Fråga om uppkörning (vänstersväng), ber om snabb hjälp!

Mathias90

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S 2003
Hej! Jag kör upp imorgon och känner mig osäker på vänstersväng på landsväg... någon som har koll på hur de vill att man gör på uppkörning om:
1. Ingen trafik. Lägger man sig o vänster delen av sin fil och kör som vanligt?
2. Mötande trafik men ingen bakom.
3. Mötande trafik som kommer efter att man placerat sig o gjort sig redo att svänga? Om det kommer många, och vad händer om det börjar dyka upp trafik bakifrån också när man väl står där i vänster delen av körfältet ?
4. Trafik bakom. Stanna till på höger sidan och släppa förbi?

Några värdefulla tips? Thaanks :)
 
Det jag fick lära mig är att man alltid ska lägga sig så nära mitten som möjligt.
 
Grundregeln är att du INTE ska bli stående ute i trafiken.

Svar på dina frågor som jag fick det beskrivet;
1. Ja, kör som vanligt. Blinka och sväng.
2. Anpassa farten så att du kan svänga vänster UTAN att stanna. Om det är så mycket trafik att du måste stanna så gör du det på högersidan.
3. En situation du ska undvika. Både på uppkörning och senare. Ser du inte att du kan svänga vänster utan att stanna så ska du verkligen överväga att stanna på en annan plats. Högerkant eller göra en U-sväng vid lämplig plats senare för att ta vänstersvängen som en högersväng på tillbakavägen.
4. Ja, eller köra långt till högerkanten innan och släppa förbi bakomvarande om det är en enstaka bil. Metoden att blåsa på så man får en lucka bakåt för att hinna gora en sen inbromsning och smita till vänster innan bakomvarande hunnit ikapp kan vara lite knivig att få till på ett lagligt sätt på uppkörningen.
 
Tycker du att situationen känns knivig så kör vidare och sväng av höger istället och vänd tillbaka på samma väg och gör en högersväng istället. Då löser du situationen på ett bra sätt och det finns ingen risk för att något knasigt händer.
 
Har gått igenom de olika scenarion nu i huvudet och känner mig hyfsat redo! :) Gör nog precis som Nissepelle skriver och kör av åt höger om inte situationen känns helt självklar. Hoppas de går vägen imorgon också !

tack för hjälpen allesammans :hihi :hej
 
Har gått igenom de olika scenarion nu i huvudet och känner mig hyfsat redo! :) Gör nog precis som Nissepelle skriver och kör av åt höger om inte situationen känns helt självklar. Hoppas de går vägen imorgon också !

tack för hjälpen allesammans :hihi :hej

Det går bra, tänk inte så mycket det är då det går fel, saker som dom kollar noga är 3 sek regeln och flytet så planera din körning. Glöm inte högeregeln dom kanske lurar in dig på någon strulig bakgata samt kolla döda vinkeln, vrid på huvudet!!!! håller du bara koll på detta och kör som vanligt så ska du klara dig. :tummenupp
 
Grundregeln är att du INTE ska bli stående ute i trafiken.

Svar på dina frågor som jag fick det beskrivet;
1. Ja, kör som vanligt. Blinka och sväng.
2. Anpassa farten så att du kan svänga vänster UTAN att stanna. Om det är så mycket trafik att du måste stanna så gör du det på högersidan.
3. En situation du ska undvika. Både på uppkörning och senare. Ser du inte att du kan svänga vänster utan att stanna så ska du verkligen överväga att stanna på en annan plats. Högerkant eller göra en U-sväng vid lämplig plats senare för att ta vänstersvängen som en högersväng på tillbakavägen.
4. Ja, eller köra långt till högerkanten innan och släppa förbi bakomvarande om det är en enstaka bil. Metoden att blåsa på så man får en lucka bakåt för att hinna gora en sen inbromsning och smita till vänster innan bakomvarande hunnit ikapp kan vara lite knivig att få till på ett lagligt sätt på uppkörningen.

Såvitt jag vet så ska min inte stanna och släppa förbi bilar på vänster sida urhuvudtaget.
Hör du själv hur galet det låter?

Jag fick lära mig att man helst skulle se upp med vänstersväng på 50+ vägar och som ni skriver, antingen köra vidare eller om det är en korsning, ta en högersväng och där vända för att köra rakt över. Jag vet att jag till och med blev testad i en sådan situation vid uppkörningen.

Såtillvida det är bilar bakom, såklart.
 
Såvitt jag vet så ska min inte stanna och släppa förbi bilar på vänster sida urhuvudtaget.
Hör du själv hur galet det låter?

Jag fick lära mig att man helst skulle se upp med vänstersväng på 50+ vägar och som ni skriver, antingen köra vidare eller om det är en korsning, ta en högersväng och där vända för att köra rakt över. Jag vet att jag till och med blev testad i en sådan situation vid uppkörningen.

Såtillvida det är bilar bakom, såklart.
Mopedisterna ska göra precis så.
Stanna till höger tills det är fritt att svänga vänster.
Å andra sidan ska de hålla sig på högersidan under all körning så det kanske känns naturligt.

Spillt på internet.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top