Värdelösa Britter...

Känns ju framförallt som att det är en ny generation britter på gång som kan överaska positivt ..

Jo, så är det i alla länder, inte bara i UK. Det finns helt enkelt fler produktionsklasser än det finns prototypklasser.

Angående din och trådens huvudrubrik
På vilket sätt skulle britter vara värdelösa har du någon initierad källa från GP racingen som påstår detta ?

Hoppas på att en kille som Scott Redding kan få fortsätta och utvecklas! Han är ju född 1993 och har redan vunnit sitt första Gp :)

Tror han var 15 förra året när han vann på Donington, som jag har fattat det är han den yngste i historien som vunnit ett Gp :D

Själv körde jag inte ens moped vid den åldern .... :mad:

Ok, rätt ska vara rätt. Det var 31 år sedan.

;)

Men även om det var 27 eller 34 år sedan så är det intressant: varför lyckas spanjorerna och italienarna så mycket bättre i GP-racing än britterna? De saknar ju varken mänskliga eller materiella resurser, UK är ett motorsportland av stora mått och många internationella racingteam har sin hemvist där.

:va

Du skriver nog svaret själv :tummenupp

De har flera stora nationella serier, en racingsäsong på högre nivå i England innebär race minst varannan helg från påsk in i oktober. Sedan kan du enkelt välja din hemmabana och fylla ut med lite klubbrace på de lediga helgerna, lägg sedan till trackdays...

De har i BSB inhyrda utländska förare av hög klass och behöver inte åka utomlands för att möta bra motstånd.

Bättre att vara stor haj i litet akvarium än liten sill i stora havet

Angående din och trådens huvudrubrik
På vilket sätt skulle britter vara värdelösa har du någon initierad källa från GP racingen som påstår detta ?
Jag besvarar din fråga i trådens första inlägg.

De är värdelösa på att vinna GP-race. Det är ingen åsikt som ska värderas och bedömas utan ett faktum. Se bilagan: det senaste tillfälle då en förare från Storbritannien vann ett GP-race i 500/MotoGP var 1981.

Med tanke på landets racingtraditioner, intensiva internationella tävlande och stora framgångar i F1 tycker jag att det är...anmärkningsvärt. Som sagt. Men inte du? Eller?

Bifogat

• uk_gp_race_winners.jpg
    uk_gp_race_winners.jpg
    188.1 KB · Visningar: 78
De är värdelösa på att vinna GP-race. Det är ingen åsikt som ska värderas och bedömas utan ett faktum. Se bilagan: det senaste tillfälle då en förare från Storbritannien vann ett GP-race i 500/MotoGP var 1981.

Med tanke på landets racingtraditioner, intensiva internationella tävlande och stora framgångar i F1 tycker jag att det är...anmärkningsvärt. Som sagt. Men inte du? Eller?

Jag tror en stor portion verklighet ligger i Rolle Rotax inlägg :tummenupp

Jag besvarar din fråga i trådens första inlägg.

Uttrycket värdelös som du generalliserar Britter i allmänhet inom GP racing :confused:
Nej men svaret har väl framkommit i tråden ganska tydligt att det inte är så anmärkningsvärt.
Det enda anmärkningsvärda som jag ser det är varför du hakar upp dig på brister och svagheter hos Britter Toseland mm och kallar dom för värdelösa.

Ungefär som att säga Spanien är värdelösa i fotboll för att dom inte vunnit VM på 54 år eller har dom vunnit :rolleyes:

*Värdelöst synonymt med oanvändbar, defekt, oduglig, kass, av noll och intet värde; dålig, tråkig, usel, onyttig

Du skriver nog svaret själv :tummenupp

De har flera stora nationella serier, en racingsäsong på högre nivå i England innebär race minst varannan helg från påsk in i oktober. Sedan kan du enkelt välja din hemmabana och fylla ut med lite klubbrace på de lediga helgerna, lägg sedan till trackdays...

De har i BSB inhyrda utländska förare av hög klass och behöver inte åka utomlands för att möta bra motstånd.

Bättre att vara stor haj i litet akvarium än liten sill i stora havet

GP racingen har väl i modern tid blivit utkonkurrerad av produktionsracing i större grad än på 70 talet.
Dom bästa förarna och starkaste sponsorerna finns inom BSB antar jag.
Under 70 talet fanns Phil Read, Barry Sheene mfl som vann Gp.

Last edited:
Bättre att vara stor haj i litet akvarium än liten sill i stora havet.
Ja, kanske kan uppkomsten av det nuvarande läget förklaras med kulturella skillnader mellan nord- och sydeuropa. Ändå tycker jag det är väldig konstigt att inte en enda av förare som Fogarty, Hislop, Dunlop, Whitham, Walker, Reynolds, Hodgson och Haydon har lyckats bärga en enda pallplats i 500/MotoGP.

Last edited:
Har det med traditioner att göra? tex, britter är bra på RR men sämre på GP (eller värdelösa eller vad man nu vill) spanjorer bra på GP men sämre på RR, svenskar bra på.. tennis. Finskar har av tradition bra F1 förare, rally osv.

Eller tror NT att det ligger något annat bakom det faktum att britterna inte lyckas i GP?

edit: såg precis ditt sista svar, och ja, lite märkligt att någon av dem du nämner inte lyckats i GP.

Ja, kanske kan uppkomsten av det nuvarande läget förklaras med kulturella skillnader mellan nord- och sydeuropa. Ändå tycker jag det är väldig konstigt att inte en enda av förare som Fogarty, Hislop, Dunlop, Whitham, Walker, Reynolds, Hodgson och Haydon har lyckats bärga en enda pallplats i 500/MotoGP.

Troligen mest populära klassen i slutet på sjuttio fram mot mitten på åttiotalet var 350 som då inte gick i vm längre men var jättestor i England (enligt engelsmän jag pratat med). Skulle tro de höll ut längst med den klassen, sedan körde du stor standardhoj också. Så de kunde inte ta sin hoj och åka ut och åka vm heller...

De åker 125 eller superbike, ingenting emelllan som stämmer med de olika vm-klasser som finns i princip. När formula gick så gjorde de lite succeer där, berodde säkert på att flera av racen gick på landsvägsbanor och de är vana.

Den här tråden handlar inte om svensk racing.

Om man går ut och säger att britter är värdelösa så får man ju ha något att jämföra med, eller hur? Om det bara hade funnits britter som rejsade så hade de ju varit både bäst och sämst ...

De är iaf världsbäst på Real RoadRacing ... :tummenupp

Troligen mest populära klassen i slutet på sjuttio fram mot mitten på åttiotalet var 350 som då inte gick i vm längre men var jättestor i England (enligt engelsmän jag pratat med). Skulle tro de höll ut längst med den klassen, sedan körde du stor standardhoj också. Så de kunde inte ta sin hoj och åka ut och åka vm heller...

De åker 125 eller superbike, ingenting emelllan som stämmer med de olika vm-klasser som finns i princip. När formula gick så gjorde de lite succeer där, berodde säkert på att flera av racen gick på landsvägsbanor och de är vana.

Det spelar nog mindre roll vad du säger utan ordet värdelös innebär att man inte kan vinna MGP segrar ?
Då kan vi hitta många som är värdelösa C Edwards, Dovizioso, Rdp, och även Fogarty mm är värdelösa :rolleyes:
Biaggi som i årets WSBK fick stryk av en värdelös Britt hur värdelös är man då :D

Last edited:
Det spelar nog mindre roll vad du säger utan ordet värdelös innebär att man inte kan vinna MGP segrar ?
Då kan vi hitta många som är värdelösa C Edwards, Dovizioso, Rdp, och även Fogarty mm är värdelösa :rolleyes:
Biaggi som i årets WSBK fick stryk av en värdelös Britt hur värdelös är man då :D
Du gör dig bara löjlig genom att sitta i sandlådan och låtsas som att du inte förstår enkla resonemang:

Britter är värdelösa på att vinna GP-race.

Följdfråga:

Varför är det så?

Du gör dig bara löjlig genom att sitta i sandlådan och låtsas som att du inte förstår enkla resonemang:

Följdfråga:

Varför är det så?

Dom är väl ungefär så bra på mkt annat &så, ..dvs dom vill gärna vara/verka bättre, men är inte det, ...typ Fotbolls-VM, Wimbledon.
Känns mer som att F1 är undantaget.

Dom kanske är inavlade där på ön ? :D

:någonting ligger ändå i trådskaparens ideer,stoner flyttade från aus. till england och kom vidare direkt medan ex. crutshlow (hur fan det stavas) körde en evighet i inhemska serier trots betydligt bättre resultat i mer motorlika klasser och hamnade nu äntligen först i stora klassen i vm.
kolla haslam etc.de kom inte ut i världen förren efter ett par säsonger i olika serier i england medan en kille som kiyonari (säkert felstavat) kör bara några få säsonger i england innan han kommer vidare till vm.dock så körde han väl lite motogp 2003 och 2005 för honda före,men det bevisar ju snarare tesen:
kom från japan och du får köra motogp test,kom från engelsk serie och du får bevisa för hela världen din värdighet innan du får komma vidare.

nu handlar ju tråden om engelskmännens värdighet men måste ändå offtopic:a lite.
svenskar verkar på något vis inte vilja komma ut i världen och gör de de blir de ändå hånade.
kolla ex. milanovic som körde blygsamma resultat i världen men blev mest hånad under namnet miljonärnovic mer än för hans resultat.
kolla stigfelt,lyckades komma hela vägen upp till motogp,blev hånad för stigvält eller"hans pappa har kontakter".
kolla gull,som ändå var god på väg ut i europa,då var det för dålig konkurrans enligt kritikerna,och då hade han ändå börjat nämnas i pressen,bara det är en bedrift,när han börjar köra bra i pro superbike så blev talet istället,men nu kör han ju inte i världen längre.
kolla stensmo,lyckades ta mod till sig och anmäla sig i vm,hade han kommit 8:a så hade ingen skrattat,nu kom han långt ner och då var det svemos fel mm.
själv så har jag aldrig begripit varför folk hånar de som försöker,oavsett om det är sandstream eller gull,står de inte i leden och går vidare som etta i sin serie så nog talas det oftast negativt.
hade jag själv haft pengar så hade jag kört r6 cup och säkert kommit sist varje ggr men i min värld hade jag varit nöjd med det,men läst sporthoj skulle man nog inte gjort om man inte haft gott självförtroende:)
bara hoppas fler försöker,har fortfarande andreas höjner i friskt minne,sålde allt han ägde för att försöka en säsong i bsb,grymmt av han och grymmt av alla som försöker,även om man är 3:a i sverige så är det faktiskt bättre att vara 30:e i vm,så tycker jag

Följdfråga:

Varför är det så?

även om de kommer upp till motogp så har nog de tappat hela sin utveklingskurva då de tog de 5 år för att märkas.
sedan så spelar nog bankännedom,teamvanan mm in oxå.
sedan är de oftast rödhåriga och det är svårt att matcha skinnställ till det,men det är min egen teori det:)

Last edited:

Följdfråga:

Varför är det så?

Ett simpelt och barnsligt resonemang som bygger på att du anser dig ha tolknings rätten på att dom är värdelösa vilket visar att du har svårt att acceptera andras åsikter.
Följdfrågan är därmed totalt irrelevant eftersom du inte accepterar ett annat svar än med utgångspunkt att dom är värdelösa.

Men om du har en klar uppfattning om att dom är värdelösa i GP sammanhang så får det väl stå för dig.
Jag accepterar det men håller inte med dig :)
Faktumet att jag inte tycker som du är det så svårt att acceptera i din sandlåda ??

2009 års GP racing Visar att
USA 0 segrar, Tyskland 0 segrar, Frankrike 0 segrar osv Storbrittanien 2 GP segrar, Australien 4 GP segrar, Japan Har 4 GP segrar och Italien och Spanien har överlägset flest GP segrar i år som vanligt.

Snart har jag en diagnos på dig helt gratis :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen