Vända packboxarna rätt på PW80

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kanske inte topp 5 i mek misstag men irriterande ändå. Nån som vet hur packboxarna (radialtätningarna om vi ska vara korrekta) i motorn ska vändas i PW80? Trodde jag tog kort på dessa innan jag tog lös dom men tydligen inte, köpte tätningarna från Rinab och på dessa står det inte "out side" vilket boken anger att det ska göra på veven. Jag tycker att man kan se olikheter i kanternas fasning men det känns osäkert att inte veta hur de ska sitta.

Ena tätningen till veven kan jag se tre läppar på i boken så den går att räkna ut hur den ska sitta men andra sidan är värre, har googlat och sökt på Youtube men ingen visar ordentligt hur tätningarna ska vändas. Nån som har koll eller vet var man kan hitta en sprängskiss som duger till nåt?

Jag använder mig ibland av cmsnl men vet i fasiken om allt syns så tydligt. Jag upptäcker iaf att jag saknar delar :-D

Man ser inte nog bra på cmsnl sidan, är redan kollat.

Som sagt jag tror att jag vet hur dom ska sitta men som sagt jag tror, jag vet inte säkert. Nån YT snubbe surrade om att texten som sitter "nere" i packboxar ska vara åt ut och det är troligt med tanke på att fasningen på kanten verkar vara mer fasad för att gå ner i läget.

@bosse-l kollade lite snabbt och tror jag såg samma YT-kille och han satte tydligen packboxarna fel och erkände det i kommentarerna.

Om jag fattar kommentarerna rätt så vände han packboxarna till utgående axeln med framdrevet och växelaxeln fel.

De som hade en flat sida vända han nedåt fast de skall vara utåt. Han splittade motorn i tidigare video och där ser man att den flata sidan var vänd utåt vilket betyder att han inte editerat/fixat videon som han skrev att han kanske skulle göra i kommentar (enligt min uppfattning).
Fråga annars killen i kommentarerna som verkar veta. Kanske kan han tala om eller dela med sig någon manual.

Last edited:
Studerade de gamla packboxarna noggrannare och tackvare lite slarvig montering kunde man se en kant från blocket på packboxarna till veven då dessa inte varit nertryckta jämns med blocket så man kan räkna ut hur dom suttit. Det stämmer med hur han i Youtube videon monterade packboxarna till veven.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti