Välja framtid, jobb eller mer utbildning?

Jag var lite i samma dilemma som du. Läste civ. Ing. I maskinteknik.
i samma veva som jag pluggade träffade jag en tjej och vi skaffade familj ganska tidigt ( jag blev pappa vid 23).
Det blev till att skaffa ett jobb så snart som möjligt så jag läste in min M.Sc. Lite snabbare än normalt.
Racingintresset fick bli hobby när jag halkade in i rymdbranchen som på ett bananskal.
Numera jobbar jag på ESA i Nederländerna och har hand om teknikutveckling till nästa generation av Europeisk bärraket. Egentligen inte mitt primära intresseområde, men väldigt kul och avancerad teknik. Tjänar bra, tycker jag.

Om jag skulle göra om min karriär från början skulle den bli nästan likadan, fast jag skulle läst lite extra juridik.

Utbildningen är en bra grund, och bestämmer vilka områden du kan röra dig inom. Men efter första jobbet blir det annorlunda. När du söker nästa jobb bedöms du mest efter vad du faktiskt åstadkommit tidigare i karriären, utbildningen är bara en teoretisk grund.

Varför inte både jobba och plugga ekonomi? Det kryllar av kurser i både NEK och FEK på deltid/kvällstid/distans. Med lite studievana funkar det utmärkt att kombinera med heltidsjobb. Fast det ger ju förstås inte en examen från Handels.

Jag knegade på heltid i 5 år innan jag kom på vad jag hade lust att läsa, och sen 3,5 år läser jag heltid på RUC (Roskilde Universitet).
Att sätta sig i skolbänken efter en periods arbete är inte helt lätt men det går om man bara vill och är intresserad för det man läser. För mig har åren i arbetslivet hjälp mig otroligt mycket i studierna, både med studierelevant deltidsjobb samt med att jag verkligen visste vad jag ville läsa och inte bara tog första bästa utbildning.
Får min cand.soc (master) om ca. 2 år om allt går som det ska, och efter det väntar förmodligen 3 års studier mera. Kommer vara lastgammal när jag kommer ut på andra sidan..

Är jag trög eller, men 210 poäng? Det är väl ingen vanlig maskinlinje då?

Högskole är ju bara på 180hp.

Jag har läst 150% ett tag men har kvar några kurser sen första årskurs som jag skjutit framför mig. Eftersom jag läst ju 30p extra så blir det 210p totalt.

Ok, jag tolkade ditt första inlägg som att det inte var så självklart men jag läste nog bara lite för snabbt.
Fixa färdigt den utbildning du har, stanna inom det projekt du håller på med nu och hoppas på att det tar dig vidare.
Hoppa inte på ytterligare 4-5 år av utbildning som inte har något att göra med dina första studier.
Så jävla kul är det väl inte att plugga eller :va

Min projekt slutar 1 december och leder ej till något nytt då företaget vanligtvis sysslar med mjukvaru-utveckling. Det är ju utvecklande att studera men också skönt att jobba och tjäna pengar. Kan jag studera 3 år till och få en väldigt ljus/kul framtid så är ju det inte ens 1/10 av antalet år jag skall jobba.

Nemen tack:krama

Varför inte både jobba och plugga ekonomi? Det kryllar av kurser i både NEK och FEK på deltid/kvällstid/distans. Med lite studievana funkar det utmärkt att kombinera med heltidsjobb. Fast det ger ju förstås inte en examen från Handels.

Jag skulle nog hellre fokusera på en sak åt gången så att man kan göra den till 100%. Så att jobba över inte förstör den andra grejen osv. Kanske längre fram i tiden om man kommit in i ett jobb och har bra rutiner med inte i kombination med ett förstajobb?

Ha kul! Vad skulle du göra om du var ekonomiskt oberoende?

Köpa en TIG, lära och mig svetsa och bygga turbo på min hoj:gnissla

Bygga en racingbil. Köpa en CNC maskin och lära mig den utan och innan.

Betyder detta att jag borde studera till CNC operatör:tungan

Eller kanske starta eget om se om en affärside jag har skulle funka?
-----------------------------------------------------------------------

Många värdefulla kommentarer, tack ska ni ha:tummenupp

Last edited:
Idag fick jag svar ifran mitt Universitet.

Jag behöver läsa 90p extra för att kunna ta ut en 180p kandidatexamen i företagsekonomi. 90p är valfria kurser och det kunde jag fylla ut med kurser jag tidigare läst.

Vi far la se vad som händer.

Där har du svaret på varför jag tvekar på utbildningen, det är e samma saker som jag skulle gjort, och enligt mig finns det två sorters drömjobb.

Göra det man brinner för på jobbet, eller tjäna så mycket å ha så stor fritid att man kan göra det man brinner för ordentligt på fritiden.

Vilket är ungefär va du verka välja mellan så det tillförde ingenting.:banana

Antagning till HHS på särskilda skäl kan du glömma, det är 10 pers årligen som antas den vägen och nepotismen är grym. HP 1,9 eller 19,50 från gymnasiet är det som gäller.

Kandidatexamen i företagsekonomi från ett universitet som knappt fick examinera CivEk kommer nog inte att öppna särskilt många dörrar som är stängda idag. Då är jobb parallellt med distanstudier ett bättre alternativ...

Ja det äre precis vad det betyder. Gör bara sakerna i rätt ordning, och dom som går paralellt samtidigt.

En svets är billig så starta firma och köp den. Läs samtidigt till CNC-operatör och gör lite svetsjobb på kvällarna. Använd alla pengar som firman drar in till att utöka verksamheten så länge du har en annan inkomst osv
Räkna med att det kommer bli många år dubbelarbete innan du är självförsörjande.

Läste senast idag att många småföretagare som pensionerar sig nu har svårt att sälja sina företag. Det ger många intressanta ingångar för de få som vill vara egeneföretagare.

Idag, 7 dagar efter hemflytten till Sverige blev det klart med jobbet som konstruktör inom stålindustrin. Så nu börjar jag jobba 1 feb :)

Får se om jag gjorde ett bra val :)

• Gilla
Reaktioner: Loy
Idag, 7 dagar efter hemflytten till Sverige blev det klart med jobbet som konstruktör inom stålindustrin. Så nu börjar jag jobba 1 feb :)

Grattis! fira med att ge dig själv en rejäl tig-svets i julklapp!

Det gjorde du säkert, blir du less på det framöver så finns det nog en hel del vägar o gå med den bakgrunden. :tummenupp

Bara att gratulera! :tummenupp
Tack ska du ha :)
Grattis! fira med att ge dig själv en rejäl tig-svets i julklapp!

haha, jag tror mer på en MIG för att ha något att komma igång med. Skall fullfölja min turboplaner nu på hojen så lär ju ha något att punkta avgas m.m.

Det gjorde du säkert, blir du less på det framöver så finns det nog en hel del vägar o gå med den bakgrunden. :tummenupp
Hoppas det. Sen är kanske inte Borlänge den mest lockande staden att bo i (vad jag sett än så länge) men verkar vara ett jävligt spännande jobb så det kommer nog bli kul.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...