Väntad effekt efer en bra portning?

andersbrink skrev:
2585766 En tidigt 90-tal 600 är däremot annorlunda, den blir mycket bättre av att man knappt tittar på den. :D
.

Jepp jag håller med i alla dina resonemang, och det är just DÄRFÖR dessa 600:or trimmats, de är ju s.a.s "fast i kubik"
Nothing beats cubic inches som bekant.

Rätt rolig slutsats av dig annars i kommentaren ovan! :D

Dr.Bike skrev:
2586082 Jepp jag håller med i alla dina resonemang, och det är just DÄRFÖR dessa 600:or trimmats, de är ju s.a.s "fast i kubik"
Nothing beats cubic inches som bekant.

Rätt rolig slutsats av dig annars i kommentaren ovan! :D

Kubik och komp är alltid vinnande i längden.
Men som sagt finns det ett reglemente i vägen så får man hålla sig till kompet!
Men portningen ger som jag ser det rätt mycket i form av bättre register och "renare" effekt.
Även om man inte hittar effekt i mängder när man filat i toppen så är de störande elementen borta och man får en klart roligare hoj!

Lägger in en bild på R6 insug hur det såg ut innan bearbetning!
Observera den diskreta kanten innan ventilsätet!

Bifogat

• Före 25%.JPG
    Före 25%.JPG
    6.7 KB · Visningar: 233
Last edited:
Kamikaze kid skrev:
2586231 Lägger in en bild på R6 insug hur det såg ut innan bearbetning!
Observera den diskreta kanten innan ventilsätet!

Ja nån fotograf lär du ju aldrig bli! :lol (tur det kanske till hojåkarna i Uppsala omnejds fromma!) Och: Jo den kanten var fördj-vlig!
Det man däremot INTE ser på bilden är det att även ingången i insuget var ludermässigt utförd.
Ocentrerade och fult bearbetade, dåliga övergångar från insugsgummina osv vilket var som gjort för turbulens av det elekare slaget.

Numera har jag fina grejer för att bearbeta även insugsgummin.
Det låter larvigt, för mjuka grejer som gummi ska väl i anständighetens namn inte vara nån match att bearbeta?
Det är det som är det konstiga, att det är bland det svåraste material som finns att slipa i!
Jepp.
Det bara fjädrar undan och har man inte rätt snits och verktyg blir det bara taikon av alltihopa. Snett och vint.

Tittar man riktigt noga kan man se en monumental mittdelare på denna R6:a
Den får en stående våg i form av en laminärbubbla runt spetsen som är ca. 3ggr så bred som delaren i sig vid höga flöden.
Inte så bra.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2587270 Ja nån fotograf lär du ju aldrig bli! :lol .

Vill du stå modell?:arsele

Men resultatet blev rätt ok effektmässigt / pengar på denna hoj!
Blev rätt bra pang för pengen.

Blidde väl under 5000 bagis inklusive bromsning för straxt över 10 pållar om jag inte minns fel.

Kamikaze kid skrev:
2587281 Vill du stå modell?:arsele

Men resultatet blev rätt ok effektmässigt / pengar på denna hoj!
Blev rätt bra pang för pengen.

Blidde väl under 5000 bagis inklusive bromsning för straxt över 10 pållar om jag inte minns fel.

Ja, jag tror vi baxade in 12 nya riktiga pållar i stallet.

F-n...420 spänn per häst... Det är ju gratis! En del köper slip-on för samma pengar, ofta UTAN effektökning! Världen är sjuk... :rolleyes:

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2586060
MangeH skrev:
2585767

Går givetvis inte att svara exakt, men ett generellt svar till dig blir:

Ja, nyare hojar HAR rätt raka och fina kanaler.
MEN! Tillverkningsproceduren när man gjuter en topp är ändå så ofullständig att det KOMMER alltid bli en osnygg övergång mellan gjutpluggar, och även mellan fräsarbeten och gjutgods.
Det finns alltså alltid att ta av.
Men det ger allt mindre och mindre vartefter hästkraftskriget rasar.
En gammal otäck 8v-topp från 70 och 80-tal fanns ju hur mycket som helst att göra på t.ex
Men dagens toppar MÅR BRA av en portning, och även om siffrorna gentemot en gammal topp blir mindre förhållandevis, så gör det ff väldigt gott!

Har hört av en duktig Portare att just gsxr 1000 -01/02 ska vara väldigt bra gjorda orginal och bara ge en mindre ökning, i jämförelse med tex R1 -03/04
däremot tunnare topppackning verkar vara en standard åtgärd.

