Välte - Startproblem

Surballe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
2002, Yamaha R1
I helgen lyckades jag tyvärr med konsstycket att lägga hojen. Var tydligen svårt att köra med skivbromslåset kvar i framhjulet :va Som tur är blev det bara några ynka näst intill osynliga repor. Det som däremot hände var att min fina r6:a nästan inte ville starta. Innan läggningen startade den utan problem men nu tar det många långa försök innen den vill ge med sig. Startmotorn går som den ska (iaf låter det så). Skulle det kunna vara så att det har blivit sot eller ngt liknande på tändstiften? Skulle det kunna hända så mycket genom att i stort sätt lägga hojjen från stillastående? Eftersom jag inte är så haj på hojmeck än så hade det varit till stor hjälp med några lite mer kvalificerade gissningar än vad jag har.
 

Dominator-Rocks

Guest
Låter jäddrigt lustigt! Dra en repa så bilr det bra!
 

Kimmerien

Son Of A Gun
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00
Får den soppa som den ska? Hur går den när du startat den?

Har soppapumpen fått sig en smäll?
 

Surballe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
2002, Yamaha R1
Dominator-Rocks skrev:
2505819 Låter jäddrigt lustigt! Dra en repa så bilr det bra!

Ja. får kanske ta en lite lägre då. Körde hem ca 1 mil efter "olyckan". Testade då att stänga av och starta, det gick bra. Dagen efter var den nästan så svårstartad att jag funderade på att springa igång den. Men, jag ska testa att köra den ordentligt en lite längre runda och se om det hjälper.

Kimmerien skrev:
2505844 Får den soppa som den ska? Hur går den när du startat den?

Har soppapumpen fått sig en smäll?

Det kändes inte annorlunda efter den väl gått igång. Tror dessutom att jag böjde rätt min lite skeva bromsskiva :tummenupp
 
Last edited:

pär i porten

Ny medlem
Gick med
12 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
cbr 929 rr
Surballe skrev:
2505807 I helgen lyckades jag tyvärr med konsstycket att lägga hojen. Var tydligen svårt att köra med skivbromslåset kvar i framhjulet :va Som tur är blev det bara några ynka näst intill osynliga repor. Det som däremot hände var att min fina r6:a nästan inte ville starta. Innan läggningen startade den utan problem men nu tar det många långa försök innen den vill ge med sig. Startmotorn går som den ska (iaf låter det så). Skulle det kunna vara så att det har blivit sot eller ngt liknande på tändstiften? Skulle det kunna hända så mycket genom att i stort sätt lägga hojjen från stillastående? Eftersom jag inte är så haj på hojmeck än så hade det varit till stor hjälp med några lite mer kvalificerade gissningar än vad jag har.

kolla din stator på min cbr så brann den upp när jag la mig syntes inte mycket på kåpan men den var helt kass.
 

Dominator-Rocks

Guest
Hördö din surballe :D hur gick det med hojen?
 

Surballe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
2002, Yamaha R1
Dominator-Rocks skrev:
2508687 Hördö din surballe :D hur gick det med hojen?

Kom lite saker mellan så jag har inte hunnit köra förren idag. Var inte så super-svårstartad idag och jag drog den ordentligt i växlarna på väg till jobb så förhoppningsvis ska det bli bra. Känns som att det bara var något tillfälligt. Ska skriva hur det gick när jag gasat hem från jobbet. Tackar dock massor för erat intresse!
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Om du lägger hojen så kan olja rinna in i de "nedre" cylindrarna. Prova att byta tändstift.
 

XT

Medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
BANDIT 1200N -03
Jag tror att vissa hojar har ett "tipp-skydd", en brytare som stänger av motorn om hojjen ligger ner för att motorn inte skall skadas. Vet ej om det finns en sån på en R6:a men kan vara värt att kolla upp.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Min R6a har legat ner ett par gånger.
Den har då varit svårstartad, när den väl startat (ca 30 sek på startmotorn)
så ryker det en del. Det beror på att motoroljan kommít dit den inte skall vara.
Så du KOLLA OLJENIVÅN innan du kör mer.
Efter att min R6a väl startat så har den gått som en klocka, lättstartad, ingen oljeförbrukning mm.

Går din hoj bra förutom att den är svårstartad? Att den är svårstartad direkt efter att du tappat den kan bero på att bensinen runnit ut från förgasarna,
Men har den väl startat en gång efter vutpan så borde förgasarna vara välfyllda.
 

Surballe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
2002, Yamaha R1
Jocke K skrev:
2509957 Min R6a har legat ner ett par gånger.
Den har då varit svårstartad, när den väl startat (ca 30 sek på startmotorn)
så ryker det en del. Det beror på att motoroljan kommít dit den inte skall vara.
Så du KOLLA OLJENIVÅN innan du kör mer.
Efter att min R6a väl startat så har den gått som en klocka, lättstartad, ingen oljeförbrukning mm.

Går din hoj bra förutom att den är svårstartad? Att den är svårstartad direkt efter att du tappat den kan bero på att bensinen runnit ut från förgasarna,
Men har den väl startat en gång efter vutpan så borde förgasarna vara välfyllda.

Hojen går bra efter den väl startat. Tror att det där med bensinen runnit ut från förgasarna låter troligt. Idag (några dagar efter vältningen) startade den lite lättare och jag tror faktiskt att det ska ordna sig efter jag kört lite med den. Jag ska defenetivt kolla oljan en extra gång. bra tips! ;)

Lurch skrev:
2509894 Om du lägger hojen så kan olja rinna in i de "nedre" cylindrarna. Prova att byta tändstift.

Om det inte bli helt bra med starten ska jag kolla dom. Men det är ett jädrans meck att komma åt stiften. Monterar ogärna av tanken i onödan
 
Last edited:

Surballe

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
2002, Yamaha R1
Det verkar som det hjälpte att köra hojen ordentligt en runda :). Hon blev förmodligen bara lite sur för att jag lade henne ner på den kalla hårda asfalten. Det kan man ju kanske förstå ;)

Tack för tips och idéer och kör så mycket ni kan nu innan säsongen är över!
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top