Välja Motard

Schmidt817

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
BMW G310R Kawasaki kx 250F
Hej! Jag kanske ska inleda med att jag är ny här på forumet så jag ber om ursäkt om det redan finns svar på frågan min och om jag kanske har plaserat frågan under fel rubrik.

Hej! Nu är det så att jag tar mitt A2 kort nästa vecka. Jag är en aktiv motocross förare och kan mecka med allt själv.
Just nu har jag en BMW G310R, som jag hade tänkt att köra på ett tag. Men igentligen vill jag ha en supermotard eller vanlig motard? (vet inte vad skillnaden mellan dem två är) Det jag inte har hittat ordentliga svar på är hur kan så många köra motard på vanliga vägar?

Frågan min är hur får jag tag på en motard mellan typ 300 - 500cc, kan jag enkelt bygga om en cross eller vad rekommenderar ni? Hur har ni fått era väglagliga? Är dem ens väglagliga?

Jag hade tänkt att använda den till att köra till skolan och glida runt på.

(jag är väl medveten om service på hojar osv, så det är inte ett problem)

Tacksam för alla svar!!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
För att kunna köra på gatan lagligt så bör hojen vara landsvägs registerad..
Nästan alltid är de enduro hojar som är ombyggda med andra hjul å även frambroms...
Ktm har sina enduro hojar LV reggade..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Supermotard och Motard är samma sak.

Generellt blir det alltid samma frågor.
- En motard är en tävlingshoj. Det finns många som kan vara gatlagliga men vill du skruva det som krävs.
- En offroadhoj med motardhjul är inte lika busig men håller för normal körning år efter år.

Vill du ha en leksak eller brukshoj? Jag har en Husa 650 som går att köra på A2 strypt, men den kräver kontinuerligt underhåll och jag skulle aldrig "pendla" på den.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Är tyvärr inte så mycket att välja på när det gäller motarder, rätt litet utbud.

2 motarder som har vettiga serviceintervaller (så vitt jag vet) är Suzuki DRZ 400 SM och Honda FMX 650. Inte så imponerande effekt kanske.
Yamaha xt660x eller sm eller vad den heter är väl på gränsen till motard.
 

Schmidt817

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
BMW G310R Kawasaki kx 250F
För att kunna köra på gatan lagligt så bör hojen vara landsvägs registerad..
Nästan alltid är de enduro hojar som är ombyggda med andra hjul å även frambroms...
Ktm har sina enduro hojar LV reggade..
Två dumma frågor kanske? Är det exc som är KTMs enduro modeller? Vart kan jag hitta/köpa/se om den är lv reggade?
För kollar jag på blocket på exc modeller så ser jag ju att den har framlykta men det står inget om att dem är lv reggade.

Tacksam för svar :)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
I princip alla EXC från 2000-talet är LV-reggade, men du får givetvis dubbelkolla med säljaren. EXC tillhör kategorin tävlingshojar som inte är byggda för att nöta landsväg. Detsamma gäller Honda CRF och Yamaha WR (alla dessa finns som LV-reggade modeller). Du har fått ett par exempel ovan och även KTM LC625/640/660 är mer landsvägsanpassade cyklar. Skall du bara köra för nöjes skull och inte pendla långa sträckor / MC-semester så funkar det bra med en mer race-anpassad hoj, men räkna med att oljan skall bytas ofta och att du får byta mer slitdelar på dem.
 

Schmidt817

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
BMW G310R Kawasaki kx 250F
I princip alla EXC från 2000-talet är LV-reggade, men du får givetvis dubbelkolla med säljaren. EXC tillhör kategorin tävlingshojar som inte är byggda för att nöta landsväg. Detsamma gäller Honda CRF och Yamaha WR (alla dessa finns som LV-reggade modeller). Du har fått ett par exempel ovan och även KTM LC625/640/660 är mer landsvägsanpassade cyklar. Skall du bara köra för nöjes skull och inte pendla långa sträckor / MC-semester så funkar det bra med en mer race-anpassad hoj, men räkna med att oljan skall bytas ofta och att du får byta mer slitdelar på dem.
Okej, då får det väl kanske bli KTM då? Hur är det med Husqvarna? Dem måste ju ha någon motsvarighet till KTM EXC? Den lär användas till att ha kul på, kanske ett par gånger om året till skolan också, då jag bara har 1 mil till skolan och ingen motorväg :) haha slitdelar och oljor är jag väl medveten om, jag kör cross ;)
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Två dumma frågor kanske? Är det exc som är KTMs enduro modeller? Vart kan jag hitta/köpa/se om den är lv reggade?
För kollar jag på blocket på exc modeller så ser jag ju att den har framlykta men det står inget om att dem är lv reggade.

