Världens allra bästa motorcykel

En mångfacetterad fråga...

Skulle jag svara för hela världspopulationen är Honda Cub troligen helt outstanding.

Men om man får välja sin (med hyfsat obegränsade ekonomiska resurser) allround-schweiziska-armekniv själv så skulle BMW 1200GS troligen vara outstanding för 99% av förarna här på forumet. Funkar i stort sett överallt, även på bana. Att se gubbar knäskrapa med den hojen är rätt så imponerande och att samma gubbar röjer off-road med samma hoj senare på dagen imponerar också.
 
asså... det har ju gått någon serie på discoverychannel.... dom korade någon form av skoter (honda... vad annars) till världens bästa..... dom hade någon form av poängdelning mellan alla dom testade..... såå... där har du det... vill du ha det bästa..... köp en skoter från honda..... vill du ha det näst bästa...
köp en vtr sp-2:tummenupp givetvis honda igen.....

Honda Supercub *brum brum* is the winneR!!!
094755_2004supercub.jpg
 
BMW K1200s -06

Inte den bästa men den är bra på mycket

Bensinförbrukning: 7/10 (ca 0,5 l/mil fin, 0,6 lands, 0,7 blandad)
Komfort förare: 8/10 (dynan kunde vara bättre)
Komfort passagerare: 7/10 (dynan kunde vara bättre)
Bromsar: 9/10 (samt minus för att ej går koppla bort "duobroms")
Motor effekt och vrid: 9-10/10 (grymt vrid, lite dålig toppfart dock, 167 hk, 130 Nm)
Motor karaktär: 7/10 (lite ryckig i lågfart)
Buskul: 8/10 (lite tung bara, osäker hur buskul skall bedömas)
Kvalitet: 10/10
Fjädring: 9/10 (elektrisk inställn i 3 lägen duger)
Snabb asfalt: 10/10
Snabb grus: 1/10 (långsam grus går bra)
Snabb offroad: 1/10
Försäkringspremie: 10/10 (10 betyder bra, max 7400 kr/år hel/hel)
Serviceintervall: 9/10 (? 1000 mil)

Genomsnitt i min betygssättning ca 7,5/10.
 
Frågan är omöjlig att besvara - hur man än vrider på't så handlar det om "bäst på just något...".

En Cub är ju spridd över hela världen, har inte ändrat utseende alls, och är slitstark/billig - men är den kul? Fungerar den bra i endurospåret, är den en optimal båge att svänga lite med på en krokig 70-väg? Nej inte värst...

En båge som är en bra allroundare kan omöjligen bli riktigt bra på något specifikt, en 1200GS är inte en offroadcykel, det är en bekväm touringbåge som går bra på grus, men det är inte något man tar ut i skogen.
Och den är rätt klumpig för 70-vägarna...

Man får nog börja med att bestämma sig för vad den skall vara bäst på, och det får styra helt enkelt. :)

Mina två är rätt bra på det de gör, det är föraren som begränsar framfarten i båda fallen. :D

/J
 
Enligt enad världspress är det Honda Cub... tillverkad i några miljoner exemplar. I trogen tjänst som Posthoj i bla Australien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CT110
Honda_CT_110_Postie_Bike.jpg

Honda Cub är säkert en jättebra mc, iaf om man bor i New Delhi och har 4mil av köer till jobbet och en månadslön på 2000kr brutto. Tror dock inte den är speciellt intressant för de flesta svenska förare som ofta iof sig använder sin hoj till att pendla med, men vill ändå ha roligt med den, åka på tur, köra på bakhjulet eller åka till Gälleråsen och köra fort.

Är det nån här som kör en Cub? Recensera gärna besten isf.
 
Finns Honda Cub i Sverige? Jag gillar looken på den. Ser ju ut som en Crescent Compact nästan. Om såna finns i Sverige och får köras på motorväg så skulle jag lätt kunna pendla med den. Bra mycket tuffare än alla plastscootrar i alla fall.
 
Ser ut att vara en väldigt liten cylinder...

Men den var väl utnämnd till "världens bästa motorcykel"? Måste ju i alla fall göra 100 enligt mig för att få kallas det...
 
fanns ju nån holländare som åkte jorden runt på en R1 (minns ej årsmodell), enda sporthojen jag hört som gjort den resan, det borde ju bumpa upp R1an en del i rankingen iaf...

Varför det? För att ingen annan sporthoj överlever 4.000 mil?
 
Bmw 1200 Gs

Jag röstar nog på BMWs R1200 GS.

+Mångsidig (bra på mycket men inte bäst på något)
+Klarar de flesta underlag
+>100 hk
+Kardan
+Bra (ABS-) bromsar
+Relativt lättservad
+Bekväm
+Robust

-dyr
-ful i vissa ögon
-trist i vissa ögon

Den bästa hojen måste ju vara någon typ av (halv-) offroadhoj, och i den kategorin har BMWn genom åren piskat det mesta....

Men visst, jag är kanske lite partisk.
 
Måste hålla med Teo om XT motoriserade hojar, i början av nittio hade jag en budklubba med åtta tusen mil på mätaren, gick fint.

På blocket finns en bänkad TTR med annan kam + kolv som ger nästan femtio kusar på bakhjulet, så de är ju snabba som FAANN också.

:) Då borde alltså just TT600S 93-97 vara världens bästa hoj? Den har ju vad alla andra XT/TT saknar i komponenter. Jag har kliat mig i huvet över varför de bygger en så pass grym offroadhoj och sen petar i en XT-rova i den.

Inte en sportmössa att de skulle göra något liknande i dag, snarare tvärtom där de sätter R1 maskiner i chassien som inte svarar upp.

Jag har Ju alltid gillat XT-motorn så när Jag fick nys om TTS:en så var det kärlek vid första kicken. Sen har den ju smaklösa färger också, något man snålat in på rejält från hojbranchen på senare tid.

Jag röstar nog på BMWs R1200 GS.

Såg nån video här med en massa förare på sånna som gick omkull hela tiden.. Sen har den väl boxer också? Det kommer Jag aldrig acceptera som en bra hojmotor. Charmig kanske och i den där nya BMW caféracern de snackas om men inte i världens bästa hoj.
 
Last edited:
En mångfacetterad fråga...

Skulle jag svara för hela världspopulationen är Honda Cub troligen helt outstanding.

Men om man får välja sin (med hyfsat obegränsade ekonomiska resurser) allround-schweiziska-armekniv själv så skulle BMW 1200GS troligen vara outstanding för 99% av förarna här på forumet. Funkar i stort sett överallt, även på bana. Att se gubbar knäskrapa med den hojen är rätt så imponerande och att samma gubbar röjer off-road med samma hoj senare på dagen imponerar också.

Jag kan inte annat än hålla med.
Triumph Tiger är också en het kandidat, om man vill ha lite roligare hoj.
Sporthoj går bort helt, då dom bara är bra på sin grej. Dom är långt i från allround. Motard lika så.

Mats
 
Min Gsx-R 1100 92.

Bensinförbrukning: 8/10 (0.63 blandad körning)
Komfort förare: 9/10
Komfort passagerare: 7/10
Bromsar: 7/10 (10 av 10 med sexkolvs ok och stålomspunna slangar)
Motor effekt och vrid: 10/10
Motor karaktär: 10/10
Buskul:7/10 (man får brottas lite)
Kvalitet: 10/10 (Förutom vanlig service får man byta 2áns och 5drev efter 5000mil. Jag klassar det som normalslitage)
Fjädring: 7/10 (öhlindämpare i bak fattas)
Snabb asfalt: 9/10
Snabb grus: 1/10 (grus???????)
Snabb offroad: 1/10 (offroad??????)
Försäkringspremie: 10/10 (320kr/mån)
Utseende. 10/10 (en av dom absolut snyggaste serieproducerade hojar som finns)
 
Måste hålla med Teo om XT motoriserade hojar, i början av nittio hade jag en budklubba med åtta tusen mil på mätaren, gick fint.

På blocket finns en bänkad TTR med annan kam + kolv som ger nästan femtio kusar på bakhjulet, så de är ju snabba som FAANN också.


Yeeeyyyy!!!! jag har världens bästa hoj! & nu ska jag ta en tur i solskenet! :yoparty
 
Hmmm - vilken hoj är mest allsidig, som drar lite bränsle o går långt (stor tank), ger mest frihet för pengarna - mitt val får nog bli
Yamaha XT 660Z tenere 08-09
 
Såg nån video här med en massa förare på sånna som gick omkull hela tiden.. Sen har den väl boxer också? Det kommer Jag aldrig acceptera som en bra hojmotor. Charmig kanske och i den där nya BMW caféracern de snackas om men inte i världens bästa hoj.

Vad är det för fel på boxermotorn? Jämt effektregister och inte så törstig?
 
Vad är det för fel på boxermotorn? Jämt effektregister och inte så törstig?

Jag tycker att boxermotor på MC är en mycket bra lösning som ger en lägre tyngdpunkt och därför gör hojen mer lättkörd. Enda nackdelen är väl att de drar åt höger när man gasar, men det är väl en vanesak.

Har hellre en MC med boxer än en Honda Cub.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top