Värderingstråden

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Köpte en R6 -03, original förutom acropovic slipon, 1500 mil, bra skick inga repor för 46k igår... Bra, dåligt eller mittimellan?
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Hade tänkt mig en enduro/cross runt en 20K i spannet 250 - 450. För dom pengarna får man knappt en 12 år gammal hoj...
Är det min prisbild som är skev eller ligger dom så högt.
En 12 år gammal cross kan ju vara ett vrak om den är hårt körd...?

Kunde köpt min Yamaha Wr 250 - 05 i toppskick för 19.000.
Men den såldes på en dag, eftersom priset var rätt. :tummenupp:D
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Köpte en R6 -03, original förutom acropovic slipon, 1500 mil, bra skick inga repor för 46k igår... Bra, dåligt eller mittimellan?

Spontant säger jag 40 jämnt hade varit en okej affär...men visst det är svårt att hitta fina, ej lagda R6:eek:r - så det kanske kan motivera någon tusenlapp till
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Tycker absolut denna tråden borde klistras!

Funderat lite på denna: F650GS Dakar 52 500:-. Är ju en hel del extra och precis servad så det är kanske rimligt? Har ingen aning själv om jag ska vara ärlig.
 

Brio

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
15, Yamaha MT-09 Tracer
Det bästa sättet och beräkna priset för en hoj är att ta utgångspunkt i nypriset för innevarade års modell och nypriset för en överliggare från föregående år och sedan räkna sig bakåt.

Ta till exempel en KTM 990 SMT där en ny 2011 årsmodell kostar 120 000 och en överliggare från 2010 kostar 100 000.

Vad är då rimligt och betala för en 2010 med 500 mil på mätaren? Lågt räknat bör det kombinerade slitaget på däck och drivpaket vara ca 20% vilket i kronor innebär ca 2000. Vidare bör värdet minska med minst 12 000 bara på grund av att mätaren visar 500 mil och hojen inte längre är ny. En hoj med en föregående ägare är alltid mer lättsåld än en hoj med två föregående ägare. Slutsatsen är att en 2010a med 500 mil på mätaren aldrig kan vara värd mer 86 000. Vill man sälja hojen snabbt får man gå ner mer i pris.

Med utgångspriset för en begagnad 2010 finner man sedan enkelt priset för en begagnad 2009. Viktigt i detta fall är att ta hänsyn till modelluppdateringar som i fallet med KTM 990 SMT är en höjning av serviceintervallet från 500 mil till 750 mil vilket inte är obetydligt. Därav måste värdeminskningen vara minst 11 000 i jämförelse med begagnade 2010an.

För en äldre hoj blir det individuella skicket viktigare, fullstämplad servicebok, däck, drivpaket o.s.v. men runt 10% värdeminskning per år är rimligt.
Slutsatsen är att en begagnad KTM 990 SMT som inte gått allt för långt bör kosta 86 000 för en 2010, 75 000 för en 2009 och 67 500 för en 2008. Fel marginalen på dessa priser är lite och det är därför lätt och avgöra om man gör en bra eller dålig affär.

Bäst chans och få bra pris bör vara tidigt på våren. Redan tredje veckan i juli börjar priserna gå ner då folk börjar inse att det är bättre att gå ner i pris än och vänta yttrligare ett år med och sälja.

Brukar värdera extrautrustning som jag är intresserad av till 50% av nypriset och övrig extrautrustning till 0.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Jaoo

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2010
Ort
Malmö
Hoj
RSVR
Vad får man för denna om man vill ha en supersnabb försäljning? :D

Aprilia RSV 1000 -04, näst senaste modellen. Svart, 1800mil, nybes t. 2013, nyservad,
bra skick, bra däck/drivpaket, s-bok.
 

jetson

Guest
till
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_R6_Limited_edition__Nr_122_33309428.htm?ca=15&w=3&last=1 (legat inne 2 månader idag!)
så blir det väl mittemellan prismässigt.

Är det bara jag som tycker tjejer ofta sätter helt makalösa överpris?

59 lax för en R6 -03, EJ PRUTBART också, vilket skämt. Helt original.

Dålig bild också svingen ser ut som skit bl.a. Ser jag en sån där hoj tycker jag synd om den.

Ett annat exempel (nu vill jag inte hänga ut nån men vafan jag måste gnälla)

En Street triple -07 med 900 mil helt original, läggs ut för 70 000:- nypriset 2007 var väl 79k? Man börjar ju undra vad folk sysslar med.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Vad får man för denna om man vill ha en supersnabb försäljning? :D

Aprilia RSV 1000 -04, näst senaste modellen. Svart, 1800mil, nybes t. 2013, nyservad,
bra skick, bra däck/drivpaket, s-bok.

Supersnabb försäljning kräver nog ett slutpris under 50 är jag rädd.
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Har en xr600r som jag börjar tröttna på.
Det är en modifierad -90. Den har skivbroms bak, antagligen bakhjul från -91 eller senare med andra ord, en fet USD-gaffel och NX650 dominatormotor så att den har elstart, dock med xr600-cylinder av besiktningsskäl, extra stor tank, och en flatslideförgasare, inte säker på vilken typ, men tror TM-40. Den går riktigt bra och känns rätt brutal. Handtagsvärme också. :tummenupp Det är alltså det som är bra med den.

Prissänkande grejer: Den är nybesiktad men gick inte igenom. Kedjan, bromsskiva bak och heljjusindikator:)rolleyes:) fick underkänt. Här är det stora problemet: Ramnumret är överkryssat av okänd anledning, håller på att reda ut det. Antagligen ingen big deal, besiktningsstationen tror att någon klantat sig vid en regbesiktning 2005. Den är lite småful och lite "hemmamekad" så att säga. Köpte den för 16 eller 18 tusen och börjar inse hur kass affären var nu. :gnissla

Jag är arbetslös och nyutexaminerad student för tillfället, så jag har inte råd att hålla på med det här. Satt och snackade med larmtjänst för att få lite hjälp med fordonsidentiteten som besiktningen kallar problemet, varpå snubben efter en jävla kvart säger:
-"Du vet att det här kostar va?"
-"Va, nä, vadå?"
-"1200 kr i timmen"
-":huvet Okej HEJDÅ."

Det var tio procent av allt jag äger i pengaväg, hejdå!
Vad kan man hoppas på att få för hojen? Känns inte så ljust. :huvet

Edit: Bakdämparen är nog också en aftermarketpryl.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag tycker att du kan sätta ut den för 13k, kanske gå ner till 10 om folk prutar. Det finns alltid nån som är intresserad av en hyffsad maskin, även med brister. Försök bara få klarhet i identitets"problemet"
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Vad tror ni min är värd?
Gsxr 750 2006
2100 mil
svensksåld
fulstämplad service bok
Nya däck
skivor och belägg har gått 100 mil
Puckar på, ram, motor, gaffel samt styret ifrån Rg
Annan skylt hållare
DB glas
Skicket är väl normalt slitage på den, förutom 2 sprickor i neder delen av "båten" är dock plastsvetsat. Lite stenskott och repor finns inget större.

Ska kolla vad jag får för den i inbyte imorn men skoj att höra era funderingar.
 

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
Har en xr600r som jag börjar tröttna på.
Det är en modifierad -90. Den har skivbroms bak, antagligen bakhjul från -91 eller senare med andra ord, en fet USD-gaffel och NX650 dominatormotor så att den har elstart, dock med xr600-cylinder av besiktningsskäl, extra stor tank, och en flatslideförgasare, inte säker på vilken typ, men tror TM-40. Den går riktigt bra och känns rätt brutal. Handtagsvärme också. :tummenupp Det är alltså det som är bra med den.

Prissänkande grejer: Den är nybesiktad men gick inte igenom. Kedjan, bromsskiva bak och heljjusindikator:)rolleyes:) fick underkänt. Här är det stora problemet: Ramnumret är överkryssat av okänd anledning, håller på att reda ut det. Antagligen ingen big deal, besiktningsstationen tror att någon klantat sig vid en regbesiktning 2005. Den är lite småful och lite "hemmamekad" så att säga. Köpte den för 16 eller 18 tusen och börjar inse hur kass affären var nu. :gnissla

Jag är arbetslös och nyutexaminerad student för tillfället, så jag har inte råd att hålla på med det här. Satt och snackade med larmtjänst för att få lite hjälp med fordonsidentiteten som besiktningen kallar problemet, varpå snubben efter en jävla kvart säger:
-"Du vet att det här kostar va?"
-"Va, nä, vadå?"
-"1200 kr i timmen"
-":huvet Okej HEJDÅ."

Det var tio procent av allt jag äger i pengaväg, hejdå!
Vad kan man hoppas på att få för hojen? Känns inte så ljust. :huvet

Edit: Bakdämparen är nog också en aftermarketpryl.

Skicka över ram och regnummer så kanske jag kan hjälpa dig!

// LA
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Stämmer dåligt på min S1000RR :tummenupp Sidan tycker 161500:-..

Har den ute för 138500:- men intresset är ganska svalt :rolleyes: så i värsta fall får jag väl behålla den :D

Mvh Jimmy
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Hej!

Vad är en Honda CBR 1000 RR - 08 med PC5 och Yoishi slip-on, värd? Även bänkad för slip-onet. Englandsimporterad, 1500 mil. Tappad så lite skrapad på en motorkåpa.

Tacksam för svar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej!

Vad är en Honda CBR 1000 RR - 08 med PC5 och Yoishi slip-on, värd? Även bänkad för slip-onet. Englandsimporterad, 1500 mil. Tappad så lite skrapad på en motorkåpa.

Tacksam för svar.

Max 80kkr.
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top