Välkommen eller ej?

Sådär ska en bil se ut! :yoparty

Välkommen ?
Du är väl ett lysande undantag som bekräftar regeln, ...i mina ögon iaf.
Liknande projekt har funnits i mitt huvud sedan länge ! Vad är det för bakvagnsdetaljer du använder ? :tummenupp

Megablade skrev:
Hej!

Jag vet egentligen inte om jag är välkommen här för min racer har "stödhjul", men den har en snurra tagen från en 919 fireblade så jag brukar kolla runt på det här forumet för tips om motorn mm.

Mvh Johan

PS Jag bifogar bilder på objektet DS

Tjena johan!

Jag har varit i samma tankar flera gånger och skulle uppskatta om du skrev lite mer om hur du byggt, vad du utgått ifrån för bil? Egen ram? Vad är det för kaross(finns många som gör nu), jag gillade framförallt din double-bubble vindavisare. Byggkostnad, byggtid? Ös på med bra fakta och bilder!!!! :banana

Har lovat mig själv att inte vara här,Pga snorungar som loggat in på mitt namn. Men kan inte hålla mig nu. villket snyggt bygge funkar det i vad säger man verkligheten?. Måste utmana er med våran spark :lol :lol :banana
Vikt effekt förhållande, noll till hundra. När ska vi rejsa?

morlock skrev:
Apropå "mc-bilar" såg nåt reportage på TV för ett tag sen från england tror jag det va, där dom provkörde en bil, inte helt olik din Megablade, med dubbla 900cc(?) motorer. Vill minnas att föraren startade motorerna separat samt att växellådorna växlades simultant genom att växelspaken var delad - för övrigt gick den som skjuten ur en kanon. Nån som vet nåt om det?

Som den här eller?

Bifogat

• 2engines.jpg
    2engines.jpg
    72.1 KB · Visningar: 762
Zoidberg skrev:
Välkommen ?
Du är väl ett lysande undantag som bekräftar regeln, ...i mina ögon iaf.
Liknande projekt har funnits i mitt huvud sedan länge ! Vad är det för bakvagnsdetaljer du använder ? :tummenupp

Bakaxelklumpen är från en ford sierra cosworth med 3,62:1 slutväxel och diffbroms.
Jag har funderingar på att byta till en med 3,36:1 för att få högre toppfart.
Kränghämmare och bärarmar följde med i "byggsatsen".

Oj oj, var ska man börja...hm..

Det jag har gjort är att jag har köpt en byggsats från en firma i england som heter Westfield sportscars. Man väljer själv hur mycket eller hur lite delar man vill köpa. Eftersom jag hade en budget att hålla så ville jag köpa så lite som möjligt men ändå inte vara "dumsnål". Jag vet sedan förut hur jag är, först tänker jag att "det duger åt mig" men efter ett tag har jag ändå gått och köpt dom "bättre grejorna"=jag har betalat för samma grej två gånger, förstår ni vad jag menar? :)

Jag köpte ram, glasfiberkaross, bärarmar, stolar, mätare, växellänkage, grenrör mm.
Det jag gjort själv är transmission, elsystem, styrning, bromssystem, störtbur mm.

Den är registrerad och får köras på allmän väg.
Byggtiden beror ju så mycket på hur mycket man köper färdigt. Byggsatsen fick jag i september och bilen gick igenom regbes den fjärde maj, men det var en mycket intensiv vinter! Jag trodde ju tex. att ett elsystem snor man ihop på några kvällar men det tog mig nog två veckor och då har jag ändå inte insprutning på min motor!

Som den står nu så väger den ca 480 kg. En 919 cc blademotor skall väl ge 128 hk tror jag. 0-100 skall gå på ca 4,5 sek enligt fabriken. Det är ändå inte prestandan rakt fram som imponerar mest, utan när det börjar svänga! :tungan

Det var i alla fall lite fakta.
Mvh Johan

morlock skrev:
Apropå "mc-bilar" såg nåt reportage på TV för ett tag sen från england tror jag det va, där dom provkörde en bil, inte helt olik din Megablade, med dubbla 900cc(?) motorer. Vill minnas att föraren startade motorerna separat samt att växellådorna växlades simultant genom att växelspaken var delad - för övrigt gick den som skjuten ur en kanon. Nån som vet nåt om det?

Det var på motorjournalen, med britten Tiff Needle(?), har för mig att de gjorde accelerationsrekord med den, om det var 0-100 på 1,8 sek(?) om de inte spann bort sig, de sköt någon packning i ena motorn vid senare test i samma program.

Det finns ju grejor!

Efter inspiration/tjat från Heliac så har jag blivit intreserad av ev turboladda.
Det värsta är att jag nu fått reda på att MC-xpress har en färdig sats, dock ej billig men det kostar ju att dansa i stan som det heter.
Sen är ju saken den att om man kunde få hjälp med att göra ett grenrör så kunde man kanske plocka ihop lite grejor för en betydligt överkomligare peng...fan va' sugen jag blir! :tummenupp

Bifogat

• turbokit1.JPG
    turbokit1.JPG
    64.7 KB · Visningar: 437
Megablade skrev:
Efter inspiration/tjat från Heliac så har jag blivit intreserad av ev turboladda.
Det värsta är att jag nu fått reda på att MC-xpress har en färdig sats, dock ej billig men det kostar ju att dansa i stan som det heter.
Sen är ju saken den att om man kunde få hjälp med att göra ett grenrör så kunde man kanske plocka ihop lite grejor för en betydligt överkomligare peng...fan va' sugen jag blir! :tummenupp

Självklart att du ska ordna det! :tummenupp

Är lite svag för små sportiga "bilar" med motorcykelmotorer, gillar den där "före-kriget-designen" på bilarna!! :tummenupp

:yoparty Du ska va stolt om du har byggt den själv oxå!!

Fräckt bygge, jag har funderingar på ett liknande men i hundkoja stil.
Har sett att de finns färdiga ombyggnadskitt o köpa i England men dom är ju så dyra, så jag är lite nyfiken på hur du har löst drivningen från motorn och backen? :va
//D

Det finns svar på dessa frågorna "tidigare" i den här tråden, på sida 1 tror jag.

Mvh Johan

Slappa skrev:
Fräckt bygge, jag har funderingar på ett liknande men i hundkoja stil.
Har sett att de finns färdiga ombyggnadskitt o köpa i England men dom är ju så dyra, så jag är lite nyfiken på hur du har löst drivningen från motorn och backen? :va
//D

morlock skrev:

Trafikmagasinet provkörde en sån, fast jag har för mig om att bilen hade dubbla zx12 kawamotorer :va

EDIT: Svarade först o läste tråden sen, såg att nån redan hade svarat innan!
//D

Last edited:
Megablade skrev:

Hmm han har påverkat även dig...
I Mig tömde karln i en halv platta öl och hyptotiserade mig så jag var tvungen att bygga en turbo hoj! :tungan
Han kan övertala han :tummenupp

Men jag har förstått att växellådan kan vara ett problem på dessa byggen..(har inte läst alla inlägg om nån redan berättat detta)
Så en undercuttning på lådan kan vara en hjälp att få det att hålla bättre!
För dreven får en betydligt högre belastning och vill tvingas isär när du laddar på!
mest på 2an i hoj resonemang men här kan ju det handla om andra växlar...
Det går inte att "rädda " ett drev som gett upp utan du får köpa nytt och fixa till enligt proffs = mera pengar om du inte gör det direkt!

Detta är inget som jag säger du måste göra utan bara ett tips...

Kul bygge för övrigt...
Du är i alla fall på väg åt Mc hållet...
Fortsätt så är du snart framme på 2 hjul.. :hihi

Får man fråga ungefär hur mycket bygget kostat totalt när det var färdigt (inklusive SFRO-besiktningar och så vidare)?

Jag har kollat på bland annat http://www.roadster.se/ och http://www.tigersportscar.se/ men bara konstaterat att det kostar "ganska" mycket stålars innan det är färdigt. :(

Megablade skrev:

Grund regeln enligt mig är att man absolut inte får överladda om alternativ finnes ,tungt o svårkört (duvet kurvor o sånt) o blåser itu motorkaraktären. Alternativen bör vara (jag kör själv Honda) örrk.. Hayabösse el Kavaskaky.

En cool grej var en på NEC mässan i Birmingham som hade svetsat hylsor på drevet o överfört till kardanen via gummibussning, o det var en 2 motorig snabb en..

Esquire skrev:
Får man fråga ungefär hur mycket bygget kostat totalt när det var färdigt (inklusive SFRO-besiktningar och så vidare)?

Jag har kollat på bland annat http://www.roadster.se/ och http://www.tigersportscar.se/ men bara konstaterat att det kostar "ganska" mycket stålars innan det är färdigt. :(

Mitt bygge har landat på i runda slängar 150,000 inklusive diverse avgifter men då har jag inte alltid köpt billigast möjliga grejor, så det går säkert att bygga billigare. Det är ju trots allt inte så lätt att hitta en sportbil som har MYCKET bra väghållning och gör 0-100 på ca 4,5 sekunder för 150 pannor, så jag tycker att det är hyfsat prisvärt ändå.

När det gäller för/nackdelar med turboladdning så håller jag med om att mycket av körbarheten på tex bana försämmras.
Jag är också lite tveksam om hur tex kopplingen klarar så mycket effekt.
Min bil väger ju minst dubbelt så mycket som en mc(480kg).

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...