Världsrekord på is

En fundering som så många andra, liksom jag, har haft är ju däcken och hur/om dem håller.
Mina funderingar gäller då mest kring bakdäcket.

Har du överhuvud taget fäste för 300+? I dem fartregionerna är ju en liten ökning i hastighet lika med extremt mycket mer motstånd.
En amerikansk fartfantom räknade lite på det där med luftmotstånd och kom fram till, väldigt löst, att framföra något i 200Mp/H låg inom ramarna för samma motstånd som att framföra samma fordon i gångfart.
-Genom Jell´o:D

Jag håller tummarna för dig i Mars!

(personligen hade jag utrustat hojen med innerskärmar av lämpligt starkt anti-dubb material)
 
... samma motstånd som att framföra samma fordon i gångfart.
-Genom Jell´o:D

Bra gjort att kunna räkna ut det, eller så kanske han hade testat gå med hojen in i Jello :brinnerup

Får man bara däcken att hålla och pulver att trycka hojen framåt så ser jag inget problem? Det är ju inte direkt en månlandning vi talar om, du ska framföra hojen på flygande kilometern väl?
Det vore kul att vara där och se det live, synd att det är så långt bort :(
Men sen kommer det väl lite film där du svänger också? Jag vill se ett nedlägg på isen i 250km/h, med lite småsläpp :gnissla
 
En fundering som så många andra, liksom jag, har haft är ju däcken och hur/om dem håller.
Mina funderingar gäller då mest kring bakdäcket.

Har du överhuvud taget fäste för 300+? I dem fartregionerna är ju en liten ökning i hastighet lika med extremt mycket mer motstånd.
En amerikansk fartfantom räknade lite på det där med luftmotstånd och kom fram till, väldigt löst, att framföra något i 200Mp/H låg inom ramarna för samma motstånd som att framföra samma fordon i gångfart.
-Genom Jell´o:D

Jag håller tummarna för dig i Mars!

(personligen hade jag utrustat hojen med innerskärmar av lämpligt starkt anti-dubb material)

Jag förstår vad du menar och jag hoppas att det inte är så.Om jag inte minns fel så när Björn Carapi med sin De Tomaso Pantera skulle försöka slå rekord i hastighet så när han passera 350+ på asfalt gick det så tungt så bilen började spinna pga luftmotståndet.(som sagt har jag för mig)

Bra gjort att kunna räkna ut det, eller så kanske han hade testat gå med hojen in i Jello :brinnerup

Får man bara däcken att hålla och pulver att trycka hojen framåt så ser jag inget problem? Det är ju inte direkt en månlandning vi talar om, du ska framföra hojen på flygande kilometern väl?
Det vore kul att vara där och se det live, synd att det är så långt bort :(
Men sen kommer det väl lite film där du svänger också? Jag vill se ett nedlägg på isen i 250km/h, med lite småsläpp :gnissla

Jag ska smiska på banan oxå men ett nerlägg i 250 vette fan,då bli det nog skrot av mig o hojen..:confused:
Men en film,självklart...:tummenupp
 
Last edited:
Det kanske kan bli svårt, men det vore ju kul!
Lycka till!

:tummenupp
 
Du klarar det! :tummenupp

Synd att jag har 60mil dit annars hade jag åkt upp och slagit fartrekordet som finns med snowracer 147, nånting.
 
Kul att så många hejar på mig..:banana:banana
Jag blir bara mera taggad till o göra bra ifrån mig.Det fränaste av allt är om jag skulle lyckas o ta Juha Kankkunenns rekord på 321km/h är att det måste svida för finnarna om en svensk tar rekordet, för dom är ju ändå störst och bäst på is.Men som sagt det finns ingen återvändo,nu är det bara att smiska.:hojbusa
 
Kul att så många hejar på mig..:banana:banana
Jag blir bara mera taggad till o göra bra ifrån mig.Det fränaste av allt är om jag skulle lyckas o ta Juha Kankkunenns rekord på 321km/h är att det måste svida för finnarna om en svensk tar rekordet, för dom är ju ändå störst och bäst på is.Men som sagt det finns ingen återvändo,nu är det bara att smiska.:hojbusa

Vad har du haft den upp i på asfalt?

