Vändradie, hur stor har ni?

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Jag ska köra upp nästa torsdag och har tränat en del konbana privat. Sätter serpentinbanan förutom vändningen. Jag provade att leda runt cykeln och jag har ju för fan en vändradie på 6 meter! Det är inte optimalt. Om jag lutar hojen så mycket jag orkar utan att tappa den kommer den runt på 4,5-5 meter nånting. Det är med andra ord en fysisk omöjlighet att klara vändningen med min hoj såvida man inte är stuntare och ställer sig på sidan och nästintill har hojen liggandes. Det är en 97-ans Suzuki GSX750F, i övrigt en jäkligt bra förstahoj tycker jag, lättkörd och bra.

Jag är rätt ny inom hojvärlden, men vad brukar vändradien ligga på? Är inte 6 meter jäkligt stort? Det är ju inte en särskilt stor hoj.

Bara att hoppas att det går att hinna få en körlektion och hyra en hoj till nästa torsdag, annars är det bara att avboka uppkörningen. :-(

Tips, man kan få dispens om mcns vändradie är fööör stor.. Det har jag fått, alltså, att man ska köra med fullt styrutslag, men får gå över sista linjen. (på den med slalomen alltså)

Är inte boxen 8x8m? Du har ju 1m över på varje sida :)

Aha, måste nog prova dom nya banorna för skojs skull. Min box vid garagevändning (för länge sedan) var svängradie med upprätt cykel + 20cm (tror jag det var), man fick iallafall ligga mot styrstopp hela tiden för att klara det.

luta hojen när du kör runt, du kan luta bra mycket mer än vad du kan leda den lutandes en bra övning är att köra i cirklar och bara använda gas/bakbroms för att balansera sen flyttar du kroppen så att du använder den som motvikt så kan du luta ännu mera, sen måste du börja göra skarpa svängar redan i början av kon banan så att du kommer så nära näst sista konen som möjligt för att få så stor vänd yta som möjligt ! gjorde uppkörningen med min -00 zx9r var inga problem och polaren körde med sin gixxer k2 så öva öva öva det går !!

4 meter bred är väl boxen på serpentinkrypkörningen.
Eftersom det är krypkörning är det ju lite svårt att luta hojen som dom gjorde i youtubevideon också. (iaf enligt min körskolelärare innebar krypkörning att man kör så långsamt att man måste hålla hojen helt upprätt (och nu snackar vi om riktiga hojar som väger såpass att man inte kan hantera dom som en vanlig cykel))
Innstämmer att vissa av krypkörningsmomenten blir lite konstiga med vissa av dagens hojar.

edit:
bobat: jag kan iaf inte luta hojen mycket innan jag inte orkar hålla emot om jag krypkör (väger iofs bara 60kg)

luta hojen när du kör runt, du kan luta bra mycket mer än vad du kan leda den lutandes en bra övning är att köra i cirklar och bara använda gas/bakbroms för att balansera sen flyttar du kroppen så att du använder den som motvikt så kan du luta ännu mera, sen måste du börja göra skarpa svängar redan i början av kon banan så att du kommer så nära näst sista konen som möjligt för att få så stor vänd yta som möjligt ! gjorde uppkörningen med min -00 zx9r var inga problem och polaren körde med sin gixxer k2 så öva öva öva det går !!

Håller med, det var inga problem med K2:an men ZX9:an var lite besvärligare men det gick med den också men man måste naturligtvis träna och planera hur man kör banorna smartast. Ang köra med GSX750F så körde en annan kompis upp med en sådan i fjol och med den var det verkligen inga problem. Det handlar om att bemästra att luta hojen, ha koll på koppling, gas och bakbromsen så man klarar att svänga med max styrutslag vid var svängväxling samt att även luta hojen vid var sväng.

Jag kör med fullt styrutslag och lutar hojen rätt mycket, sitter långt fram på sadeln och hänger över kroppen åt andra hållet. Sån lutning som skulle krävas för att komma under 4 meter finns det inte en möjlighet att jag klarar av. Det krävs som sagt 6 meter med fullt styrutslag utan lutning.

Men åter till ursprungsfrågan, vad har ni för vändradie om ni leder runt cykeln utan att luta den?

Tips, man kan få dispens om mcns vändradie är fööör stor.. Det har jag fått, alltså, att man ska köra med fullt styrutslag, men får gå över sista linjen. (på den med slalomen alltså)
Vet inte om du använder samma hoj när du övningskör som det står att du har (z750 ABS), men jag hade den hojen utan ABS i -06ans modell och det går finfint att köra serpentin & klara vändningen med den. Som någon i körkortstråden sa åt mig; kommer du inte runt utan att sätta i foten/komma utanför linjen så behöver du träna mer. Sad but true.

Last edited:

Jag har sett att vissa har fått det, men man kommer vara nog nervös på uppkörningen ändå utan att behöva ha den osäkerheten att man kanske får dispens. Hur mycket gick du över?

Jag kör med fullt styrutslag och lutar hojen rätt mycket, sitter långt fram på sadeln och hänger över kroppen åt andra hållet. Sån lutning som skulle krävas för att komma under 4 meter finns det inte en möjlighet att jag klarar av. Det krävs som sagt 6 meter med fullt styrutslag utan lutning.

Men åter till ursprungsfrågan, vad har ni för vändradie om ni leder runt cykeln utan att luta den?

Det är nog svårt att få svar på den frågan då folk inte vanligtvis mäter sin svängradie, däremot vet man om man klarade att köra manöverbanan och jag vet att det går med en GSX750F pga att jag själv gjort det många gånger och själv sett det göras ännu fler gånger. Det är bara att träna mer och du kommer att märka att det plötsligt "släpper" och sedan förstår du inte hur det kunde vara så svårt tidigare:tummenupp

Tänk även på att om du påbörjar din sväng vid näst sista konan(den raka banan) och där går så långt ut åt sidan så att du klarar vändningen runt sista konan.

Har aldrig varit med om att en uppkörningsman har kuggat någon av mina elever pga manöverbanan och då har de uttryckligen sagt att eleven får åka utanför banbegränsningen pga att de kör sporthoj med dålig vändradie men då alla jag övat med ändå lärt sig att klara sig inom banan så har det aldrig varit ett problem. En elev under 2007 fick komentaren "det var grymt" av uppkörningsmanen när han körde banan på en GSXR750 -92

Hm, ja säger du det så får jag ju tro dig. Men jag skulle verkligen vilja se någon göra det på min cykel så jag verkligen får det bevisat för mig. Jag kör som sagt med fullt styrutslag och hyfsat mycket lutning och är inte ens i närheten av nära. Min hoj är en 97-a, nya modellen kom -98, det kanske skiljer på dem?

Hm, ja säger du det så får jag ju tro dig. Men jag skulle verkligen vilja se någon göra det på min cykel så jag verkligen får det bevisat för mig. Jag kör som sagt med fullt styrutslag och hyfsat mycket lutning och är inte ens i närheten av nära. Min hoj är en 97-a, nya modellen kom -98, det kanske skiljer på dem?

Tja!
Jag antar att du menar lågfartsbanan - "serpentinbanan" och jag antar även att det är längst "fram" du inte kommer runt inom strecket. Hade själv problem med att komma runt i början, men sen så tog jag ut svängarna mer och då gick det fint!
Det finns oftast ingen begränsning i sidled så därför kan du ta ut svängarna rejält.
Redan dom första konerna så försök skära in så fort som möjligt efter varje, och vid tredje går du ut extra mycket och skär in extra mycket så då kommer du ut från 3dje konan i nästan 90 gradig vinkel mot hur banan står uppställd, om du då vill kan du svänga ännu mer åt höger, så du nästan kör bakåt i banan, ( men kör inte bakåt i banan, har inte testat så vet inte om det uppskattas:tungan) Röd är när du åker ut, svart på tillbakavägen.

Försöker visa på en bild och hoppas det framgår ungefär hur jag gjorde.
Min hojs vändradie ( läs diameter för att ta sig - 180 grader runt) (-92 Cbr 600) skulle jag nog gissa på ligger någonstans vid 6,5 meter ovinklad.
Annat tips, tryck ut röven ordentligt "utåt" i 180 graders svängen så kan du luta mycket mer :yoparty

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    49.6 KB · Visningar: 905

Har inte provat med den "nya" modellen av GSX750F utan bara med den du har och om du kör som beskrivet i bilden i inlägget ovan så vet jag att det går utan problem efter lite övning:tummenupp

Är faktiskt de flesta som börjar köra manöverbanan som först är övertygade om att det är omöjligt att genomföra med deras hojar men sedan släpper det..:)

Ex. en CBF600SA har en vändradie på 2.8 m, enligt honda själva.

Menar du att diametern eller radien är 6 m på din motorcykels vändcirkel?

Menar ni att man får köra sådär? Jag har varit fast övertygad om att man ska vända inom 4 meter! Om man kör sådär är det ju inga problem! Gissa om ni gjorde mig glad nu pojkar! Uppkörning here I come! :-D

Men jag tolkar det som att man ska vända inom 4 meter, varför är det annars ett streck längst bort som är 4 meter långt? Jag misstror er inte, men nog är det svårt att tolka det på något annat vis?

guy_inc: Diametern förstås, annars vore det ju i klass med en framhjulsdriven bil. :-) 6 meter verkar ju rätt rimligt då om Hondan du nämner ligger på 5,6. 6 meter är avrundat, men någonstans mellan 5,5 och 6,5 meter är det garanterat.

Jag mailade en trafikskola och frågade om det fanns några tider, vilket det inte gjorde. Men jag fick till svar att man har hela banans bredd, alltså 8 meter, att vända på. Vad fan ska det där strecket på bilden vara fyra meter för? Jag tycker då inte att min tolkning var något annat än logisk.

Ni som talar om att man kan få dispens och gå över strecket, ni menar alltså det strecket som finns i slutet av banan? Jag trodde att det var en box som man skulle vända inom som är 4x4 meter. Att inte gå över det strecket fixar jag ju lätt. :-)

Ni anar inte hur lättad och glad jag är. :-)

Övertygad om det går, min galma RF 900 från 1996, var det inget problem för en kompis som lånade och körde upp på den, jag övade pararellt för skojs skull när han övade inför uppkörningen, så på den det var bara att leka sig igenom med den iaf, vet iofs inte svängradien på den:confused:

*/ ?>
Back