Vänstersvängande bilister

Jolly

Bikerboyz Sthlm
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Tokholm
Hoj
GSX-R 1000
Hej,

Jag har återigen läst om en olycka som orsakats av en vänstersvängande bilist som inte uppmärksammat att det kom en MC-förare.
Själv har jag en höger fotled som ser ut att vara tagen direkt ur filmen Frankensteins Moster med ärr och spikar kors och tvärs, just på grund av en vänstersvängande bilist.

Min fundering är nu om det på något sätt, någonstans, finns statistik (vilket det verkar finnas för allt) över hur många MC-olyckor som faktiskt orsakas av just vänstersvängande bilister som uppenbarligen inte ser/ignorerar MC-förare.

Visst är det farligt att åka MC och jag utsätter mig för en frivillig ökad risk att skadas i trafiken, men känner samtidigt att det ibland finns en nonchalans mot MC-förarare från bilister.

Ett effektivt sätt att minska olyckorna skulle därför kunna vara att informera/utbilda bilister (som jag också är såklart) i relationen mellan MC/bilist och olyckor/vänsterväng.

Rent spontant känner jag att detta borde prioriteras högre än fickparkeringsövningar. Och om något skall prioriteras så krävs såklart statistik.....

Vad tycker ni?
 
En annan fråga är ju om det finns nån statistik på hur många motorcyklister som försöker köra om bilister på ställen där det finns avtagsvägar till vänster?

Vore det inte intressant att få med riskmedvetenhet och uppmärksamhetsträning i körutbildningen för motorcyklister också, inte bara bilister? Det finns en nonchalans hos speciellt sporthojsåkare att man ska om, nästan oavsett omständigheter och att det är upp till övriga trafikanter att ta hänsyn till detta.

Det är en annan mer obehaglig vinkling av problematiken. Vad säger ni om den?
 
-Jolly- skrev:
2412093 Hej,

Jag har återigen läst om en olycka som orsakats av en vänstersvängande bilist som inte uppmärksammat att det kom en MC-förare.
Själv har jag en höger fotled som ser ut att vara tagen direkt ur filmen Frankensteins Moster med ärr och spikar kors och tvärs, just på grund av en vänstersvängande bilist.

Min fundering är nu om det på något sätt, någonstans, finns statistik (vilket det verkar finnas för allt) över hur många MC-olyckor som faktiskt orsakas av just vänstersvängande bilister som uppenbarligen inte ser/ignorerar MC-förare.

Visst är det farligt att åka MC och jag utsätter mig för en frivillig ökad risk att skadas i trafiken, men känner samtidigt att det ibland finns en nonchalans mot MC-förarare från bilister.

Ett effektivt sätt att minska olyckorna skulle därför kunna vara att informera/utbilda bilister (som jag också är såklart) i relationen mellan MC/bilist och olyckor/vänsterväng.

Rent spontant känner jag att detta borde prioriteras högre än fickparkeringsövningar. Och om något skall prioriteras så krävs såklart statistik.....

Vad tycker ni?


ja man tycker ju att de där "vänstersvängande" typerna dyker upp minst en gång per sommar..
senast för mig i förrgår. hade räckt med att man kollat ner på hastighetsmätarn så hade de blitt djäkligt snyggt :näsblod
 
Jag tycker att det är ett delat problem. Om en mötande bil svänger vänster så är det ju självklart han som inte sett sig för, med undantag för hojar som kommer i 250++... Men om hojen kör om en vänstersvängande bil så skulle jag nog vilja säga att det är hojförarens fel som inte tänker till över trafiksituationen.

Jag kommer precis hem från en träningsrunda på trampcykel. Kommer i ca 25-30 på cykelbanan och möter en kille som knuffar runt en tjej i rullstol. Precis innan jag möter honom så slänger han rullstolen tvärs över cykelbanan för att han skulle över vägen. Jag fick slänga mig åt sidan och var mm från att köra över tjejen. Det värsta är dock att han skäller på mig för att jag inte såg mig för! :mad:
Man undrar ju lite hur han beter sig när han sitter i bilen... :va
 
Alla ska väl vara uppmärksamma på alla andra trafikanter? Det går inte att enbart skylla på vänstersvängande bilister eller snabbkörande hojåkare.

Jag upplever dock, med körkort sedan förra sommaren och otaliga trafiklektioner på skola, att jag blev ordentligt matad med hur bilister kan uppträda. Dvs mina medtrafikanter. Däremot ingår det inte i utbildningen för bilförare någonting om motorcyklister. Hur man ska bedöma om det är en moppe eller hoj som kommer, hinner man ut etc.

Testa själva genom att fråga såna med bara B-kort om ni får möte med ett "enljusfordon" vad det är. De kan troligtvis inte alls avgöra om det är en hoj eller moppe. De känner inte till var en hoj bör vara placerad på vägen för det ingår inte i deras trafikutbildning.

Bara ett exempel på att bilister många gånger inte har en aning om det är en moppe i 30 eller en hoj i 100... klart att det blir felbedömingar med katatrofala konsekvenser.
 
Fotgängare är oskyddade trafikanter som i princip kan göra hur de vill i trafiken. Den som kör på dem ÄR vållande.
Iofs gör det ju jävligt ont för fotgängaren att ha rätt i det läget. Lite så får man nog tänka som hojåkare man är.
Det spelar inte så j-a stor roll vems felet är om jag smäller. Jag vill inte smälla och därför måste jag tänka åt andra.

OCH... Vi VET ju vi syns dåligt så det är ju en rätt korkat att köra med tanken i huvudet att "han ska stanna för här kommer ju jag med lagen på min sida".

/H
 
Last edited:
Titania skrev:
2412279 Alla ska väl vara uppmärksamma på alla andra trafikanter? Det går inte att enbart skylla på vänstersvängande bilister eller snabbkörande hojåkare.

Jag upplever dock, med körkort sedan förra sommaren och otaliga trafiklektioner på skola, att jag blev ordentligt matad med hur bilister kan uppträda. Dvs mina medtrafikanter. Däremot ingår det inte i utbildningen för bilförare någonting om motorcyklister. Hur man ska bedöma om det är en moppe eller hoj som kommer, hinner man ut etc.

Testa själva genom att fråga såna med bara B-kort om ni får möte med ett "enljusfordon" vad det är. De kan troligtvis inte alls avgöra om det är en hoj eller moppe. De känner inte till var en hoj bör vara placerad på vägen för det ingår inte i deras trafikutbildning.

Bara ett exempel på att bilister många gånger inte har en aning om det är en moppe i 30 eller en hoj i 100... klart att det blir felbedömingar med katatrofala konsekvenser.

:fakta


Riskmedvetenhet borde verkligen stå högst på listan, för BÅDE hojåkare och bilförare!
 
Det bästa man kan göra är nog att anpassa hastigheten. Jag upplever väldigt sällan problem med vänstersvängande fordon när jag kör i närheten av hastighetsbegränsningen, många hojåkare är nog inte ens medvetna om hur fort de faktiskt kör. Sen är det väl på sin plats med mer utbildning om olika fordonstyper men det gäller för vilken behörighet du än ska ta. Att lära sig att inte köra om innan en korsning, hur liten den korsande vägen än må vara, borde det tryckas hårdare på. Man bör även lära folk att man inte håller 75 på påfartssträckan till en 110-väg för att sedan kasta ut bilen i mittfil utan att öka farten, helst framför en fullastad timmerbil.
 
Samma här har ett lårben av på 3 ställen samt splitter pga av en vänstersvängen bil utan ordentlig uppsikt.
U-sväng mitt framför mig o pafff så small det.

Tkr med man borde bli mera informerad samt lägga mer energi på att undervisa om det.
 
Titania skrev:
2412279 /snip/

Bara ett exempel på att bilister många gånger inte har en aning om det är en moppe i 30 eller en hoj i 100... klart att det blir felbedömingar med katatrofala konsekvenser.

Förstår inte problemet - titta 3sekunder på "moppen" så ser man direkt om den kommer i 30 eller 90!

Gefan i att babbla i mobiltelefonen så kommer många olyckor att undvikas!
 
TRON skrev:
2412651 Förstår inte problemet - titta 3sekunder på "moppen" så ser man direkt om den kommer i 30 eller 90!

Gefan i att babbla i mobiltelefonen så kommer många olyckor att undvikas!
Jo man kan tycka så. Jag tror inte ens att en bilförare (som inte kör hoj) ens ställer sig själv frågan; Är det en hoj eller är det en moppe?

Vi som kör motorcykel tittar även på placeringen på vägen. Slickar enlyset vägrenen = trolig moppe. Ligger enlyset längre ut = trolig hoj.
 
skulle nog räcka med att alla blev flitigare på att använda blinkers.. det är många ggr man ligger bakom en bil som svänger vänster helt utan förvarning, inget blink eller nånting..

och de underlättar ju givetsvis om man som bilförare har mc bakom sig och märker att han faktiskt blinkar ut att han ska svänga om.
 
Det största problemet med att inte utreda vem som är vållande vid trafikolyckor mellan bil och mc är inte att man inte får reda på vem som haft rätt i det enskilda fallet utan att det sedan inte syns i olycksstatistiken. Denna statistik används nämligen för att motivera restriktiva åtgärder mot och höjda försäkringspremier för motorcyklister. Varje gång en mc blir nermejjad av en bilist så ser det bara ut som om mc-förare är galningar och att det är farligt att åka hoj. När det största problemet kanske är att bilister känner sig odödliga i sina plåtlådor och inte bryr sig om att vara uppmärksamma i trafiken
Om man skulle införa krav på vållandeutredningar vid trafikoloyckor så skulle försäkringspremierna för mc med all säkerhet gå ned. Dessutom kanske vägverket skulle skärpa sig lite och trafiksäkerhetsverket kanske skulle bli lite mindre aggressiva i sin strävan att förbjuda motorcyklar.
 
När jag funderade på detta och skrev inlägget hade jag givetvis förväntat mig att vissa (liksom jag) tycket att det är ALLA trafikanters ansvar för vad som händer "där ute".
Men i det stora hela var det nog lite av detta som jag var fiskade efter:

Titania skrev:
2412279 jag blev ordentligt matad med hur bilister kan uppträda. Dvs mina medtrafikanter. Däremot ingår det inte i utbildningen för bilförare någonting om motorcyklister.

Redan där brister det ju i respekt för vad som är ett fordon med lika mycket rätt att färdas på vägen, och som inte skall behöva tvärnita för att just DU skall få svänga med din bil ......
(Kanske man inte behövar berätta lika ingående för en bilist om att uppmärksamma den där 60-tons långtradaren? Det kommer av sig själv eller?)

MangeO skrev:
2412747 Varje gång en mc blir nermejjad av en bilist så ser det bara ut som om mc-förare är galningar och att det är farligt att åka hoj. När det största problemet kanske är att bilister känner sig odödliga i sina plåtlådor och inte bryr sig om att vara uppmärksamma i trafiken......
...Dessutom kanske vägverket skulle skärpa sig lite och trafiksäkerhetsverket kanske skulle bli lite mindre aggressiva i sin strävan att förbjuda motorcyklar.
Nu börjar det verkligen att brännas. Det var detta jag var ute efter. Vållandefrågan, det kanske är det man skall börja utreda i MC-olyckor. Anledningen att jag inte kunde låta bli att skriva denna tråd var just för den känslan jag hade som MangeO beskriver. Att MC-olyckorna som inrapporteras konstant vinklas negativt Mot själva användandet av MC i trafiken och att detta i det stora hela även påverkar avgifter, skatter, försäkringar m.m.

När jag berättar för mina "icke-MC-åkande" vänner att jag under sommaren betalar 100 kronor om dagen bara i försäkring så får man "jo, det är ju så farligt" som svar.

Någonting känns bara fel...... :va
 
1. Det finns/fanns en norsk rapport som tittat på orsaker för just mc-olyckor. Ganska omfattande rapport. Kommer dock inte ihåg namnet på det men du kan ju googla lite..

2. Vad har dessa vänstersvängande bilister som ursäkt de gånger ni smällt med dem? "Såg dig inte"?
 
-Jolly- skrev:
2412868
Det var detta jag var ute efter. Vållandefrågan, det kanske är det man skall börja utreda i MC-olyckor. Anledningen att jag inte kunde låta bli att skriva denna tråd var just för den känslan jag hade som MangeO beskriver. Att MC-olyckorna som inrapporteras konstant vinklas negativt Mot själva användandet av MC i trafiken och att detta i det stora hela även påverkar avgifter, skatter, försäkringar m.m.

:va

Förr i tiden var vållandeutredningar obligatoriska. Det var alltid den vållande partens försäkringsbolag som fick betala för hela kalaset. Sedan nån gång, tror det kan ha varit på 80-talet,:confused: så avskaffades vållandeutredningarna och försäkringsbolagen kom överens om att alltid splitta på kostnaderna vid olyckor. Detta blev totalt sett billigare. I och med denna reform steg kostnaderna för mc-försäkringar radikalt:mad: . De "riskgrupper" som bolagen delar in oss i är alltså baserade inte på en egen risk utan till stor del på ens risk att råka ut för någon annans farliga beteende. Rättvist?:va
 
För mig var det en vänstersvängande billist. Släppte först förbi en bil sen så släppte föraren inte förbi mig utan jag fick nita cykeln och sluta med att jag brännde rakt in i hans sida.
 
Zee skrev:
2412970 Vad har dessa vänstersvängande bilister som ursäkt de gånger ni smällt med dem? "Såg dig inte"?

Han stod parkerad faktiskt, svänger rakt ut i gatan. Hade inte stor möjlighet att stanna... (fast det var ju också innan jag själv visste att alla bilister faktiskt är ute efter att köra på mig) ....

Sewn skrev:
2413007 Kanske skulle följande reklamfilm behöva rullas på svenska TV-apparater. http://www.youtube.com/watch?v=Cr17Dv7wN9Q

Den där var riktigt bra! Engelsmännen har med andra ord åtminstonde vågat ta fram det i ljuset. Att det kanske inte alltid är MC-åkarnas fel när det smäller....

MangeO skrev:
2412978 Det var alltid den vållande partens försäkringsbolag som fick betala för hela kalaset.

.... fast om det nu är så att det egentligen inte är intressant vems fel det är utan endast resultatet, så struntar väl försäkringsbolaget i hur ofta det smäller så länge alla bara betalar sin del till kassan (med en redig marginal förstås).
Men det finns ju en annan part, samhället/Vägverket, som måste ha ett intresse i att få ner olyckorna på vägarna? Och självklart alla vi MC-åkare?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top