Vända på kedjedrev?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
När ett drivpaket gått 7-800 mil är kedja och bakdrev fortfarande som nya, kan inte se någon förslitning eller töjning. Främre drevet har däremot synbart slitage, inslitet spår av kedjerullarna på drivna sidan och något spetsigare toppar på tänderna. Kedjan väsnas också mer, hörs tydligt om man på depåstöd drar järnet på 5:an, frikopplar och stänger av tändningen.

Framdrevet är helt plant och symmetrisk. Något skäl till att inte bara vända drevet och driva med den tidigare obelastade och helt intakta sidan?
 
Man säger väl att hela drivpaketet bör bytas samtidigt. Men är ett framdrev så pass dyrt att det inte är lönt att i alla fall byta det om du skall göra allt jobbet?

edit: 7-800 mil borde det inte vara något fel då som går att det slits så pass fort?
 
Man säger väl att hela drivpaketet bör bytas samtidigt. Men är ett framdrev så pass dyrt att det inte är lönt att i alla fall byta det om du skall göra allt jobbet?

Inte byter jag hela paketet när 2/3-delar är OK. Framdrev kostar ca 200:- och bytes på 20 minuter så jag tycker det är värt besväret, speciellt om man bara vänder på det.

edit: 7-800 mil borde det inte vara något fel då som går att det slits så pass fort?

Tycker jag och min handlare också, ska leverera in det slitna drevet idag för inspektion.
 
Glöm att vända på drev,,,,,,,,,,, ta en spik och vik den fram och tillbaka,, den går av.

2 somrar på ett packet om du smörjer nogrant,, jag smörjer nästan alltid direkt efter körning..
 
Inte byter jag hela paketet när 2/3-delar är OK. Framdrev kostar ca 200:- och bytes på 20 minuter så jag tycker det är värt besväret, speciellt om man bara vänder på det.

Tycker jag och min handlare också, ska leverera in det slitna drevet idag för inspektion.

Jag hade inte vänt drevet då det inte känns stabilt att dels det slitet för fort och dels att det redan är försvagat. Mitt val hade varit att byta bara framdrevet men jag är ingen speciallist. Kan meka med manualen framme och en livlina att ringa :-) brukar klara att byta olja,filter samt skifta hjulen vid däckbyte. kommer säkert någon som är dutigare än mig och säger sigg.:tummenupp
 
lägg 200.- ist för vända om du nu ska jobba med det. det lilla borde slitas x gånger snabbare pga x gånger mindre. typ, ca. å smörj ofta. vad jag vet har det aldrig inträffat att någon smort i sönder nåt mekaniskt. mina 1,75 iaf.
mvh per.
 
En bra tanke att byta framdrevet. DÅ det är det som i sin tur sliter ut kedjan. Det är litet snurrar många fler varv än bak osv. Med ett extra framdrevsbyta kan du lätt få ut några hundra mil till ur kedjan utan att riskera någonting.

Om det går att vända... då skulle jag ha gjort det. Det är ju bara nött på ena sidan. Det blir inte utmattat. Men det kräver, som i dit fall, att det är symetriskt.

Mats
 
Glöm att vända på drev,,,,,,,,,,, ta en spik och vik den fram och tillbaka,, den går av.

2 somrar på ett packet om du smörjer nogrant,, jag smörjer nästan alltid direkt efter körning..

Ja drev och spikar är ju ungefär samma sak :D
 
Exakt så tänkte jag också, gôtt att nån enda håller med.

Mekarna hos handlaren avrådde utan att riktigt kunna förklara varför "Blir inte bra vid motorbroms" var ett argument. Det kan jag ju också räkna ut men lasten blir ju avsevärt mindre än vad drevet tålde när det satt "rättvänt" och tog hela motoreffekten.

Nästa gång blir det vändning en gång innan byte!

... Om det går att vända... då skulle jag ha gjort det. Det är ju bara nött på ena sidan. Det blir inte utmattat. Men det kräver, som i dit fall, att det är symetriskt.

Mats
 
Bara vänd och vänd och vänd, drev är gratis ijämförelse med en riktig kedja som slits ned betydligt fortare med beg.drev.
Själv kör jag 2 fram på 1 bak samt 1 o-ring och för den delen 1 framdäck på 2 bak.
Det funkar för mig och jag kör 650cc motard.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top