Värmen gör somliga trafikanter klart trafikfarliga.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Var ju några trådar sedan men nu var det tydligen dags igen för nästa dumhet i värmen.Några ärenden idag på hojen och strax innan ett köpcentrum i Malmö så hamnar jag bakom en större SUV som tillsynes helt planlöst skiftar filer ett flertal gånger utan att ge tecken eller riktigt veta var han ska ta vägen.Bestämmer mig för att stanna en bit bakom och inne på köpcentrumets parkeringsplats fortsätter den ryckiga körningen där suven helt plötsligt lägger i backen och kommer rakt emot mig i hög fart.Rusar hojen allt jag kan innan jag planerar att eventuellt lägga den på sidan så att jag inte hamnar under detta elände till bil och förare.

Tydligen hör han mig och tvärstannar och folk som sett vad som höll på att ske gestikulerar till föraren om att ta det lugnt.Då gör han ännu en rivstart och försvinner ut från parkeringen igen som ett skållat troll.Så med andra ord.Ta det lugnt därute i sommarvärmen hojåkare för man vet aldrig vilket genomsvettigt och förvirrat stolpskott i sin jungeljeep som framför detta fordon vid varmare väder när de tydligen inte inser sina brister och och har vett att försöka lugna och kyla ner sig en aning innan de tar plats bakom ratten.

Last edited:
Var ju några trådar sedan men nu var det tydligen dags igen för nästa dumhet i värmen.Några ärenden idag på hojen och strax innan ett köpcentrum i Malmö så hamnar jag bakom en större SUV som tillsynes helt planlöst skiftar filer ett flertal gånger utan att ge tecken eller riktigt veta var han ska ta vägen.Bestämmer mig för att stanna en bit bakom och inne på köpcentrumets parkeringsplats fortsätter den ryckiga körningen där suven helt plötsligt lägger i backen och kommer rakt emot mig i hög fart.Rusar hojen allt jag kan innan jag planerar att eventuellt lägga den på sidan så att jag inte hamnar under detta elände till bil och förare.

Tydligen hör han mig och tvärstannar och folk som sett vad som höll på att ske gestikulerar till föraren om att ta det lugnt.Då gör han ännu en rivstart och försvinner ut från parkeringen igen som ett skållat troll.Så med andra ord.Ta det lugnt därute i sommarvärmen hojåkare för man vet aldrig vilket genomsvettigt och förvirrat stolpskott i sin jungeljeep som framför detta fordon vid varmare väder när de tydligen inte inser sina brister och och har vett att försöka lugna och kyla ner sig en aning innan de tar plats bakom ratten.

Var ute en sväng i lördags med hojen, ligger och kör i stan lite lugnt där det är tvåfiligt. Rätt som det är dyker det upp en taxi jämnsides på min vänstra sida, tänker inte mycket mer på det utan håller blicken framåt och koncentrerar mig på vägen, korsningar osv. Helt plötsligt kommer taxin in i min fil och prejar mig, får svänga åt sidan och stå på bromsen för att inte bli påkörd. När jag sen ligger bakom honom så tutar jag på honom men han reagerar inte det minsta utan vinglar mellan två filer utan att blinka eller något. När vi kommer fram till ett rödljus åker jag upp vid sidan om honom och då sitter idioten och leker med mobilen, knackade på rutan och frågade honom vad han höll på med och om han märkte att han nästan körde på mig? Då frågade han bara "vad är ditt problem" på kass svenska sen drog han bara iväg. Blir måttligt road av såna idioter :(

Jag tror det är semestertider som gör att de vana bilisterna försvinner från vägarna och träskallarna kommer ut. För några dagar sedan mötte jag en förmodad plastpolis som gjorde en manöver rätt ut i min fil så jag trodde han tänkte frontsmälla med mig. Antagligen tyckte han att jag körde för fort på den grusväg vi möttes på eller nåt, kan också vara så att han väjde för någon grop i vägen. Men det är nog mer osannolikt för efter incidenten stannade han helt på vägen, antagligen i hopp om att jag skulle stanna och knocka ner honom men jag hade inte tid med idioter så jag slog bara på varningsblinkern och körde vidare.

Funderar på att köpa mig dashcam till alla fordon så att man har filmbevis den dagen nåt allvarligare händer.

Last edited:
Kanske gör värmen det :va
men jag tycker mig se den här typen av mördarrobotar året runt.
Gemensamt är nästan alltid mobilen i ena handen. Som roboten får sina instruktioner från.
.

SUV? Filslajdare? Ingen koll? Låter som en körkortslös nolltaxerare om du frågar mig.
Röstar sannolikt inte på SD heller
Eller alternativt 21-33 år, oumbärlig och samhällets enda stöttepelare som möjligen lånat pappas bil.

Jag körde en kort sväng förra veckan, 3 mil kanske. Under den korta tiden fick jag bromsa in när jag kom körandes på huvudled tre gånger för att folk var på väg rakt ut framför mig, trots väjningsplikt (jag la märke till dom och hade redan sänkt hastighet).

Samt en som gjorde vänstersväng framför mig på ett ställe där hon omöjligt hade kunnat hinna uppskatta min hastighet. (även om den var enligt gällande hastighetsbegränsning +5 typ)

:4skrika

Var ut en sväng med hojen ikväll. Stod en klunga cykelturister (5-6st?) i rund cirkel stirrandes på en karta (eller nånting?) MITT i apex på en BLIND kurva på '70väg. Tog upp hela högerfilen och halva vänster, men som tur var körde jag långsamt nog att kunna byta till ytterspår mitt i kurvan och krama ytterkanten på vänsterfil runt högerkurvan. Bra att där inte kom en suv i möte iaf, för då hade det nog varit läge att plöja igenom dem istället.

:dummer

Edit: På sätt flax att jag satt på hoj och inte i pickupen, även om det antagligen gått långsammare hade det inte funnits en suck att få plats runt dem... :/

Last edited:
Det där låter som vilken dag som helst i Nybro. Fan va folk kör illa här!

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka