Världens allra bästa motorcykel

Yamaha MT-01 -06

Bensinförbrukning: 8/10 (Drar ca 0,6 vid normalt inspirerad körning, precis som alla hojar jag har ägt förutom RD350...)
Komfort förare: 7/10 (Perfekt sittställning, men lite blåsigt vid högre hastigheter)
Komfort passagerare: 5/10 (Sambon klagar på för höga bakre fotpinnar och vibrationsskador där bak)
Bromsar: 10/10 (Mer än tillräckliga trots ordentlig vikt)
Motor effekt och vrid: 7/10 (Vridet 150Nm kan man väl inte klaga på, men toppeffekten 90 hästar lämnar en del att önska. Kort register)
Motor karaktär: 11/10 (It´s Alive!!!)
Buskul:5/10 (Lite för tung...)
Kvalitet: 9/10 (Dyra komponenter, men lite känslig lack)
Fjädring: 8/10 (Riktigt bra efter lite justering)
Snabb asfalt: 7/10 (När man vant sig vid tyngden och motorbromsen, går det faktiskt att åka riktigt fort)
Snabb grus: 1/10 (Skrämmande obehaglig på grus, för breda däck och för mycket vrid)
Snabb offroad: 0/10 (Inte vågat prova)
Försäkringspremie: 9/10 (Jämfört med sporthoj = nästan gratis)

6,7 i snitt. Ja, jag är nöjd :tummenupp
 
världens bästa mc för alla olika underlag är ju såklart en endurohoj med motardsulor som extratillbehör.
-Lätthanterlig
-Stark
-Pålitlig
-Man kan meka allt (nästan) själv
-Billig
-Högst busfaktor av alla
-Toppfart som räcker till att köra om på motorväg. (man kan dreva ner för skogen och upp för asfalt)

En hoj som är byggd för stenhårda förhållanden i skog och mark som med små medel går att köra överallt med.

Mitt exemplar; xr 650 är mer pålitlig än tex husabergs 650 men lite tyngre och svagare. Tycker ändå den är ett bättre val i långa loppet.
I alla fall så slår dessa hojar allt annat i mångsidighet!

bemsinförbrukning 9/10 (0,5l/mil)
komfort förare 8/10 (perfekt i lägre farter men ansträngande fartvind på motorväg)
komfort passagerare 5/10 (Om du valt fotpinnar såklart)
bromsar 8/10 (perfekt med crosshjulen, lite sämre med stora skivan och motardhjulen)
motor effekt/vrid 8/10 (egentligen lite för mycket i skogen och lite för lite på vägen)
motorkaraktär 9/10 (GRYMT VRID=kul)
buskul 11/10 (roligare går inte att ha på två hjul)
kvalitet 10/10 Hondakvalitet skottsäker motor
fjädring 7/10 (lämpar sig bäst för offroad, går inte rikrigt att justera in för extrem gatkörning)
snabb asfalt 8/10 (Snabb? allt från noll till toppfart äger den det mesta i kurvorna, dock för låg toppfart)
snabb grus 10/10(kung på grus!)
snabb offroad 7/10 (lite för tung för alla vi otränade men vissa kör ju tom kåsan på den ^^)
försäkringspremie 10/10(billigare än glidare? Går att hitta för 1200 spänn på en 24 åring körkort 1 dag)

7.85/10 i betyg
 
Last edited:
Honda CB1300 -03

Bensinförbrukning: 5/10
Komfort förare: 9/10 (Vinddraget drar ner till en 9a)
Komfort passagerare: 8/10
Bromsar: 6/10 (Mycket vikt som skjuter på)
Motor effekt och vrid: 7/10 (Går bättre än vad man upplever det som, tror dom använde linjal när dom ritade effektkurvan)
Motor karaktär: 5/10
Buskul:5/10 (Aningen tung)
Kvalitet: 9/10
Fjädring: 6/10
Snabb asfalt: 7/10
Snabb grus: 5/10
Snabb offroad: 1/10
Försäkringspremie: ?/10 (Vet inte, har lånat hojen då och då)

Snitt: 6

Trevlig, lättkörd hoj. Känns att den är vuxen när det svänger mycket. Bra att åka två på.
 
Honda CB 750 -01

Nu recenserar jag en till men är dock ute på djupt vatten då jag inte kört den så många mil.

Bensinförbrukning: 8/10
Komfort förare: 6/10
Komfort passagerare: 7/10
Bromsar: 5/10
Motor effekt och vrid: 4/10
Motor karaktär: 4/10
Buskul:2/10
Kvalitet: 9/10
Fjädring: 5/10
Snabb asfalt: 5/10
Snabb grus: 5/10
Snabb offroad: 1/10
Försäkringspremie: 8/10

Snitt: 5+

Lättkörd, billig att köpa och äga. Tyvärr så tröttnar man snabbt på den.
 