Känns som att det behövs mycket hk där i slutet.
 
Kör ni enligt samma regler som på Bonneville? Typ snittfart under två repor på en mile med flygande start (eller hur det nu är).
 
Kör ni enligt samma regler som på Bonneville? Typ snittfart under två repor på en mile med flygande start (eller hur det nu är).



Det kan man säga,det är den bästa snittfarten som räknas spelar ingen roll hur många repor man kör,men jag ska försöka ta rekordet i toppspeed.

Hur är chassit i de hastigheterna? Isen är väl inte helt jämn kan jag tänka?

Det funkade kanon förra året med chassit.
 
Last edited:
Jag har vart flitig idag.Var och hämtade framgaffeln,
var till lackerarn och hämtade hojen fan va fin den bli.
Sen var jag ut på isen och plogade med fyrhjulingen och höll på gå igenon mitt på sjön,jag höll på o skita ner mig.
Och i går fick jag ett mms från polarn och hans polare gick igenom isen med traktorn,kul o få upp den...Han sket nog på sig.
 

Bifogat

  • Bild0266.jpg
    Bild0266.jpg
    61.5 KB · Visningar: 108
  • Bild0267.jpg
    Bild0267.jpg
    21.1 KB · Visningar: 110
  • Bild0268.jpg
    Bild0268.jpg
    44.7 KB · Visningar: 121
  • Bild0263.jpg
    Bild0263.jpg
    27.4 KB · Visningar: 133
  • Bild0264.jpg
    Bild0264.jpg
    30.9 KB · Visningar: 159
Ser ut att vara dubbelis, då är det bara lite läskigt men inte så farligt :D Har själv plogat med traktor och känt hela skiten gunga till och sen forsar det vatten mellan fötterna :brinnerup
Då hoppade jag långt vill jag lova...
 
Ser ut att vara dubbelis, då är det bara lite läskigt men inte så farligt :D Har själv plogat med traktor och känt hela skiten gunga till och sen forsar det vatten mellan fötterna :brinnerup
Då hoppade jag långt vill jag lova...

ja, gissar oxå på det... Körde skoter på isen när det blev så där och man undrade om man skulle gå igenom... men man ville inte stanna och känna efter heller..
 
Bra gjort att kunna räkna ut det, eller så kanske han hade testat gå med hojen in i Jello :brinnerup

Får man bara däcken att hålla och pulver att trycka hojen framåt så ser jag inget problem? Det är ju inte direkt en månlandning vi talar om, du ska framföra hojen på flygande kilometern väl?
Det vore kul att vara där och se det live, synd att det är så långt bort :(
Men sen kommer det väl lite film där du svänger också? Jag vill se ett nedlägg på isen i 250km/h, med lite småsläpp :gnissla

I det fallet var det bil som gällde och försök till 220Mp/H med en 32a Hotrod med luftmotstånd som jag vet inte vad. Han hade boxat rambalkarna och fyllt dessa helt och hållet med bly för att överhuvud taget kunna få ner effekten i backen i de högre farterna.

Med andra ord; -gör inte som klanten som för många år sedan vann en dag i sin drömbil, Dodge Viper RT/10, på trafikmagasinet.
Han fick blåsa ur den på en flygraka som avslutning och bestämmer sig för att hiva upp armen ovanför targa taket och vinka till kameran. Dumt att göra så i 293blås. Jag tror dock att han klarade armen.

Jag förstår vad du menar och jag hoppas att det inte är så.Om jag inte minns fel så när Björn Carapi med sin De Tomaso Pantera skulle försöka slå rekord i hastighet så när han passera 350+ på asfalt gick det så tungt så bilen började spinna pga luftmotståndet.(som sagt har jag för mig)

Det låter helt klart rimligt. Det går ju åt fruktansvärt med effekt för höga farter. Jag minns säkert fel nu, men var det inte så att Veyron förbrukar runt 70% av sin totala effekt för att öka från 300 till 400km/t?
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top