Värdering Yamaha R6-06

kingpin2

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Fagersta
Hoj
Triumph Daytona 675-07
Jag har crashat min hoj och lämnat in den på firma!
De sa att det var en solklar inlösen!
Och min fundering är om någon har en rimlig uppfattning om hur mycket försäkringsbolaget kan tänkas skriva ner värdet på den:va :confused:
Och hur mycket kan jag gå med på i ner skrivning??????



Nu har jag fått besked i från försäkringsbolaget:tummenupp
De värderar min hoj till 108k -6000 i självrisk!
Plus utrustning och förlorad inkomst mm.
Det tycker jag är ganska OK!
Vad tycker ni?:confused:
 
Last edited:
kingpin2 skrev:
2363706 Jag har crashat min hoj och lämnat in den på firma!
De sa att det var en solklar inlösen!
Och min fundering är om någon har en rimlig uppfattning om hur mycket försäkringsbolaget kan tänkas skriva ner värdet på den:va :confused:
Och hur mycket kan jag gå med på i ner skrivning??????

Ta inte första budet. Får du inte ett bud du är nöjd med är det bara att låta dom fixa bågen ist...då höjer dom nog budet rätt snabbt....

Hör med verkstaden som har bågen hur mycket det skulle kosta att fixa den...då vet du ju vad du kan kräva sen...dom måste ju betala så att du blir nöjd.
 
kingpin2 skrev:
2363706 Jag har crashat min hoj och lämnat in den på firma!
De sa att det var en solklar inlösen!
Och min fundering är om någon har en rimlig uppfattning om hur mycket försäkringsbolaget kan tänkas skriva ner värdet på den:va :confused:
Och hur mycket kan jag gå med på i ner skrivning??????
Hur långt hade den gått ?
Det finns många som kräver/får en ny om den gått under 600 mil och det blir lösen.(om den innan olyckstillfället va i nyskick vill säga) och av senaste modell.
Vilket försäkringsbolag?
Om du inte får vad ni tillsammans tycker är rimligt,så be dem ersätta dig med en liknande vara.
Dvs de får leta upp en av samma modell och skick.
Oftast brukar man komma överens och slippa detta.....
Extrautrustning?
Många saker som avgör värde/värdeminskningen.
 
scubasteve skrev:
2363725 Ta inte första budet. Får du inte ett bud du är nöjd med är det bara att låta dom fixa bågen ist...då höjer dom nog budet rätt snabbt....

Hör med verkstaden som har bågen hur mycket det skulle kosta att fixa den...då vet du ju vad du kan kräva sen...dom måste ju betala så att du blir nöjd.

Du lär få listpriset eftersom det är en -06. Dvs nypriset.
Extrautrustningen brukar inte ge ngt extra.
 
när jag kraschade min gixxer så sa de (IF) att hade den varit mindre än 12 månader gammal så hade jag fått en ny hoj, tyvärr var min 14 månader gammal så jag fick några tusingar under nypriset!

det roliga var att min skyddsutrustning som var exakt lika gammal löste de in till fullpris!! :va

kingpin2 skrev:
2363706 Jag har crashat min hoj och lämnat in den på firma!
De sa att det var en solklar inlösen!
Och min fundering är om någon har en rimlig uppfattning om hur mycket försäkringsbolaget kan tänkas skriva ner värdet på den:va :confused:
Och hur mycket kan jag gå med på i ner skrivning??????
 
X-up skrev:
2363767 Du lär få listpriset eftersom det är en -06. Dvs nypriset.
Extrautrustningen brukar inte ge ngt extra.
Extra utrustning kan absolut ge extra om det är något som sitter utöver orginal.
Dvs inte istället för orginal.

:)
 
X-up skrev:
2363767 Du lär få listpriset eftersom det är en -06. Dvs nypriset.
Extrautrustningen brukar inte ge ngt extra.

Nej nej helt fel. Cykeln är värd det du tycker den är värd (inom rimliga gränser) klart man får betalt för extrautrustning. Inte nypris kanske men ändå!
 
Jag har fått min hoj stulen nyligen, hoppas verkligen att återfinna den. Men skulle jag inte det blir det säkerligen en värdering och utbetalning (R1 ´99). På hojen satt bl.a. Styrdämpare (Öhlin) och Slipon. Vad kan detta kunna värderas till?

Ytterliggare en tanke: R1 är ju kännd för att nästan kräva att man sätter på en styrdämpare för att den ska vara "säker" nog att köra, kan man hävda att extrautrustningen var nödvändig och således skulle det inte vara tvivel om att man ska ha ersättning för styrdämparn(?)

/Emil
 
lorkan skrev:
2363810 Helt offtopic. Vad hände?
Jag var ute och söndagsåkte och i en kurva så vet jag inte riktigt om det var så att fotpinnen fastnade i några sprickor i asfalten:va


Jag gick och kollade hur asfalten såg ut och det var en del sprickor där!
Jag har kvar dom där pinnarna som sitter under fotpinnarna.


Det ser inte ut att vara mycket på hojjen men det mesta är skadat!
 

Bifogat

  • Kopia av PICT2521.JPG
    Kopia av PICT2521.JPG
    127.9 KB · Visningar: 341
  • Kopia av PICT2524.JPG
    Kopia av PICT2524.JPG
    121.2 KB · Visningar: 350
  • Kopia av PICT2522.JPG
    Kopia av PICT2522.JPG
    118.7 KB · Visningar: 331
kingpin2 skrev:
2367035 Jag var ute och söndagsåkte och i en kurva så vet jag inte riktigt om det var så att fotpinnen fastnade i några sprickor i asfalten:va


Ja det var nog precis det som hände, det tror jag också:rolleyes:

Bolaget ger inte många kronor för extra utrustning sålänge du inte försäkrat det också, dvs skickat in bilder,fått det värderat, och sen en premie efter det.
 
Touringpinnarna skall tas bort!@#

Angående premien så betalar man för en standardhoj och därför får man nog också betalat efter det.
 
Det var ju en jäkla otur, hur gick det för dig då?
Oj finns mycket delar jag skulle vilja köpa från din kraschade hoj, tank, fälgar (om de är intakta), sving, bakram, fotpinnar m.m.
Förövrigt var det helt rätt färg! :tummenupp
 
lorkan skrev:
2367793 Ajdå. Otur alltså? Men. En R6 -06 ska vara rödvit. :fakta
Röd vit????:va
Va fan menar du:confused:

RJ skrev:
2367922 Det var ju en jäkla otur, hur gick det för dig då?
Oj finns mycket delar jag skulle vilja köpa från din kraschade hoj, tank, fälgar (om de är intakta), sving, bakram, fotpinnar m.m.
Förövrigt var det helt rätt färg! :tummenupp
Det var inte speciellt mycket som var intakt på den tyvärr:näsblod



Ok det enda som hände mej var en spricka i svansen och en spräckt tand:tummenupp

Det var ingen extra utrusning på den bar aså ni vet!
 
Last edited:
Yes! Nu kommer det dyka upp grejer hos mc-skrotarna som jag kan köpa när min icke helförsäkrade hoj kraschas. :tomten

Nej tillbaka till allvaret. Jävligt synd på hojen men den var ju iaf helförsäkrad. Om det hade varit min hoj med helförsäkring skulle jag inte ta ett erbjudande under 110000, då får dom laga istället. :tummenupp
 
kingpin2 skrev:
2368003 Röd vit????:va
Va fan menar du:confused:


Det var inte speciellt mycket som var intakt på den tyvärr:näsblod



Ok det enda som hände mej var en spricka i svansen och en spräckt tand:tummenupp

Det var ingen extra utrusning på den bar aså ni vet!

Missade du att den fanns i vit/röd version? Absolut snyggast. :D :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top