Vänstersvängande bilister

-Jolly- skrev:
2412868 När jag funderade på detta och skrev inlägget hade jag givetvis förväntat mig att vissa (liksom jag) tycket att det är ALLA trafikanters ansvar för vad som händer "där ute".
Men i det stora hela var det nog lite av detta som jag var fiskade efter:
Om man läser Trafikförordningen 2 kap 1 §

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

..så är det svårt att någonsin klara sig undan någon form av ansvar, vilket troligen också är meningen.
Gissar att FB ofta använder denna paragraf vid skadebedömning.

För oss som haft (mc)-KK länge är detta ovan en omformulerad $37 från gamla VTF:
"Vägfarande ska iakttaga den omsorg och hänsyn som betingas av omständigheterna..etc etc"

Kommer fortfarande ihåg vad läraren på körskolan sa: "Kan dom inte sätta dit er för någon annan paragraf fungerar det alltid med den här", $37 alltså.. :D

En vänstersvängande är ALLTID vållande. Den enda fråga som kan uppstå är om motparten kan vara medvållande.

-Jolly- skrev:
2412093 Hej,

Jag har återigen läst om en olycka som orsakats av en vänstersvängande bilist som inte uppmärksammat att det kom en MC-förare.
Själv har jag en höger fotled som ser ut att vara tagen direkt ur filmen Frankensteins Moster med ärr och spikar kors och tvärs, just på grund av en vänstersvängande bilist.

Min fundering är nu om det på något sätt, någonstans, finns statistik (vilket det verkar finnas för allt) över hur många MC-olyckor som faktiskt orsakas av just vänstersvängande bilister som uppenbarligen inte ser/ignorerar MC-förare.

Visst är det farligt att åka MC och jag utsätter mig för en frivillig ökad risk att skadas i trafiken, men känner samtidigt att det ibland finns en nonchalans mot MC-förarare från bilister.

Ett effektivt sätt att minska olyckorna skulle därför kunna vara att informera/utbilda bilister (som jag också är såklart) i relationen mellan MC/bilist och olyckor/vänsterväng.

Rent spontant känner jag att detta borde prioriteras högre än fickparkeringsövningar. Och om något skall prioriteras så krävs såklart statistik.....

Vad tycker ni?
Jag ställde samma fråga när jag hade min olycka,, Jag tror att den statestiken försvinner i mängden och fingrar pekas mot att MC e farligt,, Tänk dig alla dom som råkat ut för samma som oss PLUS alla som kåkat ut för bilar som kör mot stop eller vejningsplikt.. Men tyvärr är det vår lott att vara busen i det hela,, vårt fel,, skulle kört bil istället...:confused:

Argyle skrev:
2412992 För mig var det en vänstersvängande billist. Släppte först förbi en bil sen så släppte föraren inte förbi mig utan jag fick nita cykeln och sluta med att jag brännde rakt in i hans sida.
Den känns igen :mad: Varför ska det vara så svårt att bry sig om hojar som håller samma hastighet som bilen dom precis släppte förbi? :va

Jag tog upp frågan om vem som egentligen bär ansvaret vid en olyka i den här trågen: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117257
Drygt 30% anser att det är bilistens fel, man kan ju hoppas att dom överlever så att dom kan roa sig lite med skadeståndet... :rolleyes:

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back