Välja Motard

Schmidt817

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
BMW G310R Kawasaki kx 250F
Hej! Jag kanske ska inleda med att jag är ny här på forumet så jag ber om ursäkt om det redan finns svar på frågan min och om jag kanske har plaserat frågan under fel rubrik.

Hej! Nu är det så att jag tar mitt A2 kort nästa vecka. Jag är en aktiv motocross förare och kan mecka med allt själv.
Just nu har jag en BMW G310R, som jag hade tänkt att köra på ett tag. Men igentligen vill jag ha en supermotard eller vanlig motard? (vet inte vad skillnaden mellan dem två är) Det jag inte har hittat ordentliga svar på är hur kan så många köra motard på vanliga vägar?

Frågan min är hur får jag tag på en motard mellan typ 300 - 500cc, kan jag enkelt bygga om en cross eller vad rekommenderar ni? Hur har ni fått era väglagliga? Är dem ens väglagliga?

Jag hade tänkt att använda den till att köra till skolan och glida runt på.

(jag är väl medveten om service på hojar osv, så det är inte ett problem)

Tacksam för alla svar!!
 
För att kunna köra på gatan lagligt så bör hojen vara landsvägs registerad..
Nästan alltid är de enduro hojar som är ombyggda med andra hjul å även frambroms...
Ktm har sina enduro hojar LV reggade..
 
Supermotard och Motard är samma sak.

Generellt blir det alltid samma frågor.
- En motard är en tävlingshoj. Det finns många som kan vara gatlagliga men vill du skruva det som krävs.
- En offroadhoj med motardhjul är inte lika busig men håller för normal körning år efter år.

Vill du ha en leksak eller brukshoj? Jag har en Husa 650 som går att köra på A2 strypt, men den kräver kontinuerligt underhåll och jag skulle aldrig "pendla" på den.
 
Är tyvärr inte så mycket att välja på när det gäller motarder, rätt litet utbud.

2 motarder som har vettiga serviceintervaller (så vitt jag vet) är Suzuki DRZ 400 SM och Honda FMX 650. Inte så imponerande effekt kanske.
Yamaha xt660x eller sm eller vad den heter är väl på gränsen till motard.
 
För att kunna köra på gatan lagligt så bör hojen vara landsvägs registerad..
Nästan alltid är de enduro hojar som är ombyggda med andra hjul å även frambroms...
Ktm har sina enduro hojar LV reggade..
Två dumma frågor kanske? Är det exc som är KTMs enduro modeller? Vart kan jag hitta/köpa/se om den är lv reggade?
För kollar jag på blocket på exc modeller så ser jag ju att den har framlykta men det står inget om att dem är lv reggade.

Tacksam för svar :)
 
I princip alla EXC från 2000-talet är LV-reggade, men du får givetvis dubbelkolla med säljaren. EXC tillhör kategorin tävlingshojar som inte är byggda för att nöta landsväg. Detsamma gäller Honda CRF och Yamaha WR (alla dessa finns som LV-reggade modeller). Du har fått ett par exempel ovan och även KTM LC625/640/660 är mer landsvägsanpassade cyklar. Skall du bara köra för nöjes skull och inte pendla långa sträckor / MC-semester så funkar det bra med en mer race-anpassad hoj, men räkna med att oljan skall bytas ofta och att du får byta mer slitdelar på dem.
 
I princip alla EXC från 2000-talet är LV-reggade, men du får givetvis dubbelkolla med säljaren. EXC tillhör kategorin tävlingshojar som inte är byggda för att nöta landsväg. Detsamma gäller Honda CRF och Yamaha WR (alla dessa finns som LV-reggade modeller). Du har fått ett par exempel ovan och även KTM LC625/640/660 är mer landsvägsanpassade cyklar. Skall du bara köra för nöjes skull och inte pendla långa sträckor / MC-semester så funkar det bra med en mer race-anpassad hoj, men räkna med att oljan skall bytas ofta och att du får byta mer slitdelar på dem.
Okej, då får det väl kanske bli KTM då? Hur är det med Husqvarna? Dem måste ju ha någon motsvarighet till KTM EXC? Den lär användas till att ha kul på, kanske ett par gånger om året till skolan också, då jag bara har 1 mil till skolan och ingen motorväg :) haha slitdelar och oljor är jag väl medveten om, jag kör cross ;)
 
Två dumma frågor kanske? Är det exc som är KTMs enduro modeller? Vart kan jag hitta/köpa/se om den är lv reggade?
För kollar jag på blocket på exc modeller så ser jag ju att den har framlykta men det står inget om att dem är lv reggade.

Tacksam för svar :)
Yes, EXC är deras enduro-modeller. De senaste åren har de i alla fall varit lvg-reggade, men hur det var ”förr i tiden” vet jag inte.
 
Du kan egentligen bygga om valfri FE eller EXC själv. Hjul + broms och däck är 15-20 nytt och ca. 10 komplett om du hittar något begagnat, glöm hlt tanke på att använda original frambroms som vissa ibland föreslår.
 
Du kan egentligen bygga om valfri FE eller EXC själv. Hjul + broms och däck är 15-20 nytt och ca. 10 komplett om du hittar något begagnat, glöm hlt tanke på att använda original frambroms som vissa ibland föreslår.
Om jag köper en enduro hoj så kommer det att vara en rätt ny. Jag vill inte ha en som gått 80 timmar+. Men jag har inte förstått varför man måste bygga om hjul och broms. Hjulen vill jag ju ändå byta till riktiga vägdäck om det är det du menar, men bromsen? Är det ett krav från typ transportstyrelsen eller är den bara dålig från början? Vad behöver man bygga om på frambromsen?

Tack för svar!!
 
En SM har mindre och bredare hjul än en enduro. Bromsarna är underdimensionerade för gata och fjädringen alldeles för mjuk. Du kommer inte ha lika skoj på en enduro med vägdäck.
 
Du MÅSTE inte bygga om bromsarna, men byt åtminstone bromsskivan till en 320 mm (vilket kräver adapter så att bromsoket forts passar på original endurogaffel). Jag har ett tvåkolvs flytande ok fram med 320 mm skiva och har inte upplevt problem med bromskraft eller bett. Självklart blir det dock bättre med kralligare ok/bromspump.

Fjädringen på en enduro är dock på tok för mjuk för gatåka och bör shimsas om och gärna också byta fjädrar.
 
Två dumma frågor kanske? Är det exc som är KTMs enduro modeller? Vart kan jag hitta/köpa/se om den är lv reggade?
För kollar jag på blocket på exc modeller så ser jag ju att den har framlykta men det står inget om att dem är lv reggade.

Tacksam för svar :)
Exc är enduro modellen som är LV reggad.. Du kollar på transportstyrelsen.se me regg nr så ser du...
Om du köper en se till å få me alla besiktnings grejor...
 
Skulle jag köpt motard för gatkörning hade det blivit en KTM 690. Mycket effekt, långa serviceintervaller och hyfsat lätt för en gathoj. En Husa 650 eller valfri 450 är så klart lättare och busigare och funkar om man bara ska leka eller köra bana och har tid att skruva. 690 fungerar till både lek och långkörning.
 
I princip alla EXC från 2000-talet är LV-reggade, men du får givetvis dubbelkolla med säljaren. EXC tillhör kategorin tävlingshojar som inte är byggda för att nöta landsväg. Detsamma gäller Honda CRF och Yamaha WR (alla dessa finns som LV-reggade modeller). Du har fått ett par exempel ovan och även KTM LC625/640/660 är mer landsvägsanpassade cyklar. Skall du bara köra för nöjes skull och inte pendla långa sträckor / MC-semester så funkar det bra med en mer race-anpassad hoj, men räkna med att oljan skall bytas ofta och att du får byta mer slitdelar på dem.
Är Hondas enduro CRF lv reggade? Trodde bara det var KTM/Huskvarna och Yamaha som lv reggade sina enduro modeller
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top