Väntad effekt efer en bra portning?

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Ponera att jag lämna in toppen från min cbr 600F på portning hos en ok göbbe...

Vad kan man ungefär räkna med för effektökning med rätt inställd soppa?
O kostnad?

O nån firma att rekommendera för jobbet?

tack på förhand!

mvh

SB
 
-5 hk till kanske +2 lr +3hk som bäst.

Risken e större att det inte blir bra, än att det blir bättre.
(om du inte vänder dig till ett av våra få proffs vi har i Sverige)


My 5 cent´s



.../Yoshi
 
Superbee skrev:
2583664 Ponera att jag lämna in toppen från min cbr 600F på portning hos en ok göbbe...
Vad kan man ungefär räkna med för effektökning med rätt inställd soppa?
O kostnad?
O nån firma att rekommendera för jobbet?
tack på förhand!
mvh
SB

Finns många trådar om detta här på SH..

Räkna med ca 5hk på din motor och ca 6000:- om du lämnar den till de större firmorna MotoSpeed, EMP, MC-Xpress, RG-Engeneering m.fl

Någon tusenlapp billigare (fast med liknande/bättre effekt) om du lämnar till någon som har mycket fritid/har portningen som hobby t.ex Matte Bohlin, Dr. Bike eller Anders Brink.

Räkna dock inte med guld och gröna skogar då hondas porning är ganska bra redan från fabrik...
 
Bäst svar får man om man kan låta den som kan det där kika in i framför allt insugskanalen och därefter avgöra vad som är möjligt och vad det nu kan tänkas ge. Det finns ju olika steg att ta vad det gäller portningsjobb, pris därefter givetvis, gissningsvis 5000 - 15000 :-
 
Räjsar man inte på bana är det rätt meningslöst att porta en modern 600'a som redan ligger på 100+ hästar. Det ger väldiigt lite bang för pengarna. My 2 cents.
 
andersbrink skrev:
2585414 Räjsar man inte på bana är det rätt meningslöst att porta en modern 600'a som redan ligger på 100+ hästar. Det ger väldiigt lite bang för pengarna. My 2 cents.
Snor tråden lite.

Om man portar en Ducce 900ssie då? Hur mycket kan man räkna med då?

Antar att du vill veta kompförhållande och sånt? 9,2:1 står det i boken, 80 hästar i den som det är nu.

2 ventilsmotor.

Annars kanske man kan ha tunnare packningar, och öka kompet lite. :rolleyes:
 
Solid snake skrev:
2585431 Snor tråden lite.

Om man portar en Ducce 900ssie då? Hur mycket kan man räkna med då?

Antar att du vill veta kompförhållande och sånt? 9,2:1 står det i boken, 80 hästar i den som det är nu.

2 ventilsmotor.

Annars kanske man kan ha tunnare packningar, och öka kompet lite. :rolleyes:

En portning på din hoj kan göra allt mellan 5 - 20hk beroende på storlek av ventiler, vilket avgassystem du väljer, kolvar,kammar, mappning etc etc etc.

Mest bang for the buck till din hoj är att byta till 14/39 drevning och sätt på ett lättat svänghjul..., det kostar småpengar men ger stoooor skillnad :tummenupp

Ska du göra något annars på motorn, så, tajma kammarna och ställ in sqischen
 
Last edited:
*Superlight* skrev:
2585493 En portning på din hoj kan göra allt mellan 5 - 20hk beroende på storlek av ventiler, vilket avgassystem du väljer, kolvar,kammar, mappning etc etc etc.

Mest bang for the buck till din hoj är att byta till 14/39 drevning och sätt på ett lättat svänghjul..., det kostar småpengar men ger stoooor skillnad :tummenupp

Ska du göra något annars på motorn, så, tajma kammarna och ställ in sqischen
Det med drevning och det vet jag, ska ju ändå plocka ner motorn i vinter är det tänkt, och då kan man ju lika bra fila lite. :hihi
 
Solid snake skrev:
2585496 Det med drevning och det vet jag, ska ju ändå plocka ner motorn i vinter är det tänkt, och då kan man ju lika bra fila lite. :hihi

Finns även drop in 944 kit med högkompkolvar till den
 
När man ändå håller på så är ju en kompökning att rekomendera...
Antingen planing eller tunnare packning.
Det ger mer bang för pengarna.

(har inga pengar att kasta runt)
 
Jag har portat ett par 600:or som går på bana, så jag håller tyvärr inte med dig riktigt där Anders! ;)
Men visst, vi talar ju inte om raceportning för strip heller, utan i de fall jag har portat så har det satsats på bättre vridmoment vilket oxå (givetvis) gav en högre toppeffekt.
12 riktiga häst i Ronnys bänk på en av dem, men då var det ju "hela köret" med luftburk och ett helsystem med.

En annan (en cbr just) hade i en viss bänk FÄRRE hästar än en kompis Yamaha, men körde ändå ifrån Yammisen på långa rakan på Gelleråsen.

Allt handlar alltså inte om Hk.

Glöm aldrig det.

Vrid rular, och killen var överlycklig att hojen wheelade på rent pådrag. Det hade den aldrig gjort innan.
 
