Världens allra bästa motorcykel

Vill börja med att berömma dig för hunden. Haha jodå det finns alltid nån som är bäst.

Tack! :)

Jo det är sant som du skriver kanske, nån är bäst. Jag har för mig att VFR750 vann många liknande utmärkelser i mc-tidningar på sin tid. Den var på sätt och vis inte bäst på nåt men ändå bäst.

Ungefär som att det är nån som har "forskat fram" världens roligaste historia, läste om det på nån hemsida. Egentligen var den väl inte så fruktansvärt rolig, men överlag så roade den flest. I genomsnitt eller nåt. :)
 
Tack! :)

Jo det är sant som du skriver kanske, nån är bäst. Jag har för mig att VFR750 vann många liknande utmärkelser i mc-tidningar på sin tid. Den var på sätt och vis inte bäst på nåt men ändå bäst.

Ungefär som att det är nån som har "forskat fram" världens roligaste historia, läste om det på nån hemsida. Egentligen var den väl inte så fruktansvärt rolig, men överlag så roade den flest. I genomsnitt eller nåt. :)

Jag tror nog också att det kan vara svårt att hitta en MC som vinner både Moto GP och Dakarrallyt samt drar lite bensin och är bra att toura med. Men om den finns vill jag gärna ha ett exemplar.

Nu tycker jag du ska göra en liten recension av din finfina ninja.
 
Man bränner smalbenen när man tjör i shorts, den vrider och bänder hela hojen vid kraftig motorbroms, fullgas. Känns onödig på nåt sett.



Kan hålla med om att CBR900 är uppe bland tio i topp om den hade haft 17" framfälg men duccen har inget här att hämta även om den är tvärsnygg.

ja men tænk på nær førsta 916 slæpptes, den var ju faktiskt helt øverlægsen! prestanda och design. nu menar jag inte raktfram prestanda utan det som en sporthoj ær byggd før....
 
Jag tror nog också att det kan vara svårt att hitta en MC som vinner både Moto GP och Dakarrallyt samt drar lite bensin och är bra att toura med. Men om den finns vill jag gärna ha ett exemplar.

Nu tycker jag du ska göra en liten recension av din finfina ninja.
BMW har väl vunnit allt som funnits under olika tidsperioder.
Tycker det saknas tidsperspektiv i den här tråden.
Alltså 1950 var Triump Boneville bäst?
1960 BMW?
1970 Honda 750!
Lyft upp näsan över kåpkanten:)
 
Suzuki Intruder 1400 -99

Bensinförbrukning: 2/10 (0,7-0,8l/mil, reservtanken rymmer en matsked bensin)
Komfort förare: 7/10 (trevlig att köra, men man sitter uppspänd som ett segel)
Komfort passagerare: 7/10
Bromsar: 1/10 (sämst)
Motor effekt och vrid: 4/10
Motor karaktär: 4/10 (vrålstark på låga varv men det planar snabbt ut)
Buskul:3/10 (gick att köra lite på bakhjulet med, rolig att sladda med på grus)
Kvalitet: 8/10
Fjädring: 5/10
Snabb asfalt: 4/10
Snabb grus: 3/10
Snabb offroad: 1/10
Försäkringspremie: 8/10 (10 betyder bra, inte hög premie)

Genomsnitt i min betygssättning ca 4,5/10.

Allmänt intryck: Fin att puttra på men man blir snabbt trött på den pga hög bensinförbrukning och lite trött motor.
 
Last edited:
Kawasaki ZX9R -00

Bensinförbrukning: 7/10 Med tanke på vrid å kraft så drar den ok.
Komfort förare: 7/10 Tycker fotpinnarna sitter lite högt trots mina korta ben.
Komfort passagerare: 7/10 För att vara sporthoj är den helt ok.
Bromsar: 6/10 Trots sina 6 kolvs ok så är den betydligt sämre än jag upplevt på tex polaren fireblade från 98. (kan vara mina bromsar som inte är tillräckligt bra, andra zx9ors betyg?)
Motor effekt och vrid: 8/10 Stark å vild om man vill.
Motor karaktär: 7/10
Buskul: 8/10
Kvalitet: 8/10
Fjädring: 8/10
Snabb asfalt: 8/10 Lite tung
Snabb grus: 5/10 Lite tung men det går.. :hihi
Snabb offroad: 1/10 Där går min gräns för var jag kör med den här cykeln iaf.
Försäkringspremie: 5/10 (10 betyder bra, inte hög premie)

Genomsnitt i min betygssättning: 6.5/10.

