Vända cylindern på tvåtaktare?

Watoosh

Medlem
Gick med
9 Feb 2008
Hoj
2x Kawasaki Z1000 -77 samt XR650R
Ja, borde det inte gå? :va
Jag menar, man vänder cylinder bakofram, så att man får insuget framåt.
En tvåtaktare kan ju gå både bakåt och framåt, något man lärde sig the hard way när man stod med Compacten vid röljus i stan och fanskapet vände och man satt som en fluga i fronten på bakomvarande bil...

Jo visst är det möjligt men det är ofta lite meckigt då cylindern inte är symmetrisk....

En tvåtaktare byggs alltid så att man har avgasporten på den ej belastade sidan. Dvs motorn ska rotera i samma riktning som avgasporten ligger. Så om du vill vända på cylindern måste också rotationsriktningen ändras. Iaf om du inte vill ha betydligt kortare livslängd.

Jo visst är det möjligt men det är ofta lite meckigt då cylindern inte är symmetrisk....
Det hänger jag med på :tummenupp

En tvåtaktare byggs alltid så att man har avgasporten på den ej belastade sidan. Dvs motorn ska rotera i samma riktning som avgasporten ligger. Så om du vill vända på cylindern måste också rotationsriktningen ändras. Iaf om du inte vill ha betydligt kortare livslängd.

Okej :va På vilket sätt påverkas livslängden?

Sen ska man nog inte rotera en insliten cylinder. Är den ny skall det nog inte vara några problem.

man vänder ju självklart kolven med :D

Jo, om man ska finmeka... :tuttar Men som beskrivs ovan kan det kanske bli problem med att en cylindervägg är svagare.

Edit: Ja just det, sen är det ju så att slitningen blir större på delen som ligger "neråt" pga av gravitationen helt enkelt.

Ett problem som även kan dyka upp är uttagen för kanalerna. Är dom osymetriskt placerade ner i vevhuset så överrensstämmer kanalerna dåligt med de i cylindrarna. Vill minnas att det gick att vända cyllarna på gamla Yamaha 125 AS3 motorn (ja, jag är så gammal) rakt av och att det gjordes när motorerna hamnade i gocart chassin för att få till bättre expansionkammare.

Edit: såg nu att det redan tagits upp i första svaret.

Last edited:
Hehe, sköna inlägg! Det vore så förbannat coolt med en bakvänd RD350-rova i nåt sportigt aluchassi, med två feta expansionskammare riktade bakåt under arslet! Jag skall forska mer i det här, går det blir det BYGGE!

Jadu, Fysikern, nu får du förklara dig :)
Menar du att kolven dras nedåt och ligger och sliter extra på avgassidan? :D

Ja men faktiskt ;) Det samma gäller ju exempelvis kullager som tenderar att slitas mer på den nedre delen av lagerbanan. Sen vet jag inte om detta kan översättas direkt på en cylinder, jag bara spekulerar...

Hmm, varken LC eller YPVS:en har symmetriska uttag för transferkanalerna i blocket,,så det blir inte lätt,,samt, som de skrivar längra upp, räkna INTE med nån lång livslängd på kolv eller cylinder och om cyllen är portat i avgasen,,så blir det bara värre, iaf om avgasporten är breddat
De är illa nog original.
Och sen önskar jag dig all lycka till med att få plats med 2 stk expansionskammare med en belly på runt 110-130 mm under sadeln och , om de skall funka någotsånär på en RD som ju helst inte skall över 10500 r/min, så bör de ligga runt +800 mm i Tuned-Lenght PLUS en stinger på 200-250 mm OCH ljuddämpare på det,,,,,de kommer att sticka ut ca 300 mm efter baklampan,,:rolleyes:
Och det blir många svetsar, kan jag lova dig och varmt och gott om rumpan:D
Men, men,,finns där en vilja så,,etc.
Lycka till.
Hälsar Frostie.

Last edited:
Nått sånt här? Se denna tråden , speciellt detta inlägg för fler bilder

post-2-98011-30th_May_2005_001__Large_.jpg

Hmm, varken LC eller YPVS:en har symmetriska uttag för transferkanalerna i blocket,,så det blir inte lätt,,samt, som de skrivar längra upp, räkna INTE med nån lång livslängd på kolv eller cylinder och om cyllen är portat i avgasen,,så blir det bara värre, iaf om avgasporten är breddat
De är illa nog original.
Och sen önskar jag dig all lycka till med att få plats med 2 stk expansionskammare med en belly på runt 110-130 mm under sadeln och , om de skall funka någotsånär på en RD som ju helst inte skall över 10500 r/min, så bör de ligga runt +800 mm i Tuned-Lenght PLUS en stinger på 200-250 mm OCH ljuddämpare på det,,,,,de kommer att sticka ut ca 300 mm efter baklampan,,:rolleyes:
Och det blir många svetsar, kan jag lova dig och varmt och gott om rumpan:D
Men, men,,finns där en vilja så,,etc.
Lycka till.
Hälsar Frostie.

Aj aj aj, det lät ju mindre roligt... Så livslängden original på en RD350 är kass?

Ja den är ju vrååålfet!:tummenupp Luv it!

Det är väl nåt sånt han tänkt sig, fast förgasarne kommer mycket högre upp då RD:eren har insug i cyllen,,,så han får inte fullt lika mycket grus in i motorn som på denna TZ(R?) racer, (den har ju även torrkoppling ser det ut som),,,,som tur är,,:D
Fast stingern och hela systemet ser kort ut,,kanske gjort för +12000 r/min,,och det pallar en RD INTE för speciellt länge,,,

RD350 har utomordentlig livslängd om de får vara ifred för trimmare.
Att bygga "luffarturbo", med förknaseriet frammåt blir sällan bättre.
Teoretiskt sett så borde expansionskamrarna på en tvåtaktare bli bättre om man bygger dem raka.
Jag har dock hört att man får bredare resonansområde med svängda.
Ergo:
Låt bli.

Finns tyvärr viss risk att den är "något" dyrare beg än en rd350. Samt ev lite svårare att gatregga :tungan
"Köper allt som inte kan köpas för pengar för pengar" -Maskinen:tuttar

Det är väl nåt sånt han tänkt sig, fast förgasarne kommer mycket högre upp då RD:eren har insug i cyllen,,,så han får inte fullt lika mycket grus in i motorn som på denna TZ(R?) racer, (den har ju även torrkoppling ser det ut som),,,,som tur är,,:D
Fast stingern och hela systemet ser kort ut,,kanske gjort för +12000 r/min,,och det pallar en RD INTE för speciellt länge,,,
Typ nåt sånt ja!

RD350 har utomordentlig livslängd om de får vara ifred för trimmare.
Att bygga "luffarturbo", med förknaseriet frammåt blir sällan bättre.
Teoretiskt sett så borde expansionskamrarna på en tvåtaktare bli bättre om man bygger dem raka.
Jag har dock hört att man får bredare resonansområde med svängda.
Ergo:
Låt bli.

Där ser man! Fan, jag som blev så jädra pepp :gråta Nåja, en RD-motor i ett aluchassi med egenhändigt tillverkade expansionskammare och rättvänd cylinder borde kunna bli rätt mulligt det med...:rolleyes:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra