Vänstersväng vid uppkörning på 90 väg?

pesbob

Nybörjare
Gick med
1 Sep 2009
Hoj
Kawasaki ER6N, Suzuki GSX 750
Tja!

Läser i teoriboken (från -04) att vid vänstersväng ska man köra till höger och släppa förbi bilar (om man får möte, och inte kan svänga direkt)

Ska köra upp snart och jag vet att det finns en smal 90-väg där man får göra en vänstersväng när man kör upp i Uppsala. (Vänster mot Ströbylund, från Salavägen)

Men jag är inte så sugen på det alternativet... jag föredrar att stanna mitt i vägen (om ni förstår rätt)
Eller anpassa hastigheten så man slipper stanna (om det inte är för mycket mötande)

Någon som blivit kuggad nyligen på det?

Om man ska köra längre fram och vända måste man köra typ 2 km verkar inte heller så moget...

Stanna INTE mitt i vägen på en 90 väg om du ska svänga vänster, om det inte finns en refug eller avskiljt körfält. Fullständigt livsfarligt och en vanlig olyckssituation.

Släpp förbi innan du ska svänga, eller kör förbi och vänd. Du vljer vilket som du tykcetr passar bäst. Så har jag lärt mig och det känns tryggt.

Att köra 2km längre fram och göra en säkrare sväng ÄR moget! Om du bedömmer att det inte är tillräckligt säkert att svänga vänster på vid den korsningen just då så åker du dessa 2km och gör något som är säkrare! Finns inte en chans att du blir kuggad på det!

Att däremot stanna intill mittlinjen och stå HELT STILL är däremot riktigt asfett felaktigt bedömt av riskerna! Så kör på det som står i boken och som du lärt dig (om det inte är fritt stanna så långt till höger du kan och invänta en tillräckligt stor lucka i båda körriktningarna ELLER kör 2km och vänd ännu säkrare). Jag hade valt alt. 2 av dessa om jag inte hade kunnat svänga vänster direkt utan att behöva stanna!

Lycka till!
// Niklas

Som Pirate sa - stanna inte mitt på vägen. Har du fritt bakom dig kan du gott stanna och invänta mötande trafik och sedan svänga, men har du bilkö efter dig skulle jag inte rekommendera det. Kör istället till nästa korsning.

Du blir inte kuggad för att du gör det. Snarare tvärt om. Du hittade en alternativ och säkrare plats att utföra svängen på. Frågar kontrollanten varför du inte svängde så är det bara att förklara varför du gjorde så. Mycket enkelt.

om du nu ska svänga vänster på landsväg och du har en bil bakom dig.... se faaaaan till att blinka tidigt som in i helvete. Det kuggade en kille mig på när jag körde upp för bilkort :P

När jag körde upp med bil (för 10 år sen) så var det stanna vid vägkanten, eller åka fram, köra höger och "vända" som gällde.

Tog för givet att det samma "gäller" nu.

Kollade detta med trafikskoleläraren och han påstod att de blivit mkt hårdare med det där nu. Han tyckte att man ska undvika att stanna överhuvudtaget.

Vid ett tillfälle hade jag en mötande bil, och ingen bakom och stannade vid vägkanten.

Då sa han att jag borde ha fortsatt framåt. Då det medans jag väntade på mötande teoretiskt sett kunde ha dykt upp en bil bakifrån.

Så på uppkörningen:

Ta det säkra före det osäkra. Ser du någon bil överhuvudtaget.
Fortsätt framåt och vänd där det passar. Även om det inte är det mest optimala i alla lägen så är det aldrig fel, och du kan aldrig kugga på det.

Vet vilken sväng du menar. Det är bra sikt på den (har jag för mig iaf) så Johannes på Upplandstrafikskola sa till mig att jag kunde ha som riktlinje 2-3 bilar max bakom. Han sa ger du tecken i god tid samt placering etc så är det ingen fara, se bara till att bakomvarande har uppfattat att du ska svänga samt glöm INTE att titta över axeln innan du svänger.

Jag själv idag med körkortet i handen svänger vänster utan problem fast jag har några bilar bakom, jag ser bara till att ge tecken i god tid osv. Har du en körskolelärare så fråga han eller hon tycker.

Jag körde upp i Uppsala och fick inte göra den vänstersvängen. Beror lite på om du är först ut från manöverprovet eller inte. Då de har ett ganska tajt schema och att köra ända ut dit tar för lång tid. Min uppkörning tog ca 20 min, men gissar att han såg det han ville och därför inte drog ut på det. Lycka till på uppkörningen! :)

Okey, tack för alla synpunkter :)
Börjar inse att det är dumt att stanna med MC på vägen, med tanke på alla som sitter bakom ratten och pratar i telefon och tänker på annat :va Känns lite säkrare att stanna med bil än MC.

Får man sträcka ut vänsterhanden :yoparty som komplement till körriktningsvisaren (på uppkörningen)?

Tror att det finns infarter och nån busshållplats att stanna på, på högersidan... men det verkar lite rörigt att stanna där... kanske bäst att åka 2 km till Shellmacken och göra en U-sväng mitt i korsningen?

Är det bra sikt och i övrigt lämpligt så tycker jag att det är smidigt att, om det går, stanna före och tömma bakomvarande. Brukar jag göra ibland, även med bilen och även fast det gått 20 år efter min första uppkörning.
Det är ett jäkla bra knep tycker jag.

Köra fram till shell macken och göra en u-sväng tror jag uppkörningskontrollanten kommer att anse som onödigt och ge ett intryck av osäkerhet...stanna hellre före vänstersvängen..du får ju direktiven en bra bit före..jag säger som innan: så länge det inte är alltför intensiv trafik så är det inga problem att svänga vänster så länge du gör det korrekt. Har du mötande trafik och inga bakomvarande så anser jag att det inte är några problem alls att stanna på vägen och vänta på att bilarna passerar...men däremot har du bakomvarande så är det klokast att släppa dem innan.

Det du ska tänka på när du kommer mot den vänstersvängen ifall du ens får den rutten är att när du svänger ut från den krokiga vägen (den från manöverbanan) och ut på sala vägen så tänk på att du gör en högersväng ut på en väg med ett krön till vänster. Där gäller det att visa att du har förstått att du måste accelerera lite mer än normalt men ändå inte ovarsamt mycket. Ha god uppsikt bakåt hela tiden där så kanske du får en lättare vänstersväng ifall du får göra det. Är inte ens säkert på att provförrättaren ber dig göra en vänstersväng där ifall det är mycket trafik då han inte vill utsätta dig för trafikfarliga situationer. Jag har sett en uppkörning där han bara normalt fick fortsätta framåt mot shell macken och sedan bege sig in mot stan igen.

Sträcka ut en hand tror jag inte heller att provförrättaren kommer att tycka om då de anser att man ska ha båda händerna på styret. Du har ju körriktningsvisare på hojen av en anledning, inte sticker du ut handen genom rutan på bilen för att förtydliga vart du ska?

Oroa dig inte för mycket för den vänstersvängen. Kan du köra motorcykel säkert så löser sig problemet ifall du får direktivet att göra en vänstersväng där. Kör bara trafiksäkert men dock ingen smörkörning, sånt vill de inte se. Jag körde så som jag brukade göra då jag övningskörde med morsan eller farsan och det gick galant utan en anmärkning varken på manöverprovet eller trafikdelen. Provförrättaren baserar ett ev godkännande på helhetsintrycket av din körning. Du kan ju få göra några missar men ändå klara det. Försök att slappna av bara (vet att det är svårt) så kommer detta gå vägen ska du se!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph