Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bingo skrev:Ojoj, det finns så mycket så det känns nästan meningslöst att utse någon eller några favoriter. Ett ord som Sonderkommando t ex, är det vackrare än Kriegsmarine?
Språkets skönhet går också igen i gamla folkliga sånger. Vad sägs om dessa titlar t ex:
Lied der Panzergrenadiere
Lied der Sturmatillerie
Panzerlied
Panzerschiff Deutschland
Der Stosstrup
Oberst von Tippelskirsch
Lied der Junkers Flugzeug und Motorenwerke
Kampfgeschwader Immelmann
Jadgeschwader Richtofen
Alltså, det finns hur mycket poesi som helst där.
Chris Ash skrev:Åhhh...det är ljuvliga ord!
Förresten helt otroligt att jag missade...
Schlachtshiffe Scharnhorst und Gneisenau
Tänk att heta Gerhard Von Scharnhorst!
Snyft, det är som en smäll på käften!Dr.Bike skrev:ICH LIEBE DICH! (uttalas hårt och bestämt utan variation i tonläge)
Chris Ash skrev:Nån som funderat över vilket världens vackraste språk är? Jag har kommit fram till att det måste vara tyskan.
Man hade nog känt sig som om man tagit sig vatten över huvudet. Lite sänkt liksom.Chris Ash skrev:Schlachtshiffe Scharnhorst und Gneisenau
Tänk att heta Gerhard Von Scharnhorst!
Spinky Spendrup skrev:Man hade nog känt sig som om man tagit sig vatten över huvudet. Lite sänkt liksom.
Undrar är om de själva tycker det låter ballt? Alltså låter det för dom lika fånigt att säga Zerstörer Gruppe som för mig att säga Förstörargrupp? Lite fel översatt kanske, men ändå? Pansarskräck? Störtkampflygplan? (Stöka/Stuka)![]()
Mmmm, precis. Man fattar på en gång att det är en fjäril som åsyftas och inte siktet på en tung haubits.bullerobban skrev:Tyskan har det finaste, mjukaste och renaste ord för fjäril!
SCHMETTERLING!!!!![]()
Ja jag började änna fundera? Detta måste väl vara ironi?mb skrev:Tyska måste vara världens fulaste språk... näst efter finskan, där det låter som att de som yttrar sig vill slå ihjäl varandra efter en normallång mening.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |