Välja stigning på gänga...

Jag skulle välja samma stigning som den gamla M12an hade. Då bör samma åtdragningsmoment ge samma tryck mot svänghjulet som före operationen om jag inte tänker helt galet nu.

Tyvärr är det inte så.

Då du ändrar storlek på bulten så ändras både medelradien och medelanligningsradien vilket alltså ger en högre förspänning vid samma moment då du går ner i storlek på bulten.

Såg att jag även glömt att ange vad my i formlen är. my är friktionskoefficienten och beror på hur fin ytan är och vad det är för material.
Till exempel då man förspänner saker med rostfri bult och mutter ska man alltid använda smörjmedel eller helst vax för att gängan inte ska skära då man drar åt.

Sen hur viktig förspänningen i detta fall är vet jag inte. Men anledningen till att man använder förspänning i ett skruv förband är att den kraft förbandet utsätts för aldrig överstiger den kraft man lägger på förbandet är fördelaktigt i utmattnings hänseende.
 
Tyvärr är det inte så.

Då du ändrar storlek på bulten så ändras både medelradien och medelanligningsradien vilket alltså ger en högre förspänning vid samma moment då du går ner i storlek på bulten.

Såg att jag även glömt att ange vad my i formlen är. my är friktionskoefficienten och beror på hur fin ytan är och vad det är för material.
Till exempel då man förspänner saker med rostfri bult och mutter ska man alltid använda smörjmedel eller helst vax för att gängan inte ska skära då man drar åt.

Sen hur viktig förspänningen i detta fall är vet jag inte. Men anledningen till att man använder förspänning i ett skruv förband är att den kraft förbandet utsätts för aldrig överstiger den kraft man lägger på förbandet är fördelaktigt i utmattnings hänseende.

Ja du har ju rätt men en liten approximation visar att man landar nära nog

M = F (Rm * tan(e + fi) + Rmb * my)

tan(e + fi) kan väl approximeras till tan(fi)= stigningen/Rm vilket ger
M = F * (stigningen + Rmb * my)

my kan antas vara nära 0.1

M12*1 blir då med ytterligare approximation
M = F * (1 + 6 * 0.1) = F*1.6

M10*1 blir
M = F * (1 + 5 *0.1) = F*1.5

Den som känner sig ambitös kan ju räkna ut det exakta svaret för de bägge fallen men för mig är svaret nära nog.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top