Värderingstråden

Köpte en R6 -03, original förutom acropovic slipon, 1500 mil, bra skick inga repor för 46k igår... Bra, dåligt eller mittimellan?
 
Hade tänkt mig en enduro/cross runt en 20K i spannet 250 - 450. För dom pengarna får man knappt en 12 år gammal hoj...
Är det min prisbild som är skev eller ligger dom så högt.
En 12 år gammal cross kan ju vara ett vrak om den är hårt körd...?

Kunde köpt min Yamaha Wr 250 - 05 i toppskick för 19.000.
Men den såldes på en dag, eftersom priset var rätt. :tummenupp:D
 
Köpte en R6 -03, original förutom acropovic slipon, 1500 mil, bra skick inga repor för 46k igår... Bra, dåligt eller mittimellan?

Spontant säger jag 40 jämnt hade varit en okej affär...men visst det är svårt att hitta fina, ej lagda R6:or - så det kanske kan motivera någon tusenlapp till
 
Tycker absolut denna tråden borde klistras!

Funderat lite på denna: F650GS Dakar 52 500:-. Är ju en hel del extra och precis servad så det är kanske rimligt? Har ingen aning själv om jag ska vara ärlig.
 
Det bästa sättet och beräkna priset för en hoj är att ta utgångspunkt i nypriset för innevarade års modell och nypriset för en överliggare från föregående år och sedan räkna sig bakåt.

Ta till exempel en KTM 990 SMT där en ny 2011 årsmodell kostar 120 000 och en överliggare från 2010 kostar 100 000.

Vad är då rimligt och betala för en 2010 med 500 mil på mätaren? Lågt räknat bör det kombinerade slitaget på däck och drivpaket vara ca 20% vilket i kronor innebär ca 2000. Vidare bör värdet minska med minst 12 000 bara på grund av att mätaren visar 500 mil och hojen inte längre är ny. En hoj med en föregående ägare är alltid mer lättsåld än en hoj med två föregående ägare. Slutsatsen är att en 2010a med 500 mil på mätaren aldrig kan vara värd mer 86 000. Vill man sälja hojen snabbt får man gå ner mer i pris.

Med utgångspriset för en begagnad 2010 finner man sedan enkelt priset för en begagnad 2009. Viktigt i detta fall är att ta hänsyn till modelluppdateringar som i fallet med KTM 990 SMT är en höjning av serviceintervallet från 500 mil till 750 mil vilket inte är obetydligt. Därav måste värdeminskningen vara minst 11 000 i jämförelse med begagnade 2010an.

För en äldre hoj blir det individuella skicket viktigare, fullstämplad servicebok, däck, drivpaket o.s.v. men runt 10% värdeminskning per år är rimligt.
Slutsatsen är att en begagnad KTM 990 SMT som inte gått allt för långt bör kosta 86 000 för en 2010, 75 000 för en 2009 och 67 500 för en 2008. Fel marginalen på dessa priser är lite och det är därför lätt och avgöra om man gör en bra eller dålig affär.

Bäst chans och få bra pris bör vara tidigt på våren. Redan tredje veckan i juli börjar priserna gå ner då folk börjar inse att det är bättre att gå ner i pris än och vänta yttrligare ett år med och sälja.

Brukar värdera extrautrustning som jag är intresserad av till 50% av nypriset och övrig extrautrustning till 0.
 
Vad får man för denna om man vill ha en supersnabb försäljning? :D

Aprilia RSV 1000 -04, näst senaste modellen. Svart, 1800mil, nybes t. 2013, nyservad,
bra skick, bra däck/drivpaket, s-bok.
 
till
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_R6_Limited_edition__Nr_122_33309428.htm?ca=15&w=3&last=1 (legat inne 2 månader idag!)
så blir det väl mittemellan prismässigt.

Är det bara jag som tycker tjejer ofta sätter helt makalösa överpris?

59 lax för en R6 -03, EJ PRUTBART också, vilket skämt. Helt original.

Dålig bild också svingen ser ut som skit bl.a. Ser jag en sån där hoj tycker jag synd om den.

Ett annat exempel (nu vill jag inte hänga ut nån men vafan jag måste gnälla)

En Street triple -07 med 900 mil helt original, läggs ut för 70 000:- nypriset 2007 var väl 79k? Man börjar ju undra vad folk sysslar med.
 
Vad får man för denna om man vill ha en supersnabb försäljning? :D

Aprilia RSV 1000 -04, näst senaste modellen. Svart, 1800mil, nybes t. 2013, nyservad,
bra skick, bra däck/drivpaket, s-bok.

Supersnabb försäljning kräver nog ett slutpris under 50 är jag rädd.
 
Har en xr600r som jag börjar tröttna på.
Det är en modifierad -90. Den har skivbroms bak, antagligen bakhjul från -91 eller senare med andra ord, en fet USD-gaffel och NX650 dominatormotor så att den har elstart, dock med xr600-cylinder av besiktningsskäl, extra stor tank, och en flatslideförgasare, inte säker på vilken typ, men tror TM-40. Den går riktigt bra och känns rätt brutal. Handtagsvärme också. :tummenupp Det är alltså det som är bra med den.

Prissänkande grejer: Den är nybesiktad men gick inte igenom. Kedjan, bromsskiva bak och heljjusindikator(:rolleyes:) fick underkänt. Här är det stora problemet: Ramnumret är överkryssat av okänd anledning, håller på att reda ut det. Antagligen ingen big deal, besiktningsstationen tror att någon klantat sig vid en regbesiktning 2005. Den är lite småful och lite "hemmamekad" så att säga. Köpte den för 16 eller 18 tusen och börjar inse hur kass affären var nu. :gnissla

Jag är arbetslös och nyutexaminerad student för tillfället, så jag har inte råd att hålla på med det här. Satt och snackade med larmtjänst för att få lite hjälp med fordonsidentiteten som besiktningen kallar problemet, varpå snubben efter en jävla kvart säger:
-"Du vet att det här kostar va?"
-"Va, nä, vadå?"
-"1200 kr i timmen"
-":huvet Okej HEJDÅ."

Det var tio procent av allt jag äger i pengaväg, hejdå!
Vad kan man hoppas på att få för hojen? Känns inte så ljust. :huvet

Edit: Bakdämparen är nog också en aftermarketpryl.
 
Last edited:
jag tycker att du kan sätta ut den för 13k, kanske gå ner till 10 om folk prutar. Det finns alltid nån som är intresserad av en hyffsad maskin, även med brister. Försök bara få klarhet i identitets"problemet"
 
Vad tror ni min är värd?
Gsxr 750 2006
2100 mil
svensksåld
fulstämplad service bok
Nya däck
skivor och belägg har gått 100 mil
Puckar på, ram, motor, gaffel samt styret ifrån Rg
Annan skylt hållare
DB glas
Skicket är väl normalt slitage på den, förutom 2 sprickor i neder delen av "båten" är dock plastsvetsat. Lite stenskott och repor finns inget större.

Ska kolla vad jag får för den i inbyte imorn men skoj att höra era funderingar.
 
Har en xr600r som jag börjar tröttna på.
Det är en modifierad -90. Den har skivbroms bak, antagligen bakhjul från -91 eller senare med andra ord, en fet USD-gaffel och NX650 dominatormotor så att den har elstart, dock med xr600-cylinder av besiktningsskäl, extra stor tank, och en flatslideförgasare, inte säker på vilken typ, men tror TM-40. Den går riktigt bra och känns rätt brutal. Handtagsvärme också. :tummenupp Det är alltså det som är bra med den.

Prissänkande grejer: Den är nybesiktad men gick inte igenom. Kedjan, bromsskiva bak och heljjusindikator(:rolleyes:) fick underkänt. Här är det stora problemet: Ramnumret är överkryssat av okänd anledning, håller på att reda ut det. Antagligen ingen big deal, besiktningsstationen tror att någon klantat sig vid en regbesiktning 2005. Den är lite småful och lite "hemmamekad" så att säga. Köpte den för 16 eller 18 tusen och börjar inse hur kass affären var nu. :gnissla

Jag är arbetslös och nyutexaminerad student för tillfället, så jag har inte råd att hålla på med det här. Satt och snackade med larmtjänst för att få lite hjälp med fordonsidentiteten som besiktningen kallar problemet, varpå snubben efter en jävla kvart säger:
-"Du vet att det här kostar va?"
-"Va, nä, vadå?"
-"1200 kr i timmen"
-":huvet Okej HEJDÅ."

Det var tio procent av allt jag äger i pengaväg, hejdå!
Vad kan man hoppas på att få för hojen? Känns inte så ljust. :huvet

Edit: Bakdämparen är nog också en aftermarketpryl.

Skicka över ram och regnummer så kanske jag kan hjälpa dig!

// LA
 
Stämmer dåligt på min S1000RR :tummenupp Sidan tycker 161500:-..

Har den ute för 138500:- men intresset är ganska svalt :rolleyes: så i värsta fall får jag väl behålla den :D

Mvh Jimmy
 
Hej!

Vad är en Honda CBR 1000 RR - 08 med PC5 och Yoishi slip-on, värd? Även bänkad för slip-onet. Englandsimporterad, 1500 mil. Tappad så lite skrapad på en motorkåpa.

Tacksam för svar.
 
Hej!

Vad är en Honda CBR 1000 RR - 08 med PC5 och Yoishi slip-on, värd? Även bänkad för slip-onet. Englandsimporterad, 1500 mil. Tappad så lite skrapad på en motorkåpa.

Tacksam för svar.

Max 80kkr.
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top