Lägg pengarna på schassit i stället. magnesium, titan och Öhlins. Det ger nog mest för pengarna.
 
Preppen skrev:
2585632 Lägg pengarna på schassit i stället. magnesium, titan och Öhlins. Det ger nog mest för pengarna.

Ja hittar man en öhlins samt magfälgar för runt tre fyra tusen så go ahead!
En mkt bra investering då.
 
Dr.Bike skrev:
2585626 Jag har portat ett par 600:or som går på bana, så jag håller tyvärr inte med dig riktigt där Anders! ;)

Jag kan hålla med om att det finns ett speciellt läge då det är värt att porta, då det finns tekniska reglementen som sätter begränsningar på kubiken - men det är då kostnaderna börja skjuta i höjden för att (reglerna vill) begränsa effektuttaget. Jag antar att vi pratar om hojar från 2000 och nyare. Har man en 600-kubikare men vill ha mer effekt är det väl mysko då inte byta upp sig till en större motor/hoj. Ponera att en modern 750 ger 130 på slangen, att få upp en 600 från 100 hästar till 130 kostar betydligt mer än en helt std 750-motor eller mellanskillnaden i hojuppgraderingen. En tidigt 90-tal 600 är däremot annorlunda, den blir mycket bättre av att man knappt tittar på den. :D

Jag själv undviker att trimma moderna 600'or då ventilskaft på 4.00 mm är i princip omöjliga att göra ett bra ventiljobb med en manuell MIRA-fräs. Trots specialhärdade styrpinnar flexar pinnen (om än bara lite) och det blir katt. Möjligen att någon vågar ge sig på en med en MIRA Centronic men för att det ska bli riktigt bra bör man göra med en Sunnen eller liknande som inte inkluderar styrpinnen som mothåll.
 
Dr.Bike skrev:
2585626 Jag har portat ett par 600:or som går på bana, så jag håller tyvärr inte med dig riktigt där Anders! ;)


Antar att du menar ett par nyare 600 som har ungefär lika raka och fina kanaler som min gsxr 1000? Hur rekommenderar du att man portar en sån?
 
Dr.Bike skrev:
2585626 Jag har portat ett par 600:or som går på bana, så jag håller tyvärr inte med dig riktigt där Anders! ;)
Men visst, vi talar ju inte om raceportning för strip heller, utan i de fall jag har portat så har det satsats på bättre vridmoment vilket oxå (givetvis) gav en högre toppeffekt.
12 riktiga häst i Ronnys bänk på en av dem, men då var det ju "hela köret" med luftburk och ett helsystem med.

En annan (en cbr just) hade i en viss bänk FÄRRE hästar än en kompis Yamaha, men körde ändå ifrån Yammisen på långa rakan på Gelleråsen.

Allt handlar alltså inte om Hk.

Glöm aldrig det.

Vrid rular, och killen var överlycklig att hojen wheelade på rent pådrag. Det hade den aldrig gjort innan.

Nu är det dags att ge sig in i diskussionen:)

CBR'en som Dr.Bike refrerar till är min.
Den blev bromsad till ca 92 bhp på bakhjulet i en alldeles nyinstallerad bänk i Karlstad. Jag tyckte själv att det verkade vara i mindre laget men men.
R6:an som var bänkad i samma bänk, var en 01:a med slipon, filter och bestyckning. Den visade 97 bhp på bakhjulet(Mr Helmut's hoj)
Ut på Gelleråsrakan var det hyffsat jämnt men på 4:an o 5:an så drog jag ifrån lite grand.
Underligt i mina ögon, eftersom min hoj dessutom väger mer(stålram)

Det jag har märkt av sedan toppen monterade efter en "street"-portning, är framförallt gasrespons och vridmoment.
Visst gick det att plocka upp hojen på bakhjulet med gaspådrag tidigare också....fast inte på 2:an som det går nu
Vet inte om det är inbillning, med det verkar som om den drar lite mindre soppa nu:confused:

Vad det gäller dessa äldre 600:or, utan insprutning, så anser väl jag att det var värt mina pengar och arbetet som blev. iofs inte så mycket arbete för just detta iom att resten av hojen redan var i molekyler.

mina 50 öre
 
MangeH skrev:
2585767
Dr.Bike skrev:
2585626 Jag har portat ett par 600:or som går på bana, så jag håller tyvärr inte med dig riktigt där Anders! ;)


Antar att du menar ett par nyare 600 som har ungefär lika raka och fina kanaler som min gsxr 1000? Hur rekommenderar du att man portar en sån?

Går givetvis inte att svara exakt, men ett generellt svar till dig blir:

Ja, nyare hojar HAR rätt raka och fina kanaler.
MEN! Tillverkningsproceduren när man gjuter en topp är ändå så ofullständig att det KOMMER alltid bli en osnygg övergång mellan gjutpluggar, och även mellan fräsarbeten och gjutgods.
Det finns alltså alltid att ta av.
Men det ger allt mindre och mindre vartefter hästkraftskriget rasar.
En gammal otäck 8v-topp från 70 och 80-tal fanns ju hur mycket som helst att göra på t.ex
Men dagens toppar MÅR BRA av en portning, och även om siffrorna gentemot en gammal topp blir mindre förhållandevis, så gör det ff väldigt gott!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top