Värmehandtag alá Biltema på växelström..

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Har just köpt och monterat deras handtagsvärme på Kawan, dock saknar den både elstart och batteri och har således ett växelriktat elsystem..

Behöver jag en likriktare innan strömbrytaren?
Kopplingsschemat anger endast 12V inte VAC eller VDC, dock visar kopplingsschemat att den ska kopplas på batteriplusen..
 
Eftersom det är en resistiv last så kommer det att bli varmt oavsett om det är likspänning eller växelspänning. Om du har 12V på hojen till lampor och annat, vilket du antagligen har så borde det vara att koppla rakt in.
 
Eftersom det är en resistiv last så kommer det att bli varmt oavsett om det är likspänning eller växelspänning. Om du har 12V på hojen till lampor och annat, vilket du antagligen har så borde det vara att koppla rakt in.

Det som oroar mig lite är ju strömbrytaren som sagt, den har tre lägen.
OFF-HIGH-LOW
Är den så simpel så det bara sitter ett motstånd som "reglerar" spänningen?
 
Eftersom det är en resistiv last så kommer det att bli varmt oavsett om det är likspänning eller växelspänning. Om du har 12V på hojen till lampor och annat, vilket du antagligen har så borde det vara att koppla rakt in.

Sant om det är en rent resistiv last. Om den innehåller induktanser och kapacitanser förutom resistanser så blir det lite annorlunda. Borde nog fungera i det här fallet. Prova och se vad som händer...
 
Kanske ska skruva upp strömbrytaren och kika vad som finns inuti..

Det är iofs med en tabell som visar hur mycket effekt de ger vid olika volt,
eftersom effekten ökar vid högre spänning borde det väl tyda på att det endast är ett motstånd i strömbrytaren?
 
Last edited:
Det som oroar mig lite är ju strömbrytaren som sagt, den har tre lägen.
OFF-HIGH-LOW
Är den så simpel så det bara sitter ett motstånd som "reglerar" spänningen?

Jag gissar att omkopplaren styr så att handtagen antingen matas parallellt (full effekt) eller i serie (reducerad effekt).
 
Det vore ju det bästa, det borde med andra ord innebära att det bara är att köra på..?

Ja, det är ju engångsgrejer i vilket fall som helst:
jag bankar på ett set för 299.- varje höst, och sedan spettar jag loss dem på våren för jag står inte ut med det klossiga greppet. Hittills har jag inte kunnat ta vara på resterna ute på styret någon enda gång.
Men kablaget sitter på plats! :)
Plugg and play ba' - och lägga monteringssatsen på hyllan nästa höst igen.

Testa du bara. Skulle något brinna så har jag allt nedanför kontaktdonet till handtaget i multipel dubblett som du kan få leka vidare med.
 
Ursäkta kapningen men jag har ännu en fråga ang ac/dc på min hoj som inte har batteri.
Hur gillar en led baklampa att matas med växelström? Går det trasigt eller lyser den bara inte?
 
Har led-lampan en likriktare så funkar det, annars pajar den.
 
Jag gillar inte heller dom där feta handtagen så....

141130b2.jpg
 
Ursäkta kapningen men jag har ännu en fråga ang ac/dc på min hoj som inte har batteri.
Hur gillar en led baklampa att matas med växelström? Går det trasigt eller lyser den bara inte?

Sätt en diod före led-lampan så fungerar det nog.
 
För att återkoppla lite, fungerade alldeles utmärkt eftersom att det mycket riktigt var likriktat elsystem med en konding istället för batteri.
Och varmt som helvete blev det!

Tack för hjälpen :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top