Vända bakdäck ?

  • Thread starter Thread starter Täppas
  • Start date Start date
Det går alldeles utmärkt. Slicks har rotationsriktning men det spelar ingen roll för en vanlig dödlig.
Tänk på att vända i tid innan du har en hög kant på däcket.
 
Generellt med vanliga gatdäck så är dom inte vändbara. Slicks är vändbara samt vissa sportbetonade gatdäck. Beror på hur stommen är uppbyggd.

Vad är det för däck?
 
Stommen och alla lager gummi är väl "skarvade" i en viss ordning för att rotera åt det hållet konstruktören föreställde sig från början?
 
En fråga på samma ämne; kan man använda ett framdäck som bakdäck?

Spontant skulle jag vilja säga att bakdäck är anpassade för att få ner DRIVkraft i backen och att däcket är förstärkt åt det hållet.
Framdäck ska få ned BROMSkraft och därför är förstärkt åt motsatt håll för att få ner kraften bäst.
Men det är bara gissningar som jag gör. Hur är det i verkligheten?
 
En fråga på samma ämne; kan man använda ett framdäck som bakdäck?

Spontant skulle jag vilja säga att bakdäck är anpassade för att få ner DRIVkraft i backen och att däcket är förstärkt åt det hållet.
Framdäck ska få ned BROMSkraft och därför är förstärkt åt motsatt håll för att få ner kraften bäst.
Men det är bara gissningar som jag gör. Hur är det i verkligheten?

På däcken står det REAR USE ONLY och tvärtom.

Sen hur det funkar praktiska vet jag ej.
 
Generellt med vanliga gatdäck så är dom inte vändbara. Slicks är vändbara samt vissa sportbetonade gatdäck. Beror på hur stommen är uppbyggd.

Jag har svårt att tänka mig att det skulle hända något direkt farligt på något däck för att man har vänt på det. I så fall skulle nog pilarna med rotationsriktning vara betydligt större och tydligare.

Har själv kört mycket bana med vända slicks och andra sportdäck, och hittills inte märkt någon skillnad.
 
Jag vände på mitt sportsmart och har precis kört två bandagar, märkte ingen skillnad. Gjört.
 
Alla däck som har en fastställd rotationsriktning som t ex en pil på däcket ska också rulla på det håll som pilen pekar.Dessa däck är uppbyggda på att få maximalt fäste, längst livslängd, bäst vattenavvisning, bäst värmeavledning, minsta möjliga rullmotstånd mm på det håll som pilen pekar.Vänder man då denna pil mot denna rotationsriktning har allt det som däcket egentligen var byggt för gått förlorat.Ett mc däck som läggs på mot sin riktiga rotationsriktning förlorar allt för mycket av sitt fäste för att anses vara säkert att färdas på och kan i extrema fall orsaka svåra olyckor för både förare och passagerare.

Pilen läggs inte in på däcksidan för att däcktillverkarna tycker att det är roligt eller för att de har extra gott om humor utan för att de vill göra föraren till dessa däck uppmärksamma på att däcket ska rulla på ett visst håll för att kunna göra sitt bästa och inte sitt sämsta.Kommer du t ex in på en besiktning med ett däck som har dessa pilar mot rotationsriktningen så blir det ombesiktning.Och det av en viss orsak naturligtvis. :fakta

Ett framdäck på en mc har ofta ett mindre aggressivt mönster än ett bakdäck och är uppbyggt av däcktillverkaren för att kunna fånga upp mer bromsverkan än ett bakdäck samt för att ha en snabbare respons i styrning än ett motsvarande bakdäck.

Ett bakdäck på en mc är uppbyggt av däcktillverkaren för att fånga upp en stor del av hojens vikt med förare och passagerare.Bakdäcket är format för att få maximalt med fäste vid bla acceleration med ett samtidigt minimalt slitage.

