Täppas
Guest
I'm out !
.....
.....
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En fråga på samma ämne; kan man använda ett framdäck som bakdäck?
Spontant skulle jag vilja säga att bakdäck är anpassade för att få ner DRIVkraft i backen och att däcket är förstärkt åt det hållet.
Framdäck ska få ned BROMSkraft och därför är förstärkt åt motsatt håll för att få ner kraften bäst.
Men det är bara gissningar som jag gör. Hur är det i verkligheten?
Generellt med vanliga gatdäck så är dom inte vändbara. Slicks är vändbara samt vissa sportbetonade gatdäck. Beror på hur stommen är uppbyggd.

Erfarenhet väger tungt, nu blir det ned till garaget och vända på det![]()
Alla däck som har en fastställd rotationsriktning som t ex en pil på däcket ska också rulla på det håll som pilen pekar.Dessa däck är uppbyggda på att få maximalt fäste, längst livslängd, bäst vattenavvisning, bäst värmeavledning, minsta möjliga rullmotstånd mm på det håll som pilen pekar.Vänder man då denna pil mot denna rotationsriktning har allt det som däcket egentligen var byggt för gått förlorat.Ett mc däck som läggs på mot sin riktiga rotationsriktning förlorar allt för mycket av sitt fäste för att anses vara säkert att färdas på och kan i extrema fall orsaka svåra olyckor för både förare och passagerare.
Pilen läggs inte in på däcksidan för att däcktillverkarna tycker att det är roligt eller för att de har extra gott om humor utan för att de vill göra föraren till dessa däck uppmärksamma på att däcket ska rulla på ett visst håll för att kunna göra sitt bästa och inte sitt sämsta.Kommer du t ex in på en besiktning med ett däck som har dessa pilar mot rotationsriktningen så blir det ombesiktning.Och det av en viss orsak naturligtvis.![]()
Alla däck som har en fastställd rotationsriktning som t ex en pil på däcket ska också rulla på det håll som pilen pekar.Dessa däck är uppbyggda på att få maximalt fäste, längst livslängd, bäst vattenavvisning, bäst värmeavledning, minsta möjliga rullmotstånd mm på det håll som pilen pekar.Vänder man då denna pil mot denna rotationsriktning har allt det som däcket egentligen var byggt för gått förlorat.Ett mc däck som läggs på mot sin riktiga rotationsriktning förlorar allt för mycket av sitt fäste för att anses vara säkert att färdas på och kan i extrema fall orsaka svåra olyckor för både förare och passagerare.
Pilen läggs inte in på däcksidan för att däcktillverkarna tycker att det är roligt eller för att de har extra gott om humor utan för att de vill göra föraren till dessa däck uppmärksamma på att däcket ska rulla på ett visst håll för att kunna göra sitt bästa och inte sitt sämsta.Kommer du t ex in på en besiktning med ett däck som har dessa pilar mot rotationsriktningen så blir det ombesiktning.Och det av en viss orsak naturligtvis.
Ett framdäck på en mc har ofta ett mindre aggressivt mönster än ett bakdäck och är uppbyggt av däcktillverkaren för att kunna fånga upp mer bromsverkan än ett bakdäck samt för att ha en snabbare respons i styrning än ett motsvarande bakdäck.
Ett bakdäck på en mc är uppbyggt av däcktillverkaren för att fånga upp en stor del av hojens vikt med förare och passagerare.Bakdäcket är format för att få maximalt med fäste vid bla acceleration med ett samtidigt minimalt slitage.
Bak och framdäck har därmed olika uppbyggnad beroende på det arbete de ska utföra när framdäcket bromsar och styr upp och bakdäcket greppar tag om vägen och för hojen framåt.

|
|
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Bike är på plats på sommarv... |
|
|
Nortons comeback
Norton gör en triumferande ... |
|
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl
Teknik – nya mc-motor... |
|
|
|
Enfield presenterar sin stora twin
Efter spionbilder, hintar o... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |