värdering av hoj f-bolag

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
hallå
på söndag (i morgon) går tiden ut på den månaden polisen har på sig att hitta mc,n.
nu börjar regleringen/värderingen av skadan.
hur lång tid tar det att värdera en hoj,hur länge har ni som drabbats fått vänta innan ni har fått klartecken om att skaffa en ny hoj.
jag har redan betalat handpenning på en annan mc som står och väntar på mig.
jag har en sådan abstinens att jag snart själv snor en hoj för att köra med:mad:
nej,det helvetet vill jag inte ge någon annan men längtan är stor att få komma ut på vägarna.
trevlig sommar.:)

Det borde väl gå att fixa på en timme om bara bolaget är lite aktivt, dom kollar väl bara värdet i listan och drar av självrisken sen puttar dom in resten på kontot.:tummenupp

Det borde väl gå att fixa på en timme om bara bolaget är lite aktivt, dom kollar väl bara värdet i listan och drar av självrisken sen puttar dom in resten på kontot.:tummenupp

så du menar att jag kan ha en ny mc redan nästa vecka om dom lägger manken till.:banana
bilsport/mc har jag....

i listan? du menar blocket.se.....

vart med om det flera gånger att de hänvisar till priser på blocket, behöver inte ens vara samma modell osv. tex så hade jag en BMW 525 touring -92 som var hyffast fräsh och väldigt fräsh maskinellt, så för att köpa en likvärdig behövde jag ca 30K, TryggHansa gick ut på blocket och hitta en BMW 520 touring -89 för 17K, den billigaste de hitta.. de tyckte jag kunde nöjja mig med den efter att deras kund hade bombat rakt in i bakluckan på mig.

vart med om det flera gånger att de hänvisar till priser på blocket, behöver inte ens vara samma modell osv. tex så hade jag en BMW 525 touring -92 som var hyffast fräsh och väldigt fräsh maskinellt, så för att köpa en likvärdig behövde jag ca 30K, TryggHansa gick ut på blocket och hitta en BMW 520 touring -89 för 17K, den billigaste de hitta.. de tyckte jag kunde nöjja mig med den efter att deras kund hade bombat rakt in i bakluckan på mig.

om dom går efter blocket så får jag nog rätt bra betalt för för min fz1-n 07
600 mil acrapovic system (se mitt garage)

Vad hände?
Opartisk värderingsman bedömde annorlunda lr?

så du menar att jag kan ha en ny mc redan nästa vecka om dom lägger manken till.:banana
bilsport/mc har jag....

Kan va lite segt det där, du får antagligen ett skriftligt bud som du skriver under om du godtar det och skickar tillbaka.
Sen kan det ta ett par dagar innan pengarna sitter på kontot.
Men de e väl som vanligt, den som skriker högst får mest, så ligg på dem bara.

Last edited:
Om du ska köpa hos en mchandlare e de inte så stora problem. Men ska du köpa privat e de lite surare. Jag fick inga pengar innan jag köpte min nya. Pengarna kom först på kontot när jag kunde visa kvitto å regbevis på att jag köpt en ny. Men då köpte jag privat.

Jag fick ett bud på vad dom tyckte den va värd sen pratade jag med dom och sa att låset var borta med och visade kvito på slip-on och service då fick jag ut det med. SÅ all extra utrustning hoppas du har papper på de.

Kan löna sig att vara lite bråkig.
Om man har relativt nytagna foton och kanske en papperslapp från någon betrodd person (handlare eller mek t.ex.) som sett mc'n, kan man hävda att bågen är mer värd än riktpris.
Jag höjde ersättningen med 10 000:- på det viset. Fast det var iofs ganska länge sedan...

De värderar antingen med Blocket som referens, eller någon prisgenerator typ den som bike.se har. Om du får en låg värdering, fråga hur de värderat och kolla upp om du får samma. Bike.se tar med årsmodeller över och under den man söker på, så deras generator kan vara lite felakigt ibland. Har man till exempel en R1 -02 och kör deras prisgenerator jämförs -02:an med allt mellan -01 till -03. -03 är ju ok, men en -01 är en helt annan hoj och kan därför inte anses som ett refernsobjekt. Se upp med sånt!

Får du fortfarande låg värdering, ta kontakt med din lokala mc-butik och få ett tredjepartsutlåtande. Fråga vad de skulle värdera hojen till. Så gjorde jag, och det vara den avgörande faktorn som gjorde att jag fick ett vettigt "marknadspris" för hojen, istället för 8k under "marknadspris".

Lycka till!

Vad hände?
Opartisk värderingsman bedömde annorlunda lr?

Verkstan dit bilen togs gav en bedöming på mellan 25-35. jag hitta likvärdig i mitt tycke för 31. men de tyckte inte Trygghansa.. jag tjata till mig 3K extra så jag fick 20K tillslut å kunde inte köpa en bil för de pengarna som var likvärdig efter att Trygghansas kund hade kört på mig, den kunden fick en helt ny bil fick jag reda på senare..

då var jag jävligt bitter. detta var 2 Nov 2006.

om dom går efter blocket så får jag nog rätt bra betalt för för min fz1-n 07
600 mil acrapovic system (se mitt garage)

bara hålla tummarna då. :tummenupp

Last edited:
De värderar antingen med Blocket som referens, eller någon prisgenerator typ den som bike.se har. Om du får en låg värdering, fråga hur de värderat och kolla upp om du får samma. Bike.se tar med årsmodeller över och under den man söker på, så deras generator kan vara lite felakigt ibland. Har man till exempel en R1 -02 och kör deras prisgenerator jämförs -02:an med allt mellan -01 till -03. -03 är ju ok, men en -01 är en helt annan hoj och kan därför inte anses som ett refernsobjekt. Se upp med sånt!

Får du fortfarande låg värdering, ta kontakt med din lokala mc-butik och få ett tredjepartsutlåtande. Fråga vad de skulle värdera hojen till. Så gjorde jag, och det vara den avgörande faktorn som gjorde att jag fick ett vettigt "marknadspris" för hojen, istället för 8k under "marknadspris".

Lycka till!

om dom går efter blocket eller begagnat kollen på bikes hemsida så ligger min på ca 85000+ (svart-svensksåld-600mil-sportsystem)
går dom efter det så är det lysande med tanke på att jag köpte den för 72 papp vid snabb affär.

om dom går efter blocket eller begagnat kollen på bikes hemsida så ligger min på ca 85000+ (svart-svensksåld-600mil-sportsystem)
går dom efter det så är det lysande med tanke på att jag köpte den för 72 papp vid snabb affär.

Då får du säkert 65 eftersom de säkerligen läser här...

Då får du säkert 65 eftersom de säkerligen läser här...

ska väl dom skita i hur mycket jag har köpt min båge för,han som sålde den hade ett nybyggt hus som kostade ca 7 mille.
att han förlorade några tusen på dealen drabbar nog inte han så mycket.
det är väl marknadspriset man skall gå efter:mad:

Skumt det här med värderingar, det verka alltid vara så att den EGNA hojen ALLTID är mer välvårdad o finare än snittet o därmed dyrare.:rolleyes:

Så om man köpt en hoj 20K över "list pris" = blocket.se
Av en eller annan anledning så är man rökt?

mina erfarenheter säger så. samt att Tryghansa och IF inte verkar ha några problem med att använda Blocket som listpris.

sen kan de så klart variera från fall till fall, men det är bra att notera att de använder blocket som listpris rätt hårt.

på ett annat forum så har jag en polare som jobbade för trygghansa å han såg inge problem med att använda blocket som listpris. han var skadereglerare/besikningsman förut på TH.

mina erfarenheter säger så. samt att Tryghansa och IF inte verkar ha några problem med att använda Blocket som listpris.

sen kan de så klart variera från fall till fall, men det är bra att notera att de använder blocket som listpris rätt hårt.

på ett annat forum så har jag en polare som jobbade för trygghansa å han såg inge problem med att använda blocket som listpris. han var skadereglerare/besikningsman förut på TH.

Varför skulle man inte använda blocket.se?

Och är man missnöjd med en värdering så är det bara att vända sig till Svenska Handelskammaren. Min erfarenhet är dock att dom sällan värderar fordon högre än vad bolagen gör.

Sen kan jag ju nämna att jag sett exempel på där några icke namngivna bolag lyckats betala så mycket som 60000kr för mycket för bilar i 150000kr-klassen. Dvs 210000kr för en bil som i den allmänna handeln kostar ca 150000kr. Spelar ingen roll hur fint skick bilen är i, den är fan inte värd 60000kr mer än en annan bara för att lacken är fin...

Varför skulle man inte använda blocket.se?

Och är man missnöjd med en värdering så är det bara att vända sig till Svenska Handelskammaren. Min erfarenhet är dock att dom sällan värderar fordon högre än vad bolagen gör.

Sen kan jag ju nämna att jag sett exempel på där några icke namngivna bolag lyckats betala så mycket som 60000kr för mycket för bilar i 150000kr-klassen. Dvs 210000kr för en bil som i den allmänna handeln kostar ca 150000kr. Spelar ingen roll hur fint skick bilen är i, den är fan inte värd 60000kr mer än en annan bara för att lacken är fin...

de är fan konstigt att de lyckas med sådant men de är väll därför de snålar på andra utgifter som i mitt fall..

EDIT: vad skulle du säga om någon sabbade din GSX1400 -02, å du blir erbjuden en GS1000 från -97?

tror inte du skulle vara så nöjd då häller.

Kom ihåg att det inte är en fast summa dom ger dig utan ett erbjudande!

Exempel:
Min K5 stals förra året med ca >20 000 i extra utrustning och 600mil på mätaren! När värderingsmannen ringde (Folksam)och gav mig erbjudande på 90 och sa att det var däromkring dom låg i listan och blocket! Jag sa bara till honom att med extrautrustningen och den "riktiga" begränsade svarta färgsättningen hade jag mkt liten chans att ens hitta en ny likadan(har endast sett 2-3st till salu på över ett år)!
Han gav mig då 93 som bud men jag var inte riktigt nöjd och vips så fick jag 95...:D

Poängen med min historia är att erbjudandet du får är det minsta dom möjligen kan erbjuda dig och därför måste du förhandla!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT