Världens snabbste YAMAHA

Ni har tyvärr alla fel. Den snabbaste är så klart Yamaha Chappy.
Byggdes ursprungligen för att dominera GP 500 då det begav sig. Tyvärr visade den sig vara allt för snabb så de flesta exemplaren står nu utspridda i skumma källarlokaler till synes helt bortglömda. :näsblod

Bifogat

• chap80.jpg
    chap80.jpg
    21.7 KB · Visningar: 58
Don Vesco satte ju några rekord. Han körde 251 mph nånting i början av 70-talet med en streamliner som innehöll två st luftkylda Yamaha TZ 350.

1974 körde han sedan 281,7 MPH med en annan streamliner http://www2.yamaha-motor.fr/actu/IMG/jpg/ym50_doc-12-record.jpg
som innehöll två st Yamaha TZ 750 maskiner.

Yamaha TZ 750 är nog den hårigaste Yamahan jag vet. En sån skulle jag vilja höra live. Tvåtakt rockar! :yoparty

/Jörgen

Last edited:
Du kanske borde specifisera dig lite mer på ordet "snabbast", men av sporthojar genom tiderna så är det väl GP knarrar som M1 och TZR500 i rätt händer... det är min gissning iaf!

//Lukas

TZ750 ja, var det inte rent av så att dom ändrade reglerna och förbjöd dessa pga av att dom sopade banan med dom andra?

Mögel skrev:
2537745 XT säger ja ju......:mad:

Det är något fel med ditt tangentbord. När du skriver T blir det X varannan gång. Du menar TT :D Har en sådan själv och den är så snabb att den inte ens är utrustad med hastighetsmätare. Har hört att det finns knopmätare som tillval, från flygindustrin alltså :tungan

Mögel skrev:
2537736 Yamaha xt 600.. Lätt. :tummenupp

XT är inte bara snabbast! Det är även den enda hojen som enbart på gas reser sig på alla 7 växlarna.

Last edited:
Lucci skrev:
2538207 Du kanske borde specifisera dig lite mer på ordet "snabbast", men av sporthojar genom tiderna så är det väl GP knarrar som M1 och TZR500 i rätt händer... det är min gissning iaf!

//Lukas
YZR500. :mattias

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey