Välja framtid, jobb eller mer utbildning?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Behöver tips ifran er med hög utbildning som har ett bra jobb idag.

Jag är 23 år och har 180p idag ifran Karlstad Universitet som Högskole-Maskiningenjör men behöver yttligare 30p (grundläggande) för att lösa ut examen vi karlstad Universitet vilket jag borde kunna göra i Jan -2011.

Men jag har några alternativ:
1. Söka mig till ett jobb inom tex stalindustrin (är redan inne i en process) vilket är en branch jag absolut tror är bra på lång sikt.
2. Blockera mig enbart till Racing vilket jag brinner för (är redan inne i en process) Men fordonsindustrin ger ju ingen trygg framtid och bra löner direkt.
3. Börja studera igen vid tex Handelshögskolan i Stockholm för att ta ut en examen i Ekonomi. Kan väll inte vara svårt att komma in där när man redan har en examen med sig? Skulle då vara 27 år när man är färdigskolad.

Läsa en Master som Ingenjör är inget som lockar mig.

Min studievägledare är ingen hjälp. Jag vill ju komma med en utbildning som kan hjälpa mig till en bra framtid. Men vad ska ja göra?

Last edited:
Klipp dig och skaffa dig ett jobb :banana:banana seriöst ingen aning, jag har ingen utbildning men har idag mitt "drömjobb" ändå :tummenupp:tummenupp

Klipp dig och skaffa dig ett jobb :banana:banana seriöst ingen aning, jag har ingen utbildning men har idag mitt "drömjobb" ändå :tummenupp:tummenupp

Jo men ibland maste man ha en utbildning för att na hela vägen känns det som? Tex här i Tyskland sa är är Bachelor (högskole) examen knappt värd att kallas för akademisk examen.

Är du motiverad att läsa in en examen på Handelshögskolan tror jag att du går en rätt ljus framtid tillmötes. Där har du chansen att skapa dig ett bra kontaktnät och en examen där öppnar många dörrar i näringslivet.

Samtidigt kanske du ska se hur långt din nuvarande examen leder. Testa och jobba i ett år eller två. Då kanske du har mer tid att fundera över vad du verkligen vill göra. Det är ju inte helt säkert att det är administration inom ekonomi du vill syssla med.

Känn efter vad du verkligen vill jobba med. Att sätta sig på skolbänken igen efter några år ute på arbetsmarknaden kan nog vara ganska tungt.

Det är ju ett av delproblemen. Skall jag sattsa pa att jobba med det som är min hobby och blockera mig till det vilket jag inte tror det finns en god framtid inom. Jag har gjort mitt examensarbete klar här nu i tyskland och jobbat med vattenskärning och CNC styrning vilket visade sig vara jävligt spännande. Men det är nog spännande ju för att det har varit utmanande och det kan det ju vara pa vilket jobb som helst.

Är du motiverad att läsa in en examen på Handelshögskolan tror jag att du går en rätt ljus framtid tillmötes. Där har du chansen att skapa dig ett bra kontaktnät och en examen där öppnar många dörrar i näringslivet.

Samtidigt kanske du ska se hur långt din nuvarande examen leder. Testa och jobba i ett år eller två. Då kanske du har mer tid att fundera över vad du verkligen vill göra. Det är ju inte helt säkert att det är administration inom ekonomi du vill syssla med.

Som Hoztic säger, börjar jag jobba kommer jag nog aldrig tillbaka till skolan. Men det later ju väldigt positivt angaende en ekonomiutbildning tycker jag. Skall man pa lang sikt sattsa pa en ledarroll innebär det ju alltid ekonomiska beslut att da ha en examen i ekonomi med sig borde ju göra en langt mer attraktiv pa arbetsmarknaden?

Som Hoztic säger, börjar jag jobba kommer jag nog aldrig tillbaka till skolan. Men det later ju väldigt positivt angaende en ekonomiutbildning tycker jag. Skall man pa lang sikt sattsa pa en ledarroll innebär det ju alltid ekonomiska beslut att da ha en examen i ekonomi med sig borde ju göra en langt mer attraktiv pa arbetsmarknaden?

Samtidigt ska du inte dra för stora växlar i att ha ytterligare en examen. Siktar du på en ledarroll i framtiden inom näringslivet och företagen du arbetar för ser att du har rätt egenskaper för det kommer de sannolikt att skola in dig för den rollen. Tittar du på folk inom näringslivet i toppen har de olika utbildningar i grunden. Somliga har bara gått livets skola och inte desto mindre kompetent för det.

En akademiskt utbildning är just akademisk - något många glömmer bort när de pluggar år ut och år in. Akta dig så att du inte fastnar på universitetet och läser in den ena utbildningen efter den andra. Jag har sett allt för många göra det på nära håll.

TS: Jag har en utbildning likvärdig den du har, och idag jobbar jag överhuvudtaget inte med något som går att relatera till utbildningen.

Stålindustrin är som du säger ett säkert kort, men är det kul i längden? Tänk på att du skall hålla på med det dag ut och dag in under väldigt lång tid. Racing låter ju också kul, men är ett högst osäkert kort ekonomiskt sett.

Handels är alltid bra, men kommer du in där? Att man har en tidigare examen med sig vet jag inte om det hjälper där. Kör Handels om du kommer in, pallar med det och har råd att plugga vidare.

Annars tycker jag att du hoppar på stålindustrin och skaffar dig lite erfarenhet. Att byta jobb vartannat år är en bra ide både erfarenhetsmässigt och lönemässigt.

Jag går ut som högskoleingenjör inom mekatronik nu till sommaren från Chalmers. Jag tänkte göra som så att jag söker jobb, men dyker det inte upp något så tänkte jag sätta ihop lite bra kurser och köra heltid ett tag till. Är en del som tänker så i min klass i alla fall.

Men jag håller med, det är fan inte enkelt. Hade jag fått välja om nu hade jag nog valt att köra maskinprogrammet och mekatronikprogrammet parallelt. Det tror jag hade funkat rätt bra, många gemensamma kurser plus att man får ut två examen :) Hade även gjort så att man hade kunnat hoppa på fler olika masterprogram.

Last edited:
Känn efter vad du verkligen vill jobba med. Att sätta sig på skolbänken igen efter några år ute på arbetsmarknaden kan nog vara ganska tungt.

Jag håller inte med. Började själv plugga efter flera års jobb och kände mig mycket mer studiemotiverad än tidigare, då jag fått lite jobb- och livserfarenhet som jag kunde relatera till under studierna.

Jag hade satsat på racing-prylen, eftersom det uppenbarligen är det du helst vill. Skiter det sig så kan du börja fundera på att plugga eller jobba med nåt annat då. Racingjobbet kommer du högst troligt isf se som en värdefull erfarenhet inför framtida jobb, oavsett vad du bestämmer dig för då.

Ber om ursäkt för OT, men måste fråga: vad finns det för jobb inom racing?
Jag är själv civ.ing elektro, och sugen på något inom prototypracing innan jag blir alltför gammal..

Jag håller inte med. Började själv plugga efter flera års jobb och kände mig mycket mer studiemotiverad än tidigare, då jag fått lite jobb- och livserfarenhet som jag kunde relatera till under studierna.
Visst, mycket enklare att sätta saker i sitt sammanhang, man kanske kan göra ett bättre studieval osv, men att gå ner från en hygglig lön till studiebidrag, lära sig plugga igen osv kan nog vara tungt för vissa. Jag skulle aldrig fixa att börja plugga igen, både för att jag trivs där jag är just nu i livet, och för att jag skulle få göra mycket avkall på saker och ting. Men vi är alla olika :)

visa trådar önskar man att man inte öppna.. :gnissla

(pluggar förberedande för dom där linjerna men inser mer å mer att det inte nått för mig)

Om det bara är 30P för din nuvarande examen så är det väl bara att ta tag i det och inte "kasta" bort de poäng du redan har?
Och att fundera på att plugga ytterligare 4 år, det är i min värld ologiskt :näsblod

Nej, plugga klart det du har påbörjat och kanske söka dig tillbaka till det du redan håller på med, om det inte är omöjligt?

Äsch, vad fan vet jag som inte ens har skrivit högskoleprovet på riktigt :( Eller gjorde jag det? Äh, kommer inte ens ihåg så jag misstänker att det inte gick så bra isåfall :D

Om jag läser lite mellan raderna i det du skrev i ditt första inlägg så tolkar jag det som att du själv redan svarat alt 1.
Satsa på att fullfölja det du redan påbörjat, du har dessutom sagt att du trivs med det och du bedömer att det finns en framtid i det alternativet.

TS: Jag har en utbildning likvärdig den du har, och idag jobbar jag överhuvudtaget inte med något som går att relatera till utbildningen.Stålindustrin är som du säger ett säkert kort, men är det kul i längden? Racing låter ju också kul, men är ett högst osäkert kort ekonomiskt sett.Handels är alltid bra, men kommer du in där?
Annars tycker jag att du hoppar på stålindustrin och skaffar dig lite erfarenhet. Att byta jobb vartannat år är en bra ide både erfarenhetsmässigt och lönemässigt.

Jo det är ju sant att man kan hamna i nagon annan branch men jag vill ju naturligtvis först försöka hamna i det jag utbildat mig till. Sen pa lang sikt kan man ju byta. Antar det var sa det gick till för dig?

Jag är lite osäker pa intagningen. Jag bara tog det som exempel, men ett högskoleprov skulle kanske kunna lösa intagningen. (gymnasiebetyg funkar ej)

Bra tips tack:tummenupp

visa trådar önskar man att man inte öppna.. :gnissla

(pluggar förberedande för dom där linjerna men inser mer å mer att det inte nått för mig)

Varför? Det är ju en skitbra utbildning!

Om det bara är 30P för din nuvarande examen så är det väl bara att ta tag i det och inte "kasta" bort de poäng du redan har? Och att fundera på att plugga ytterligare 4 år, det är i min värld ologiskt :näsblod

Jo självklart skall jag fixa dom sista 30 poängen. Bara tentor kvar (som är fruktansvärt trakiga).

Om jag läser lite mellan raderna i det du skrev i ditt första inlägg så tolkar jag det som att du själv redan svarat alt 1.
Satsa på att fullfölja det du redan påbörjat, du har dessutom sagt att du trivs med det och du bedömer att det finns en framtid i det alternativet.

Detta later ju ocksa klokt. Har en arbetsintervju med ett företag i Sverige som jag träffat här i Tyskland nagra dagar efter hemkomst. Sa far väll se hur intressant det verkar vara.

Gött rörigt i skallen nu men man ska kanske inte vara petig utan bara ta det man kan fa sa fort som möjligt sa far man se hur de funkar?:va

Är jag trög eller, men 210 poäng? Det är väl ingen vanlig maskinlinje då?

Högskole är ju bara på 180hp.

Jo självklart skall jag fixa dom sista 30 poängen. Bara tentor kvar (som är fruktansvärt trakiga).

Ok, jag tolkade ditt första inlägg som att det inte var så självklart men jag läste nog bara lite för snabbt.
Fixa färdigt den utbildning du har, stanna inom det projekt du håller på med nu och hoppas på att det tar dig vidare.
Hoppa inte på ytterligare 4-5 år av utbildning som inte har något att göra med dina första studier.
Så jävla kul är det väl inte att plugga eller :va

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing