vända däcket

Däcken (både mönster och stommar) är byggda för att rotera och belastas åt ett visst håll.

Vad som kan hända rent praktiskt är konstiga vägegenskaper, överhettning, att däcket inte blir varmt, konstiga bromsegenskaper och i värsta fall wobbel.

Det är vad jag hört och tror.
Gört på egen risk ;)
 
Ja du kan vända däcket. Tror inte du kommer märka någon skillnad (möjligtvis sämre i regn). Jag har vänt slicks, mönstrade bandäck och gatdäck, både fram och bak och kört bana med detta utan några som helst problem.
 
Däcken (både mönster och stommar) är byggda för att rotera och belastas åt ett visst håll.

Vad som kan hända rent praktiskt är konstiga vägegenskaper, överhettning, att däcket inte blir varmt, konstiga bromsegenskaper och i värsta fall wobbel.

Det är vad jag hört och tror.
Gört på egen risk ;)
Du vet att du är i Racingforumet nu va? ;) Slicks är inte riktigt designade på samma sätt som gatdäck, framför allt så är mönstret inget som används, man kör aldrig någonsin med slicks i regn iaf. I den mån slicks är mönstrade så är det bara för DOT-märkningen som krävs för superstock-klasserna.

Och kör du så att däcket blir överhettat och inte varmt nog så har du kört konstigt ;)
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top