Tacksam för svar :)
Yes, EXC är deras enduro-modeller. De senaste åren har de i alla fall varit lvg-reggade, men hur det var ”förr i tiden” vet jag inte.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du kan egentligen bygga om valfri FE eller EXC själv. Hjul + broms och däck är 15-20 nytt och ca. 10 komplett om du hittar något begagnat, glöm hlt tanke på att använda original frambroms som vissa ibland föreslår.
 

Schmidt817

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
BMW G310R Kawasaki kx 250F
Du kan egentligen bygga om valfri FE eller EXC själv. Hjul + broms och däck är 15-20 nytt och ca. 10 komplett om du hittar något begagnat, glöm hlt tanke på att använda original frambroms som vissa ibland föreslår.
Om jag köper en enduro hoj så kommer det att vara en rätt ny. Jag vill inte ha en som gått 80 timmar+. Men jag har inte förstått varför man måste bygga om hjul och broms. Hjulen vill jag ju ändå byta till riktiga vägdäck om det är det du menar, men bromsen? Är det ett krav från typ transportstyrelsen eller är den bara dålig från början? Vad behöver man bygga om på frambromsen?

Tack för svar!!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En SM har mindre och bredare hjul än en enduro. Bromsarna är underdimensionerade för gata och fjädringen alldeles för mjuk. Du kommer inte ha lika skoj på en enduro med vägdäck.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du MÅSTE inte bygga om bromsarna, men byt åtminstone bromsskivan till en 320 mm (vilket kräver adapter så att bromsoket forts passar på original endurogaffel). Jag har ett tvåkolvs flytande ok fram med 320 mm skiva och har inte upplevt problem med bromskraft eller bett. Självklart blir det dock bättre med kralligare ok/bromspump.

Fjädringen på en enduro är dock på tok för mjuk för gatåka och bör shimsas om och gärna också byta fjädrar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Två dumma frågor kanske? Är det exc som är KTMs enduro modeller? Vart kan jag hitta/köpa/se om den är lv reggade?
För kollar jag på blocket på exc modeller så ser jag ju att den har framlykta men det står inget om att dem är lv reggade.

Tacksam för svar :)
Exc är enduro modellen som är LV reggad.. Du kollar på transportstyrelsen.se me regg nr så ser du...
Om du köper en se till å få me alla besiktnings grejor...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Skulle jag köpt motard för gatkörning hade det blivit en KTM 690. Mycket effekt, långa serviceintervaller och hyfsat lätt för en gathoj. En Husa 650 eller valfri 450 är så klart lättare och busigare och funkar om man bara ska leka eller köra bana och har tid att skruva. 690 fungerar till både lek och långkörning.
 

DinoMorgan

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2016
Ort
Kolmården
Hoj
Derbi Senda 07
I princip alla EXC från 2000-talet är LV-reggade, men du får givetvis dubbelkolla med säljaren. EXC tillhör kategorin tävlingshojar som inte är byggda för att nöta landsväg. Detsamma gäller Honda CRF och Yamaha WR (alla dessa finns som LV-reggade modeller). Du har fått ett par exempel ovan och även KTM LC625/640/660 är mer landsvägsanpassade cyklar. Skall du bara köra för nöjes skull och inte pendla långa sträckor / MC-semester så funkar det bra med en mer race-anpassad hoj, men räkna med att oljan skall bytas ofta och att du får byta mer slitdelar på dem.
Är Hondas enduro CRF lv reggade? Trodde bara det var KTM/Huskvarna och Yamaha som lv reggade sina enduro modeller
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top