Väntad effekt efer en bra portning?

Dr.Bike skrev:
2587304 F-n...420 spänn per häst... Det är ju gratis! En del köper slip-on för samma pengar, ofta UTAN effektökning! Världen är sjuk... :rolleyes:

Kommer sikta på 300hk med över-ladd på min gixxer, räknar med totti 40K, Lite snabbt räknat blir det 125 > 300 = 175hk ökning / 40K =
228:-/hk ( Då har ju iofs Brinken filat i toppen på den innan )

Men den ration "Bang for buck" gillar brudarna... :rock
 
Silverryggen skrev:
2587962 Kommer sikta på 300hk med över-ladd på min gixxer, räknar med totti 40K, Lite snabbt räknat blir det 125 > 300 = 175hk ökning / 40K =
228:-/hk ( Då har ju iofs Brinken filat i toppen på den innan )

Men den ration "Bang for buck" gillar brudarna... :rock

Turbo förblir det billigaste sättet att trimma:tummenupp
 
ReDan skrev:
2587961 efter lätt portning och ny förgasare ->

Ett mycket BRA pedagogiskt exempel!

Här ser vi i diagrammet att den totala toppeffektssifran knappt rört sig uppåt, så för de som bara tittar på siffror verkar inte jobbet så imponerande.
Ser man efter så har ju toppeffekten DELS höjts, men oxå FLYTTATS NERÅT i registret! Detta gör att motorn känns starkare inom det normala arbetsområdet - man får en roligare motor - men det viktigaste av allt:
Lutningen på kurvan (Derivatan) är ju väldigt brant och trevlig i början vilket gör att AREAN UNDER KURVAN, d.v.s den tillgängliga effekten är så otroligt mycket större än innan.
Imponerande!
Vid 4000 har man nästan FÖRDUBBLAT effekten. Från 30 till 50. (66% iaf!)
Goodness gracious! :tummenupp

matte_mannen skrev:
2588011 Turbo förblir det billigaste sättet att trimma:tummenupp

Absolut.

Turbo och kubik
Om vi nu bara talar om MASSOR av hästar och inte VAD man ska ha maskinen till...
Vi ser inga turbos i MotoGp och kommer aldrig se det heller oavsett det skulle vara tillåtet eller ej.
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2588022 Ett mycket BRA pedagogiskt exempel!

Eller mycket Trevligt exempel, Jag njuter varje gång jag är ute och kör! : )
Dr.Bike skrev:
2588022
Absolut.

Turbo och kubik
Om vi nu bara talar om MASSOR av hästar och inte VAD man ska ha maskinen till...
Vi ser inga turbos i MotoGp och kommer aldrig se det heller oavsett det skulle vara tillåtet eller ej.

Om dem fick ha kopressor då? Skulle det nyttjas?
 
ReDan skrev:
2588037 Eller mycket Trevligt exempel, Jag njuter varje gång jag är ute och kör! : )


Om dem fick ha kopressor då? Skulle det nyttjas?

Nej.
Redan idag har man ju antispinn, d.v.s effekten räcker och blir över i 99% av alla förekommande fall.
 
ReDan skrev:
2588361 :skrämd


Kan effekten någonsin räcka ; )?


Nej.








:lol

MC Doktorn skrev:
2587561Mer fyllnadsgrad=större kanal :va


Nej, det finns inget linjärt samband mellan dessa. Kanalen skall vara LAGOM för det varvtalsområde man vill använda maskinen i.
En insugskanal kan jämföras med en orgelpipa.
Den måste stämmas av för ett visst varvtal.
Sen ska den ha ett visst UTSEENDE oxå, me där finns olika religioner.
JAg tillber less is more så länge det rör sig om en motor för gata eller bana, där man är MER betjänt av ett brett register än de sista % toppeffekt.
Byter man inte kammar + en annan massa bråte, så skall man inte våldföra sig alltför mycket på kanalerna heller, men då den första portningen upp till en anständig kanalgeometri ger mest förhållandevis, så finns alltså mycket att hämta innan man vill gå¨vidare med ANDRA åtgärder.
 
Last edited:
Varför tjöööper ni svampsexor och försöker skrämma upp när det finns litermaskiner som både dricker mer soppa och låter högre?
 
Cliff Barnes skrev:
däremot tunnare topppackning verkar vara en standard åtgärd.
Ok, och vad är nackdelen med en sån då? Låter annars som något de borde gjort redan på fabriken. Om det inte finns några nackelar alltså...
 
Bingo skrev:
2588663 Ok, och vad är nackdelen med en sån då? Låter annars som något de borde gjort redan på fabriken. Om det inte finns några nackelar alltså...

Du höjer kompet vilket gör att motorn kan börja spika om du kör den på skit-soppa. Från fabrik måste hojarna ha en vissa tolerans och inte kräva precis 95 oktan o uppåt. Höjer man kompet riskerar haveri om man får i nån gammal mög-soppa :)
 
Dr.Bike skrev:
Imponerande!
Vid 4000 har man nästan FÖRDUBBLAT effekten. Från 30 till 50. (66% iaf!)
Goodness gracious! :tummenupp

*host* en fördubbling är väl 100% :D



Men i allt övrigt håller jag med, läser, lär och funderar. Jävla elakingar ni är som sätter griller i huvudet på mig. Måste nog sälja gammelsukkan till våren illa kvickt innan jag gör något kostsamt dyrt som att riva, renovera och lämna in på portning etc... fan... :näsblod
 
Jag håller med Bearing..

Övrigt det så verkar det som en höjning av hästar och vrid med ca 10% genom hela registret (undantag just vid 4100 rpm där det är mer).. IOFS en mycket bra ökning, men 66% är det ju inte..
 
Bingo skrev:
2588663 Ok, och vad är nackdelen med en sån då? Låter annars som något de borde gjort redan på fabriken. Om det inte finns några nackelar alltså...

Det både borde de, och kunde, men då hojen skall säljas även i Uzbekistan med 83 oktan i pumparna så...

Don Quixote skrev:
2588690 Du höjer kompet vilket gör att motorn kan börja spika om du kör den på skit-soppa. Från fabrik måste hojarna ha en vissa tolerans och inte kräva precis 95 oktan o uppåt. Höjer man kompet riskerar haveri om man får i nån gammal mög-soppa :)

Exakt!

tuppjuck skrev:
2588697 *host* en fördubbling är väl 100% :D



Men i allt övrigt håller jag med, läser, lär och funderar. Jävla elakingar ni är som sätter griller i huvudet på mig. Måste nog sälja gammelsukkan till våren illa kvickt innan jag gör något kostsamt dyrt som att riva, renovera och lämna in på portning etc... fan... :näsblod

Jajaja! ;) jag rättade ju mig själv till 66... nito!! :jäs

Bearing skrev:
2588726 Nja, nu tittar du väl på fel kurvor, 28 hk - 31 hk ser det ut som.

Tittar jag på fel kurvor? Hm! :) Edit: Farbror fick hjälp att SE att det var FLER färger än TVÅ på kurvorna! :)
Ok - oavsett: Arean under kurvan (vilken vi än väljer) är avsevärt större, och det är DET som är grejen!
Folk stirrar sig alldeles för blinda på antalet shetlandsponnys.
 
Last edited:
Två små reflektioner i en (i övrigt :) ) vettig tråd:
1) titta på max.vridet (gärna räknat per cyl.volym),. det ska öka vid trimning annars är det nåt fel.
(Kan förstås finnas undantag i specialfall.) Titta gärna på dom moderna 600orna,
tror dom har högsta spec.vridet (Nm/l) (4t, oturbat alltså)
2) Vad en hoj axar beror i höga farter rätt mycket på luftmotståndet. Så visst kan en svagare hoj axa ifrån en starkare.
/u
 
Dr.Bike skrev:
2589666 Det både borde de, och kunde, men då hojen skall säljas även i Uzbekistan med 83 oktan i pumparna så...
Ok, så om man alltid kör på 98 oktan, vilket jag gör, så är det alltså bara att smacka dit en tunnare packning och vara glad som en speleman?
 
Bingo skrev:
2595296 Ok, så om man alltid kör på 98 oktan, vilket jag gör, så är det alltså bara att smacka dit en tunnare packning och vara glad som en speleman?

Absolutely Sir!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top