Cliff Barnes skrev:
2587338
Dr.Bike skrev:
2586060

Har hört av en duktig Portare att just gsxr 1000 -01/02 ska vara väldigt bra gjorda orginal och bara ge en mindre ökning, i jämförelse med tex R1 -03/04
däremot tunnare topppackning verkar vara en standard åtgärd.

Har inte skådat in i en så ny gixxer (ännu!) :) Men om Gud är god och en viss kille på forumet bestämmer sig, så kommer detta att uppdagas om och utifall det är på det viset!
Effektsiffrorna på en litergixxer säger ju annars att de funkar "hyfsat"! :lol
Men som sagt, det är inte bara insugskanaler vi ska stirra på.

Förbränningsrum glöms ofta bort, och avgaskanaler tycks alla tro att det sköter sig självt.

matte_mannen skrev:
2587451
Dr.Bike skrev:
2587367

Vad menas? har du portat en lillgixxer med gott resultat?:)

Ja och nej! Det var inte beställt nåt portningsjobb, men man #tittar ju alltid till# grejerna! :) Så jag känner deras potential, och ja, killen fick tillbaka en motor med förbättrat flöde! ;)

Dr.Bike skrev:
2587458 Ja och nej! Det var inte beställt nåt portningsjobb, men man #tittar ju alltid till# grejerna! :) Så jag känner deras potential, och ja, killen fick tillbaka en motor med förbättrat flöde! ;)

hehe : ) Du är ju för go :tungan

Vad är hemligheten med bra portning? Kanske en dum fråga

Dåliga bilder men en 1000R -01 topp iaf.

Bifogat

• DSC00089.JPG
    DSC00089.JPG
    46.7 KB · Visningar: 161
  • DSC00100.JPG
    DSC00100.JPG
    59.9 KB · Visningar: 133
MC Doktorn skrev:
2587509 Vad är hemligheten med bra portning? Kanske en dum fråga

Det är ju ingen dum fråga!
Svaret kan ju te sig dummare!

Att öka fyllnadsgraden i respektive cylinder blir svaret.

Detta låter fåraktigt enkelt, emn som i all verksamhet för det med sig en hel del komplexa problem och frågeställningar som man måste ha svar på eller kunna svara på.

Gixxerrider skrev:
2587535 Dåliga bilder men en 1000R -01 topp iaf.

Ja där fanns ju uppenbarligen en del att göra. :tummenupp

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2587538 Det är ju ingen dum fråga!
Svaret kan ju te sig dummare!

Att öka fyllnadsgraden i respektive cylinder blir svaret.

Detta låter fåraktigt enkelt, emn som i all verksamhet för det med sig en hel del komplexa problem och frågeställningar som man måste ha svar på eller kunna svara på.

ok

Enkel logik lr ? mer fyllnadsgrad=större kanal :va

Hur mäter man fyllnadsgrad L/min ?

Hmmm börjar bli sugen på att lägga ner nån krona på portning.... Vrid är ju som ganska trevligt och kan man få mer så e det ju bra... Är det lönt på en sketen rad 2:a som min?:yoparty

MC Doktorn skrev:
2587561 ok

Enkel logik lr ? mer fyllnadsgrad=större kanal :va

Hur mäter man fyllnadsgrad L/min ?

Japp, enkel logik.

Mäts inte i L/min, utan i %

% fyllnadsgrad av 100% cylindervolym närmare bestämt.

prankster_76 skrev:
2587571 Hmmm börjar bli sugen på att lägga ner nån krona på portning.... Vrid är ju som ganska trevligt och kan man få mer så e det ju bra... Är det lönt på en sketen rad 2:a som min?:yoparty

Det är alltid lönt, om du är beredd att göra resten oxå. Filter, luftburk, avgas + bänkning med justering.
En portning i sig gör ingen sommar.

en portning handlar inte bara om o göra kanalerna så stora som möjligt. tex när luften kommer fram till ventilen så skall den skapa en virvel så luften paserar smidigt förbi ventiltalriken. Sedan o få så lika kanaler på varje cylinder.

Har alldrig portat något annat än 2 taktare o det var ett antal år sedan men tänkte bara lägga in ett kompleterande svar på frågan om vad som är hemligheten bakom en bra portning

efter lätt portning och ny förgasare ->

bankningsmall.gif

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey