Vändradie, hur stor har ni?

Jag mailade en trafikskola och frågade om det fanns några tider, vilket det inte gjorde. Men jag fick till svar att man har hela banans bredd, alltså 8 meter, att vända på. Vad fan ska det där strecket på bilden vara fyra meter för? Jag tycker då inte att min tolkning var något annat än logisk.

Ni som talar om att man kan få dispens och gå över strecket, ni menar alltså det strecket som finns i slutet av banan? Jag trodde att det var en box som man skulle vända inom som är 4x4 meter. Att inte gå över det strecket fixar jag ju lätt. :-)

Ni anar inte hur lättad och glad jag är. :-)

Jadu.. det finns många saker som VV-anställda är mindre bra på och att göra korrekta "ritningar" över manöverbanor är en av dessa..

Någon som upptäkt hur klantigt VV ritat högfartsbanan i den nya föreskrifterna från 1 april, känns lite som ett aprilskämt.

Menar ni att man får köra sådär? Jag har varit fast övertygad om att man ska vända inom 4 meter! Om man kör sådär är det ju inga problem! Gissa om ni gjorde mig glad nu pojkar! Uppkörning here I come! :-D

Men jag tolkar det som att man ska vända inom 4 meter, varför är det annars ett streck längst bort som är 4 meter långt? Jag misstror er inte, men nog är det svårt att tolka det på något annat vis?

guy_inc: Diametern förstås, annars vore det ju i klass med en framhjulsdriven bil. :-) 6 meter verkar ju rätt rimligt då om Hondan du nämner ligger på 5,6. 6 meter är avrundat, men någonstans mellan 5,5 och 6,5 meter är det garanterat.

Japp så får du köra. Körde själv upp på körskolans GSX750F och det var inga problem alls om man tar vändningen på det sättet. Vända inom fyra meter är ju i längdriktningen, åt sidorna får du ta ut svängen ganska ordentligt.

Då har jag alltså hela 8 meter på mig om jag åker snävt vid tredje konan. Jag klarar att vända på 5,5 så jag har ju god marginal då. :-)

Angående högfartsbanan, när är det läge att börja sakta in? Det är väl 4 meter i längsled där också från sista konan va? Så man lär ju ha krypfart strax före den sista och se till att komma rätt där också.

Last edited:
Då har jag alltså hela 8 meter på mig om jag åker snävt vid tredje konan. Jag klarar att vända på 5,5 så jag har ju god marginal då. :-)

Angående högfartsbanan, när är det läge att börja sakta in? Det är väl 4 meter i längsled där också från sista konan va? Så man lär ju ha krypfart strax före den sista och se till att komma rätt där också.

Du ska inte ha krypfart i vändningen på högfarten. Den tar du typ på tvåan eller så. Slå av på gasen och bromsa mellan 3-4:e konen å har du lagom fart för rundningen sen.

Vändradie

Hej på er, här kommer mitt första inlägg tror jag.
Jag köpte tidigare i sommar en Yamaha SZR 660 åt min son som han skulle ha när han körde upp till mellanklasskort.
Hade tyvärr inte så mycket kunskap om hojen när jag köpte den, men vi märkte direkt att den första lågfartsbanan inte funkade för oss.
Läste manualen och där framgick det att styrradien åt vänster håll var 3,15 m och åt höger 3,20 m.
Vid uppmätning med färg på asfalten och måttband på rulle så var t o m yttermåttet 6,5 meter.
Förmodar att radien i boken är mått i däckets centrum och inte i ytterkanterna.
Ringde upp vägverket och frågade om jag skulle byta hoj eller vad jag skulle göra och fick då beskedet att de tar hänsyn till den stora vändradien.
Men bara genom att flytta det 4 m långa bortre strecket i den första lågfartsbanan.
Om man jämför hur enkelt jag tar mig runt med min 60 kg tyngre bandit 1200 med 5,5 m vändradie, så tycker jag att även avståndet mellan konerna borde vara större, för att inte det skall krävas mera av föraren bara för att man har en större vändradie på hojen. Den första banan gick i alla fall vägen men sista strecket passerades med ca 70 cm.
När högfartsserpentinen skulle köras var det samma problem där, med min bandit kunde både han och jag lätt hålla 50 km/h och klara banan utan att riva någon kon, men på SZR:n så provade vi först i 40 km/timme och ökade långsamt farten varje gång tills jag var uppe i ca 45km/h enligt mätaren, och där bedömmde vi att gränsen låg för att ta sig runt konerna, lite till och det känns som om man skulle kastas av hojen.
Har själv haft mc-kort i 25 år och tycker att det borde inte vara svängradiebetonat att det är så svårt att köra högfartsbanan med denna hoj.
Kollade t o m upp farten på mätaren med hjälp av en gps och konstaterade då att mätaren visade ca 2-3 km/h för lite gentemot gps:ens visade fart, d v s 50 enligt gps:en var 47-48 på motorcykelns mätare.
Första uppkörningsförsöket resulterade i en omkullbromsning när han skulle svänga runt längst bort efter att ha klarat konerna, så då fick vi avbryta, ( kuggade).
Nästa gång med ny uppkörningsledare så gick faktiskt körningen bra och inga koner rivna, även om jag är helt säker på att den riktiga farten inte var 50 utan strax under genom serpentinbanan.
Döm om min förvåning när min son och en kille till blir framropade och får veta att de blivit kuggade.
Motivering, för långsam vändning längst bort i högfartsdelen.
I anvisningarna så står det ingenting om att detta måste ske på en viss tid utan formuleringen lyder, " tempoväxling sker i slutet av banan och efter vändning runt konen så skall man snarast möjligt accelerera upp till 50 igen medans man tar banan åt andra hållet.
Detta gjordes på ett korrekt sätt och inga fötter nere, inga koner rivna.
Ingen påpekan om att den eventuella farten in i serpentinbanan var för låg.
Först föröker min son att få förklarat för sig vad han egenligen skulle ha gjort bättre och när vv:s representant då bara säger, träna lite mer på svängarna runt konerna då går jag fram och vill veta vad det var som hände.
Han upprepar samma sak till mig och jag påpekar att hojen i sig är svårkörd och erbjuder honom att sitta upp själv och försöka, vilket han viftar bort med en vinkning.
Nu efteråt så har jag pratat med andra uppkörningsansvariga hos vv och då har jag fått veta att även högfartsdelens mått brukar ändras när "svåra" hojar skall köras runt där.
Känns som att man blivit orättvist behandlad och har försökt få tag i chefen i Umeå som är närmast ansvarig och tänkte då erbjuda honom att prova banan med vår hoj.
Jag är väl ingen speedwayförare själv, men borde man inte ta hänsyn till att olika hojar har olika egenskaper.
Samuels kompis var där samma dag och skulle köra upp och kvällen före var både vi och kompisen och hans pappa där och hans pappa hade en honda honda pan european st1100 som han försökte köra serpentinbanan med.
Han har haft mckort i 30 år och lyckades bara köra serpentindelen i 40, sen ville inte hojen hänga med längre.
Skulle han då ha blivit kuggad vid ett uppkörningsförsök på tung mc?
Nu kommer säkert många att säga att vi bara är dåliga på att köra, men jag tycker att innan man har provat på att köra runt där med en hoj med 6,5 m svängradie och lågt cliponstyre liggande över tanken så kan man åtminstone vara öppen för att alla motorcyklar kanske inte går att köra runt den där banan i den fart som vv vill.
Kan väl tillägga att min son klarar båda delarna galant med min bandit1200 som han egentligen inte ens får övningsköra med förräns han är 21, på första försöket.
Alltså är det inte körkunskaperna som är dåliga.
Tillägger också att i morgon så typar jag om min bandit till 25 Kw men tycker ändå att det är för dj-igt dåligt skött av vv:s uppkörningsman i vårt exempel.

Finns det nån tråd som innehåller "bra" och "dåliga" hojar för uppkörning?
Annars skulle jag gärna lägga till vår hoj på den dåliga listan så fler slipper råka ut för liknande grejer som jag.

Last edited:
Körde upp på skolans GSX 750F, inga problem då du har hela banan i sidled, alltså 8 meter... Lycka till

Körde upp på skolans GSX 750F, inga problem då du har hela banan i sidled, alltså 8 meter... Lycka till

Tack! :-)

Efter att jag har fått klarhet i vad som gäller så fixar jag konbanan med min hoj. Har uppkörningen i morgon och i förrgår när jag nötte konbanan satte jag den lättare varianten i stort sett varje gång och den svårare satte jag åtminstone oftare än varannan. Så lite chansning är det väl men det borde gå. :-)

Uppkörningen var idag. Igår kväll körde jag konbana på egen hand och det gick hur fint som helst. Busenkelt ju. Tror ni det var lika enkelt idag? Gick ju åt helvete, tog mig runt serpentinbanan men gick över strecket med en meter. Var alldeles för feg och försiktig så det blev bara skit av alltihop. Jag blir så irriterad på mig själv...

När jag tog körkort tyckte jag att det var skitjobbigt med garagevändningar, men när jag kom till kurvan på bilden var jag glad att jag kan svänga tajt.
Här är det bara att gå ut mot högerkanten för att kolla att det inte kommer nån nerifrån, sen svänger man ut mot vänsterkanten och därefter fullt mot styrstoppet åt höger. Man vill ju även komma i rätt spår direkt efter kurvan. Alltså måste man svänga runt på 2,5 - 3 meter. Hur gör man med en hoj som har en svängradie på 5,5 - 6 meter? Kör in i räcket, ramlar över stupet eller sladdar runt?

PS. Vägen är på väg ner norrifrån mot Övre Årdal i Norge.

Bifogat

• Övre-Årdal-P6260140.jpg
    Övre-Årdal-P6260140.jpg
    61.6 KB · Visningar: 143
Tips, man kan få dispens om mcns vändradie är fööör stor.. Det har jag fått, alltså, att man ska köra med fullt styrutslag, men får gå över sista linjen. (på den med slalomen alltså)

Det var det jävligaste!
Gick i trafikskola enbart pga morsans HD inte gick att vända i lilla banan!

Man vill ju även komma i rätt spår direkt efter kurvan. Alltså måste man svänga runt på 2,5 - 3 meter. Hur gör man med en hoj som har en svängradie på 5,5 - 6 meter? Kör in i räcket, ramlar över stupet eller sladdar runt?

PS. Vägen är på väg ner norrifrån mot Övre Årdal i Norge.

Man skrapar knät :fakta

lite halvt off topic men ändå:

Jag måste säga att jag var mäktigt förvånad när jag upptäckte att en KTM 640 (och troligen samtliga KTMer) har mycket sämre svängradie än en XT600. (Jag har tidigare ägt två XT600, och numera äger en KTM 640)
Vart påväg att dra i backen när jag skulle svänga "ordentligt" med KTMen en gång och det sa "klink" när styret slog emot vad-det-nu-är-den-slår-emot.
(Annars så äger KTMen på alla fronten och känns smidigare, men inte svängradie till min förvåning)

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan