåklypa Grand Prix var iofs en film men ändå värd att nämnas. En riktig klassiker.
Jag har Flåklypa Grand Prix på DVD. Två skivor där den ena innehåller filmen och den andra lite dokumentärer om filmen. :brynad

Jag har Flåklypa Grand Prix på DVD. Två skivor där den ena innehåller filmen och den andra lite dokumentärer om filmen. :brynad

Jag har soundtracket på LP från 70-talet! King att lyssna på när man förkrökar med jämnåriga :hihi

Ingen har nämnt Sune än.
Känner igen säkert hälften av alla barnprogram i den där listan då jag har varit en ihärdig TV-tittare i mina dagar.
Men! Sunes jul for teh win!
Peter Haber gör sin bästa skådespelarinsats genom tiderna. :D

Fan vad jag älskar de bra gamla barnprogrammen. Det är lustigt hur de kan ligga en så nära om hjärtat. Mig veterligen finns kompletta samlingar av Sune, Saltkråkan, Pippi Långstrump, Bröderna Lejonhjärta, Mio min Mio, etc, etc på den här datorn.
Och jag hade intromusiken till Kalles klätterträd som ringsignal i mobilen i säkert ett fullt år.:D

Minns när man var liten och klev upp på sommarlovets mornar och tittade på hajk. Det var inte ett adjektiv mindre än magiskt nu i efterhand när man tänker tillbaka. Hade nån övre makt tvingat mig att leva i ett fast ögonblick i 100 år, då hade jag valt en Hajk-morgon utan att blinka. :yoparty

Angående Ika i rutan så var hon med i tidningen för nåt år sedan med sin son Nemo, som hade nånting gemensamt med Joel(-bitar), nämligen Downs syndrom.
Som nån sade(i verkligheten, inte på SH): "Fan, den där Ika i rutan var ju helt jävla mongo!"
-"Nej, det är hennes son som är mongo."

Last edited:
Broster, Broster!

Adventskalendern 1971 med Claire Wikholm är verkligen en rysare. Tanten var/har alltid varit direkt ruskig och skräckinjagande. Jag vet inte exakt vad det är med CW men hon har alltid fått mig att känna kalla kårar längs ryggraden. Jag var redan som barn helt övertygad om att Claire Wikholm åt små barn........ Det var hon som låg under min säng och bara väntade på att jag av misstag skulle sticka ut en fot utanför täcket …..

Hittade en bild på nätet som jag vill mena stöder min tes om Claire Wikholm och barnätande…

Bifogat

• Bebistopp445.jpg
    Bebistopp445.jpg
    21.1 KB · Visningar: 66
Last edited:
Broster, Broster!

Adventskalendern 1971 med Claire Wikholm är verkligen en rysare. Tanten var/har alltid varit direkt ruskig och skräckinjagande. Jag vet inte exakt vad det är med CW men hon har alltid fått mig att känna kalla kårar längs ryggraden. Jag var redan då helt övertygad om att hon åt små barn och att det var hon som låg under min säng och bara väntade på att jag av misstag skulle sticka ut en fot utanför täcket …..

Hittade en bild på nätet som jag vill mena stöder min tes om Claire Wikholm och barnätande…

Precis :hihi Det var fler än du som vart deprimerade av det programmet.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=170638&page=3

/J

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm