Förra säsongen avslutades med att jag skulle sätta i batteriet i hojen - en CBR600F '96 - efter laddning, och råkade komma åt pluspolsanslutningen på hojen med minuspolen på batteriet. Det gnistrade till lite fint (jag ryckte bort batteriet när jag såg det), sen var hojen stendöd. Med stendöd menar jag att ingen lampa ens tänds när jag vrider tändningen till "on". Riktigt jäkla död alltså.
Jag gjorde inget åt saken då av olika orsaker, men problemet kvarstår ju självklart nu när jag ska få igång hojen för säsongen. Kollade säkringar framme på hojen och hittade en 10A-säkring som det stod "ignition, start" för. Den ser hel ut, jag har ändå bytt den, men utan resultat. Efter lite läsande i Haynes hittade jag var huvudsäkringen på 30A fanns. Har ingen 30A-säkring liggande hemma så jag har inte bytt, men jag plockade ut huvudsäkringen och kollade den, och den ser också hel ut.
Jag är totalt oinsatt i vad jag kan ha lyckats med när jag touchade polerna - är det möjligt att huvudsäkringen inte gick fast den skulle, och att jag lyckats bränna något hyfsat dyrt i hojen? Vad i så fall? Och vad kan det tänkas kosta att fixa det på en verkstad?
Eller, är det möjligt att huvudsäkringen är paj fast den ser hel ut? Jag föreställer mig att den borde se ganska paj ut om den gått, men har iofs hållit på med hojmek så lite att jag faktiskt inte vet hur en trasig säkring "ska" se ut.
Mycket tacksam för svar...och sparar pengar för säkerhets skull under tiden
Jag gjorde inget åt saken då av olika orsaker, men problemet kvarstår ju självklart nu när jag ska få igång hojen för säsongen. Kollade säkringar framme på hojen och hittade en 10A-säkring som det stod "ignition, start" för. Den ser hel ut, jag har ändå bytt den, men utan resultat. Efter lite läsande i Haynes hittade jag var huvudsäkringen på 30A fanns. Har ingen 30A-säkring liggande hemma så jag har inte bytt, men jag plockade ut huvudsäkringen och kollade den, och den ser också hel ut.
Jag är totalt oinsatt i vad jag kan ha lyckats med när jag touchade polerna - är det möjligt att huvudsäkringen inte gick fast den skulle, och att jag lyckats bränna något hyfsat dyrt i hojen? Vad i så fall? Och vad kan det tänkas kosta att fixa det på en verkstad?
Eller, är det möjligt att huvudsäkringen är paj fast den ser hel ut? Jag föreställer mig att den borde se ganska paj ut om den gått, men har iofs hållit på med hojmek så lite att jag faktiskt inte vet hur en trasig säkring "ska" se ut.
Mycket tacksam för svar...och sparar pengar för säkerhets skull under tiden

Visserligen kanske inte tidernas bästa, men för vanligt hemmapyssel räcker dom gott, dvs, för frågor som "har jag spänning här" eller "är det kontakt här"
) kom åt ställningen till toppkåpan......stendöd hoj som följd. Samma som du beskriver, inte ett liv och alla säkringarna var hela. Visade sig att hojen hade en typ av huvudbrytare för just sånna klantar som mig ( verkar det som ) säkringen hade slått ifrån och allt man behövde göra var att trycka in en "knapp" på den så var allt frid och fröjd igen. Säkringen satt under sadeln vid batteriet........kan det vara nått liknande på din? Min 1100 var en -95 så det kanske inte är helt omöjligt även om märkena är olika.