Märkligt betygssystem ni använder i denna tråd. Eftersom ni jämför med ALLA hojar så borde ju tex en Gold Wing ha komfort 10/10. Isf är det aaaningens märkligt om en XR650 har komfort 8/10.

Detta gäller samtliga punkter. Era referenser är ju helt galna.

världens bästa mc för alla olika underlag är ju såklart en endurohoj med motardsulor som extratillbehör.
-Lätthanterlig
-Stark
-Pålitlig
-Man kan meka allt (nästan) själv
-Billig
-Högst busfaktor av alla
-Toppfart som räcker till att köra om på motorväg. (man kan dreva ner för skogen och upp för asfalt)

En hoj som är byggd för stenhårda förhållanden i skog och mark som med små medel går att köra överallt med.

Mitt exemplar; xr 650 är mer pålitlig än tex husabergs 650 men lite tyngre och svagare. Tycker ändå den är ett bättre val i långa loppet.
I alla fall så slår dessa hojar allt annat i mångsidighet!

bemsinförbrukning 9/10 (0,5l/mil)
komfort förare 8/10 (perfekt i lägre farter men ansträngande fartvind på motorväg)
komfort passagerare 5/10 (Om du valt fotpinnar såklart)
bromsar 8/10 (perfekt med crosshjulen, lite sämre med stora skivan och motardhjulen)
motor effekt/vrid 8/10 (egentligen lite för mycket i skogen och lite för lite på vägen)
motorkaraktär 9/10 (GRYMT VRID=kul)
buskul 11/10 (roligare går inte att ha på två hjul)
kvalitet 10/10 Hondakvalitet skottsäker motor
fjädring 7/10 (lämpar sig bäst för offroad, går inte rikrigt att justera in för extrem gatkörning)
snabb asfalt 8/10 (Snabb? allt från noll till toppfart äger den det mesta i kurvorna, dock för låg toppfart)
snabb grus 10/10(kung på grus!)
snabb offroad 7/10 (lite för tung för alla vi otränade men vissa kör ju tom kåsan på den ^^)
försäkringspremie 10/10(billigare än glidare? Går att hitta för 1200 spänn på en 24 åring körkort 1 dag)

7.85/10 i betyg
 
Märkligt betygssystem ni använder i denna tråd. Eftersom ni jämför med ALLA hojar så borde ju tex en Gold Wing ha komfort 10/10. Isf är det aaaningens märkligt om en XR650 har komfort 8/10.

Detta gäller samtliga punkter. Era referenser är ju helt galna.
En gungvilde har inte alls så hög komfort som det verkar.
Lite som med glidarna - Ser bättre ut än det är.
BMWs RS och RT modeller däremot.
 
trött gamm blade -92

Bensinförbrukning: 4/10 ca 0.8l/mil
Komfort förare: 6/10 Man bör va under 1.90m
Komfort passagerare: 4/10 Vet ej, ser obekvämt ut
Bromsar: 3/10 Bak bromsen har aldrig funkat, frambromsen bet bättre förr..
Motor effekt och vrid: 4/10 2an cylle var ras, var trött o rykte olja
Motor karaktär: 4/10 som en 125cross så länge grisen skriker, rör den på sig
Buskul:10/10 livs farligt chassie, som håller adrenalinet uppe och ramlar in i kurvorna, hur spännande som helst.
Kvalitet: 9/10 buskar brukar tappa sin löv på hösten men inte den här.
Fjädring: 8/10 jo, faktiskt
Snabb asfalt: 9/10 jag gillar den skarpt
Snabb grus: 1/10 är ni inte klocka?
Snabb offroad: 1/10 ärligt alltså.
Försäkringspremie: 8/10 halv försäkring 3800/år

Efter vinterns over haul´in bör de flesta svagheterna vara kurerade.:hihi
 
Kawasaki ZX-6R -07

Bensinförbrukning: 7/10 Har ej mätt upp men den drar inte så mycket.
Komfort förare: 8/10 Sitter ganska rymligt då fotpinnarna är sänkta samt styret hojt lite inför denna modellen.
Komfort passagerare: 3/10 Har ej provat men antar att den är som alla andra moderna sporthojar, värdelös.
Bromsar: 9/10 Tar bra och effektivt, förtroendeingivande
Motor effekt och vrid: 6/10 Om den varvas så går den som ett skott. Något vrid finns ej.
Motor karaktär: 8/10 Som en 600 cc, svag i mitten stark på topp.
Buskul: 5/10 Ingen wheelie maskin precis med sitt höja varv men lätt och smidig.
Kvalitet: 8/10 Japansk hoj i allmänhet.
Fjädring: 8/10 Förtroendeingivande
Snabb asfalt: 9/10 Riktigt snabb när det svänger, långsammare på motorvägen
Snabb grus: 2/10 Fel beläggning
Snabb offroad: 1/10 Är detta möjligt?
Försäkringspremie: 3/10 Varken dyrare eller billigare än andra sporthojar

5,9 / 10
 
En gungvilde har inte alls så hög komfort som .