Bak och framdäck har därmed olika uppbyggnad beroende på det arbete de ska utföra när framdäcket bromsar och styr upp och bakdäcket greppar tag om vägen och för hojen framåt.
 
Last edited:
Alla däck som har en fastställd rotationsriktning som t ex en pil på däcket ska också rulla på det håll som pilen pekar.Dessa däck är uppbyggda på att få maximalt fäste, längst livslängd, bäst vattenavvisning, bäst värmeavledning, minsta möjliga rullmotstånd mm på det håll som pilen pekar.Vänder man då denna pil mot denna rotationsriktning har allt det som däcket egentligen var byggt för gått förlorat.Ett mc däck som läggs på mot sin riktiga rotationsriktning förlorar allt för mycket av sitt fäste för att anses vara säkert att färdas på och kan i extrema fall orsaka svåra olyckor för både förare och passagerare.

Pilen läggs inte in på däcksidan för att däcktillverkarna tycker att det är roligt eller för att de har extra gott om humor utan för att de vill göra föraren till dessa däck uppmärksamma på att däcket ska rulla på ett visst håll för att kunna göra sitt bästa och inte sitt sämsta.Kommer du t ex in på en besiktning med ett däck som har dessa pilar mot rotationsriktningen så blir det ombesiktning.Och det av en viss orsak naturligtvis. :fakta


FEL!

I vissa fall blir bara vattenavvisningen felaktig när det gäller BAKDÄCKET. Källa i detta fallet Michelin support UK.
Framdäcket är en annan historia.
 
Alla däck som har en fastställd rotationsriktning som t ex en pil på däcket ska också rulla på det håll som pilen pekar.Dessa däck är uppbyggda på att få maximalt fäste, längst livslängd, bäst vattenavvisning, bäst värmeavledning, minsta möjliga rullmotstånd mm på det håll som pilen pekar.Vänder man då denna pil mot denna rotationsriktning har allt det som däcket egentligen var byggt för gått förlorat.Ett mc däck som läggs på mot sin riktiga rotationsriktning förlorar allt för mycket av sitt fäste för att anses vara säkert att färdas på och kan i extrema fall orsaka svåra olyckor för både förare och passagerare.

Pilen läggs inte in på däcksidan för att däcktillverkarna tycker att det är roligt eller för att de har extra gott om humor utan för att de vill göra föraren till dessa däck uppmärksamma på att däcket ska rulla på ett visst håll för att kunna göra sitt bästa och inte sitt sämsta.Kommer du t ex in på en besiktning med ett däck som har dessa pilar mot rotationsriktningen så blir det ombesiktning.Och det av en viss orsak naturligtvis. :fakta

Ett framdäck på en mc har ofta ett mindre aggressivt mönster än ett bakdäck och är uppbyggt av däcktillverkaren för att kunna fånga upp mer bromsverkan än ett bakdäck samt för att ha en snabbare respons i styrning än ett motsvarande bakdäck.

Ett bakdäck på en mc är uppbyggt av däcktillverkaren för att fånga upp en stor del av hojens vikt med förare och passagerare.Bakdäcket är format för att få maximalt med fäste vid bla acceleration med ett samtidigt minimalt slitage.

Bak och framdäck har därmed olika uppbyggnad beroende på det arbete de ska utföra när framdäcket bromsar och styr upp och bakdäcket greppar tag om vägen och för hojen framåt.

Det är banåkar inte intresserade av, eller snarare väldigt intresserade då det enbart finns ett enda syfte med att vända däcket är att få ut en lite längre livslängd då man bara sliter ut en skuldra, även om det är bankörare på hobbynivå.
 
Kan du inte köra åt andra hållet så slipper du vända däcket, kan bli en väldigt spännande bandag för alla inblandade :näsblod
 
Jag brukar alltid vända mina bakdäck en gång och har alldrig haft några problem.
Kör just nu Sportsmart och de funkade fint i går med efter att blivit vända. Det är nog bra om man inte väntar för länge me att vända de dock.
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top