Klart bästa hojen jag ägt! (hojhistoriken innan är en VFR 750 från 88..) :)
Lite stor å tung men med klös! Dock är jag lite skeptisk till bromsarna... Nån annan som har synpunkter på dom får gärna skriva det. :tummenupp
 
Last edited:
Bensinförbrukning: 7/10 Med tanke på vrid å kraft så drar den ok.
Komfort förare: 7/10 Tycker fotpinnarna sitter lite högt trots mina korta ben.
Komfort passagerare: 7/10 För att vara sporthoj är den helt ok.
Bromsar: 6/10 Trots sina 6 kolvs ok så är den betydligt sämre än jag upplevt på tex polaren fireblade från 98. (kan vara mina bromsar som inte är tillräckligt bra, andra zx9ors betyg?)
Motor effekt och vrid: 8/10 Stark å vild om man vill.
Motor karaktär: 7/10
Buskul: 8/10
Kvalitet: 8/10
Fjädring: 8/10
Snabb asfalt: 8/10 Lite tung
Snabb grus: 5/10 Lite tung men det går.. :hihi
Snabb offroad: 1/10 Där går min gräns för var jag kör med den här cykeln iaf.
Försäkringspremie: 5/10 (10 betyder bra, inte hög premie)

Genomsnitt i min betygssättning ca ?/10. Tror jag har feber än.. greppade inte riktigt hur jag skulle få fram det..? :gnissla

Klart bästa hojen jag ägt! (hojhistoriken innan är en VFR 750 från 88..) :)
Lite stor å tung men med klös! Dock är jag lite skeptisk till bromsarna... Nån annan som har synpunkter på dom får gärna skriva det. :tummenupp

Jag fick det till att den fick 6,5/10, men jag kan ha fel.

7+7+7+6+8+7+8+8+8+8+5+1+5=85
85/130=0,6538... --> ca 0,65% --> 6,5 av 10
 
Jag fick det till att den fick 6,5/10, men jag kan ha fel.

7+7+7+6+8+7+8+8+8+8+5+1+5=85
85/130=0,6538... --> ca 0,65% --> 6,5 av 10

Hehe du hann före! Hade inte samma uträkning men summan blev det samma!
7+7+7+6+8+7+8+8+8+8+5+1+5=85
85/13 = 6.5... :tummenupp
 
Inte bättre att helt enkelt läsa recensionerna från MasterBike? 2008 blev det iaf Honda CBR 1000RR -08 som tog hem det. Väldigt omfattande tester med tidtagning och förarnas omdömen :tummenupp
 
XR650L
USA modell, en XR600 med Dominatormotor och elstart.



Men hjärtat säger Honda RC30 :rock
 
Inte bättre att helt enkelt läsa recensionerna från MasterBike? 2008 blev det iaf Honda CBR 1000RR -08 som tog hem det. Väldigt omfattande tester med tidtagning och förarnas omdömen :tummenupp

Jo det måste man också göra, men jag tycker även det vore kul att samla recensioner från SH-medlemmar som kört sina hojar betydligt längre och under längre tid än vad våra kära MC-journalister har möjlighet med.
 
Aprilia RSV 1000 -01

Bensinförbrukning: 7/10 - Ligger ganska precis på 0,7/mil i normal blandad körning med lättare bus, tycker det är ruskigt bra på en såpass rask båge som inbjuder till bus.
Komfort förare: 6/10 - Det är en sporthoj trots allt...man sitter bra för aktiv körning, det är rätt rymligt, men för längre turer på motorvägen är det inget vidare.
Komfort passagerare: 3/10 - inga handtag, liten skinnplätt att sitta på, sambon gillar den inte.
Bromsar: 7/10 - Ett jävla bett fram, bakbromsen verkar de ha för syns skull (designfel med bromscylinder som sitter väldigt varmt till...).
Motor effekt och vrid: 9/10 Saknas lite effekt på toppen för full pott.
Motor karaktär: 10/10 - Varvvillig twin med bra mellanregister...jag älskar den.
Buskul:9/10 Jajääädrar, det är bara bus i den här.
Kvalitet: 7/10 - Hög kvalitet där det räknas, chassie och motor - men småsaker drar ned det, startreläet och en förarmiljö som är som stulen rakt ur en gammal fiat (dock rätt kompetent för sin tid med laptimer etc).
Fjädring: 8/10 - Chassiet svarar bra, upplevs stadig som tusan.
Snabb asfalt: 9/10
Snabb grus: 2/10
Snabb offroad: 1/10
Försäkringspremie: 5/10 - sansat för att vara sporthoj.

6,4 / 10

Husaberg FE450 -08 Endurocykel, recenserad som sådan..

Bensinförbrukning: 3/10 - man mäter i timmar en tank på 8 liter räcker, det är 2 timmar i full attack..
Komfort förare: 9/10 - perfekt förarmiljö, upprätt med full kontroll.
Komfort passagerare: 1/10
Bromsar: 7/10 - Lättdoserat och strulfritt, skogskörningen gör att det äter belägg..
Motor effekt och vrid: 8/10 - För mycket motor för det mesta, för stubbrace hade man kunnat tänka sig en 650 dock.
Motor karaktär: 10/10 - Mjuk och from som ett lamm på botten, och håller man i rullen är det bäst att man har pejl på vad man gör.
Buskul: 10/10 - Det är en lekhoj, går gärna på bakhjulet, och det hoppas friskt på crossbanorna, faktum är att det gasas nog mer än vad man behöver egentligen, bara för att det är så kul! :D
Kvalitet: 6/10 - Detaljfinishen är sådär på en del ställen, det är kvalitetskomponenter ihopsatta med en rapp rova i ett lätt chassie, men den vinner inga skönhetspris.
Fjädring: 9/10 - Gaffeln kunde vara lite mera följsam i snabba slag, men det är den bästa bågen jag kört hittills med standardfjädring på.
Snabb asfalt: 3/10 - Drevad för på sin höjd 140, men den rör på sig rätt friskt, men asfalt är i nödfall vid transport..
Snabb grus: 8/10 - snabbare än mig på grus.
Snabb offroad: 10/10 - jävligt mycket snabbare än mig i skogen.
Försäkringspremie: 10/10 - en hundring i månaden halvförsäkrat.

7,2/10

/J
 
Bensinförbrukning: 7/10 Med tanke på vrid å kraft så drar den ok.
Komfort förare: 7/10 Tycker fotpinnarna sitter lite högt trots mina korta ben.
Komfort passagerare: 7/10 För att vara sporthoj är den helt ok.
Bromsar: 6/10 Trots sina 6 kolvs ok så är den betydligt sämre än jag upplevt på tex polaren fireblade från 98. (kan vara mina bromsar som inte är tillräckligt bra, andra zx9ors betyg?)
Motor effekt och vrid: 8/10 Stark å vild om man vill.
Motor karaktär: 7/10
Buskul: 8/10
Kvalitet: 8/10
Fjädring: 8/10
Snabb asfalt: 8/10 Lite tung
Snabb grus: 5/10 Lite tung men det går.. :hihi
Snabb offroad: 1/10 Där går min gräns för var jag kör med den här cykeln iaf.
Försäkringspremie: 5/10 (10 betyder bra, inte hög premie)

Såhär tycker jag om samma cykel:

Bensinförbrukning: 8/10 Med tanke på vrid å kraft så är den rätt snål
Komfort förare: 9/10 Suverän kåpa, och bra sittställning. Sträckåkt Gävle-Hamburg utan problem.
Komfort passagerare: 7/10 För att vara sporthoj är den helt ok.
Bromsar: 8/10 lite tungjobbade och man får ta i, men det biter bra. Okänsliga kalla(eftermarknadsbelägg minns inte vilka)
Motor effekt och vrid: 7/10 Klent mellanregister, väldigt linjärt för övrigt. Snabb i fart.
Motor karaktär: 6/10 Går lite hårt och vibrerar rejält vid viss fart, 160 på sexan, irriterande. Blev bättre efter ombestyckning, den är rätt mager std.
Buskul: 6/10 Nja, lite väl framtung.
Kvalitet: 8/10 Har gått utan problem de 2800 mil jag haft den.
Fjädring: 6/10 Gör sitt jobb, men inga ovationer, chassiet rör sig en del vid fullgasväxlingar med nerlägg.
Snabb asfalt: 8/10 Snabb på motorvägen, blir det krokigt är den lite klunsig i täta kurvkombinationer. Men det ska gå rätt fort innan det märks.
Snabb grus: 5/10 Lite tung men det går..
Snabb offroad: 1/10 Där går min gräns för var jag kör med den här cykeln iaf.
Försäkringspremie: 5/10 (10 betyder bra, inte hög premie)
 
Last edited:
Inte bättre att helt enkelt läsa recensionerna från MasterBike? 2008 blev det iaf Honda CBR 1000RR -08 som tog hem det. Väldigt omfattande tester med tidtagning och förarnas omdömen :tummenupp

Hur klarar den av ett GN?:glömdet
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top