Nähä, ok jo jag satt ju VERKLIGEN illa där bak i 50 mil på Guldvingen. Det höj,-och sänkbara kåpglaset var bara skit, stereon med fyra högtalare hördes fan inte i 200 blås. Knappt. 3 kvm sadel & luftfjädring är bara skit...

Fotplattorna & armstöden gjorde sitt till en miserabel färd....NOT!:gnissla

Realitycheck kanske?
 
En sån här tråd är ju alltid direkt dödsdömd. Alla kommer ju naturligtvis bara rösta sin egna nuvarande hoj högst. Det är väl därför man har den eller?
 
Fuxianda 125 Ensam I Kalla Sverige.

Inköptes -03 med 18 mil på mätaren och avbrutna gaffelben.

Kom till sverige helt utan gällande dokumentation vilket gör den svårtbesiktad. Orginalkvittot skvallar om ett inköpspris i Kina på runt 5000,-

Att det inte finns några fler gör det ännu lite svårare...

Importerades i en container med utemöbler eller nåt skit.

Ett foto på geffelbenen skickat till pålitlig kineskontakt i nämnda land resulterar 10 dgr senare och dito 1200 spänn i ett UPS paket med nya gaffelben. Inköpspris 200 spänn, resten frakt & moms & tull osv osv

Fick den sjukt invecklade luftburken utbytt till sportdito, samt uppborrad ljuddämpare vilket ger en toppfart på 115km/h

En ölback passar skitbra på golvet mellan benen, och facket under sadeln rymmer bongen:rolleyes:

Den lilla framskivan tillsammans med trumbromsen bak aktiverar man alltid samtidigt, med krampartat grepp med bägge händerna får man ner farten helt ok. En gång gick det hål på bromsslangen fram eftersom den slets mot däcket, enbart trumman bak hjälpte ensam inte alls och färden slutade i en trädgård.

Många hojar har passerat hos mig sedan denna skaffades, och detta är ett rekord i långt ägande och jag säljer aldrig.

För övrigt startas den lite stekigt med fjärrkontroll.
 
En sån här tråd är ju alltid direkt dödsdömd. Alla kommer ju naturligtvis bara rösta sin egna nuvarande hoj högst. Det är väl därför man har den eller?

Tyvärr är det oftast så iaf här! Tycker dock man ska försöka göra det med lite självdistans! Tyckte själv jag var mer kritiskt i mina egna än överpositiv! Är en bra tanke med tråden då den faktiskt är riktigt informativ och från vanliga brukare och inte någon mc-jounalist med förflutet i RR...

Taget från recention av xr650:
"snabb asfalt 8/10 (Snabb? allt från noll till toppfart äger den det mesta i kurvorna, dock för låg toppfart)"

Jag gav min R6 likande betyg och hur rättvisande blir det då....
 
Nähä, ok jo jag satt ju VERKLIGEN illa där bak i 50 mil på Guldvingen. Det höj,-och sänkbara kåpglaset var bara skit, stereon med fyra högtalare hördes fan inte i 200 blås. Knappt. 3 kvm sadel & luftfjädring är bara skit...

Fotplattorna & armstöden gjorde sitt till en miserabel färd....NOT!:gnissla

Realitycheck kanske?

Provkör en RT eller RS ett par hundra mil, så förstår du.
 
Testa att provsitta en Guldvinge 5 sek så förstår DU!
Där påpekade du oavsiktligt problemet.
Jag har kört gungvilde.
När man klättrat ombord känns det bekvämt.
Efter ett par timmar har man lekt klart med pyntet.
Efter ytterligare en timme börjar man lida av att inte kunna byta sittställning.
Provkör en RS eller RT så förstår du.
 
KTM SuperDuke 2006

Bensinförbrukning: 3/10
Komfort förare: 7/10
Komfort passagerare: 5/10
Bromsar: 9/10
Motor effekt och vrid: 7/10
Motor karaktär: 9/10
Buskul:8/10
Kvalitet: 7/10 (Inga fel än men har inte kört så mycket)
Fjädring: 8/10
Snabb asfalt: 7/10
Snabb grus: 6/10
Snabb offroad: 2/10
Försäkringspremie: 9/10 (10 betyder bra, inte hög premie)

Genomsnitt i min betygssättning ca 7/10.


Måste säga emot lite här..

Bromsarna är HELT fantastiska, WP-dämparna är långt över medel för att vara original, på grus är den faktiskt snabb jämfört med de flesta andra gathojar och jämförelsen är mot alla hojar, kvaliteten är som det anstår en klubba ;-).. Ovanligt med påtaglig oljeförbrukning, bra känsla i alla komponenter och generellt välbyggd. Aningen irriterande att man måste efterdra saker för att vara säker, men det smakar KTM om det så det är ett plus för oss som valt religion.

Jag är inte lika nöjd med motorn som saknar varvvillighet och effekt, förmodligen skulle jag sätta en 10 på -08 R:en, det saknas bara lite till på de där 120 kusarna för att ge en perfekt hoj..

Höjde offroad till en 2a pga att en R1 eller Daytona inte ens tar sig över gräset till skogsbrynet i jämförelse. Förmodligen ganska snabb i Endurospåret mätt mot alla andra hojar.

Summering: KTM SD - En hoj att älska (KTM SDR 08< - En hoj att dö för)


Bensinförbrukning: 3/10
Komfort förare: 7/10
Komfort passagerare: 5/10
Bromsar: 7/10
Motor effekt och vrid: 8/10
Motor karaktär: 9/10
Buskul:8/10
Kvalitet: ?/10 (Inga fel än men har inte kört så mycket)
Fjädring: 7/10
Snabb asfalt: 7/10
Snabb grus: 5/10
Snabb offroad: 1/10
Försäkringspremie: 6/10 (10 betyder bra, inte hög premie)

Genomsnitt i min betygssättning ca 6/10.

Allmänt intryck: Underbar motor med kraft ända nerifrån låga varv till varvstopp och ett härligt ljud. Bra sittkomfort tack vare upprätt ställning och fotpinnar och styre bra utformat för mig som är lång (196cm). Känns lite plastig men det gör inget, den ska va sån, plåttank hade inte gjort sig bättre. Inga direkta minus för hojen förutom aningen hög bensinförbrukning (0,7-0,8l/mil) och att den hamnar efter i enduroslingan. Underbar motorcykel, troligen världens bästa. :tummenupp
 
Last edited:
KTM SuperMoto 950 2006

1. Bensinförbrukning: 3/10
2. Komfort förare: 5/10
3. Komfort passagerare: 6/10
4. Bromsar: 9/10
5. Motor effekt och vrid: 8/10
6. Motor karaktär: 9/10
7. Buskul:10/10
8. Kvalitet: 7/10
9. Fjädring: 7/10
10. Snabb asfalt: 6/10
11. Snabb grus: 8/10
12. Snabb offroad: 4/10
13. Försäkringspremie: 9/10 (10 betyder bra, inte hög premie)

Genomsnitt i min betygssättning ca 7/10.

Kommentarer:

1. -
2. Blåsig för tidigt pga upprätt körställning
3. Bättre tack vare vindskydd bakom förare och mjuk motorgång (om vill)
4. Fantastiskt väldoserade bromsar med grymt grepp
5. Underbart vrid i LC8:an, massor med kraft genom hela registret = mkt bus
6. Härlig botten som drar genom hela registret. Insprut hade gett bättre respons, men jag upplevde den som mer lätthanterlig tack vare förgasaren så det var nästan att föredra när man svängde hårt...
7. Hahahahahhaa... Bäst
8. KTM-edish.. Bra komponenter, men man behöver bry sig. Bra helhet.
9. WP-dämparna är grymma. Hade dock svårt att få in känslan med den långa fjädringsvägen på en så tung hoj. Önskade en stummare känsla, men hojen blev studsbenägen om man skruvade åt allt för mkt. Passar kanske rutinerade motardförare bättre..
10. Asfalt - Rolig, men inte snabb som en "riktig" gathoj. Sjukt wheelie-vänlig
11. Grus - Vettig vikt, bra körställning och tacksamt lugn motor
12. Offroad

TBC...
 
En sån här tråd är ju alltid direkt dödsdömd. Alla kommer ju naturligtvis bara rösta sin egna nuvarande hoj högst. Det är väl därför man har den eller?

Du har fel. De recensioner som har trillat in hittils tycker jag verkar ärliga med många bra kommentarer och jag känner inte att jag har anledning att misstro de som författat dem.

Tycker det är roligt att det fylls på med recensioner, ska genast uppdatera översikten på första sidan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top