Världens vackraste språk?

Tyskan har det finaste, mjukaste och renaste ord för fjäril!

SCHMETTERLING!!!!:yoparty

Varning: *

Finska och Tyska är väl kärlekens språk?

Jag ska mörda dig! Tror man att en finne säger, när han i själva verket säger: Jag älskar dig...
Älskar galenskaparnas "Lerförsäljaren" de har fångat finska kynnet på kornet! T.o.m vädret och att det är i svartvitt... ;)

Tyskarna har rationaliserat bort allt onödigt kring-tjafs som känslor och målande beskrivningar och mjuka ljud.
Allt i vetenskapens och effektivitetens namn!

ICH LIEBE DICH! (uttalas hårt och bestämt utan variation i tonläge)

*(obs: för känsliga personer kan sägas att detta är ironisk satir!)

Bingo skrev:
Ojoj, det finns så mycket så det känns nästan meningslöst att utse någon eller några favoriter. Ett ord som Sonderkommando t ex, är det vackrare än Kriegsmarine?

Språkets skönhet går också igen i gamla folkliga sånger. Vad sägs om dessa titlar t ex:
Lied der Panzergrenadiere
Lied der Sturmatillerie
Panzerlied
Panzerschiff Deutschland
Der Stosstrup
Oberst von Tippelskirsch
Lied der Junkers Flugzeug und Motorenwerke
Kampfgeschwader Immelmann
Jadgeschwader Richtofen

Alltså, det finns hur mycket poesi som helst där.

Åhhh...det är ljuvliga ord!

Förresten helt otroligt att jag missade...

Schlachtshiffe Scharnhorst und Gneisenau

Tänk att heta Gerhard Von Scharnhorst!

Jag citerar vad en tysk sade till mig någon gång i 18års åldern när jag mkt mkt full satt på mcd med pommes frittes i näsan och öronen:
Du bist ein schweinhund! :yoparty

Universität, sexualität, produktivität, stimmungsqualität, är inte så snyggt.

Arsloch är inte snyggt det heller.

Chris Ash skrev:
Åhhh...det är ljuvliga ord!

Förresten helt otroligt att jag missade...

Tänk då att heta Fritz Müllweiser....

Abgespritzt.

Gamla hederliga Achtung.

Och för att vara en besserwisser, det heter inte fingerspitzgefühl utan Fingerspitzengefühl.

Dr.Bike skrev:
ICH LIEBE DICH! (uttalas hårt och bestämt utan variation i tonläge)
Snyft, det är som en smäll på käften!

Auspufanlage tror jag det stavas. Vackert ord som betyder avgassystem.

Chris Ash skrev:
Nån som funderat över vilket världens vackraste språk är? Jag har kommit fram till att det måste vara tyskan.

Du skulle ha haft en gammal privatimporterad Audi Quattro, med talande färddator, jag körde någon gång på 80-talet gamle rally åkaren Mikael Ericssons Audi UrQuattro, och den skrek hela tiden Achtung, achtung och olika kommandon som skulle kunna betyda att bilen var på väg att sprängas, att jag hade ett jaktplan i siktet, eller att långdistansrobotar var på väg att avfyras, men i själva verket hade man oftast stängt någon dörr dåligt eller hade slut på spolarvätska....

Manligt var det IAF...

Tyska måste vara världens fulaste språk... näst efter finskan, där det låter som att de som yttrar sig vill slå ihjäl varandra efter en normallång mening.

Chris Ash skrev:
Man hade nog känt sig som om man tagit sig vatten över huvudet. Lite sänkt liksom.

Undrar är om de själva tycker det låter ballt? Alltså låter det för dom lika fånigt att säga Zerstörer Gruppe som för mig att säga Förstörargrupp? Lite fel översatt kanske, men ändå? Pansarskräck? Störtkampflygplan? (Stöka/Stuka) :hihi

Spinky Spendrup skrev:
Man hade nog känt sig som om man tagit sig vatten över huvudet. Lite sänkt liksom.

Undrar är om de själva tycker det låter ballt? Alltså låter det för dom lika fånigt att säga Zerstörer Gruppe som för mig att säga Förstörargrupp? Lite fel översatt kanske, men ändå? Pansarskräck? Störtkampflygplan? (Stöka/Stuka) :hihi

Fast "Förstörare" låter ju jäkligt coolt måste jag säga, iaf för att vara ett svenskt ord. Svenskans "Jagare" är ju såå trist.

Fast något som tyskan låg/ligger efter på är fartygsnamn, där är/var Royal Navy nummer ett. U144 eller "Köln" låter inte lika tufft som HMS Vengeance (Måste vara det bästa namnet en kärnvapenbestyckad ubåt haft någonsin), Warspite, Invincible, Indomitable, Wolverine eller Witch Hind

Franskan har faktiskt haft en tuff också, jagaren "Le Terrible" (fö världens snabbaste nånsin med 45 knop)

När får vi se svenska marinen döpa båtar till "HMS Fruktansvärd" eller "HMS Vedergällning"?

bullerobban skrev:
Tyskan har det finaste, mjukaste och renaste ord för fjäril!

SCHMETTERLING!!!!:yoparty
Mmmm, precis. Man fattar på en gång att det är en fjäril som åsyftas och inte siktet på en tung haubits.

Last edited:
mb skrev:
Tyska måste vara världens fulaste språk... näst efter finskan, där det låter som att de som yttrar sig vill slå ihjäl varandra efter en normallång mening.
Ja jag började änna fundera? Detta måste väl vara ironi?

Varför anses det som tufft att skriva hela inlägg på detta ytterst fula språk :va
Gruppen rammenstäjn eller vad dom nu heter, tycker jag snarare blir löjliga när vissa ganska bra låtar förstörs med deras bräkanden och kvackanden alltså..

Förövrigt så är svenska ganska fult med tror jag, har hört många som inte talar svenska som säger att det låter hårt och konstigt.. Fast vissa säger ju att det låter som den där svenska kocken i mupparna, "hurdiburdi" typ :) Ja antagligen så är det i betraktarens öga (öra) egentligen..

För att bidra till tråden då, är inte holländska ganska mjukt och fint?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT