Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Nä men ska man ha en Toyota Land Cruiser upptill? Inget fartvidunder men kommer förmodligen gå lika bra att köra på gammal spillolja och hemkört när kriget kommer.
Inte så sega faktiskt, de sugdieslar vi hade under tidigt 1990-tal gjorde 180 och axade fint. Hade till och med lite tvåtakts-kick nära toppvarv, riktigt pigga.
 
Eller till och med en pajero för att spara lite pengar.
Nix, inte en sugdiesel i alla fall! Snålade och köpte ny sådan privat ca 1995 och den var inte rolig. Långsam och seg på alla sätt och noll vridmoment på lågvarv, orkade under familjeutflykter inte ens på lågväxel starta i rejäla backar. En klen personbil med 4WD som möjligen funkar runt Stureplan.
 
Inte så sega faktiskt, de sugdieslar vi hade under tidigt 1990-tal gjorde 180 och axade fint. Hade till och med lite tvåtakts-kick nära toppvarv, riktigt pigga.

Gjort många mil i vita LC-200 och ett par LC78. Marocko-byggen med vad det såg ut som eftermonterad turbo på dieselsexan med radpump.
 
Åter till tråkiga familjebilar, vad säger panelen om en Peugeot 508?
Senast jag funderade på en Pegga var när en hyfsat ny 504 kombi reades ut för att ingen ville ha den.
 
Jag åker Peugeot 2008 och den är lite tålamodsprövande. Så länge man bara åker i jämn fart och inte försöker använda något elektriskt går det ganska bra, men vill man ändra inställningar på farthållaren eller byta radiokanal får man invänta reaktionen på att man tryckt på en knapp.
Hustruns Opel är elektriskt närbesläktad och har liknande egenheter.
Jag är inte säker på att 508 har samma prylar inombords, men jag har mina misstankar.
 
Nix, inte en sugdiesel i alla fall! Snålade och köpte ny sådan privat ca 1995 och den var inte rolig. Långsam och seg på alla sätt och noll vridmoment på lågvarv, orkade under familjeutflykter inte ens på lågväxel starta i rejäla backar. En klen personbil med 4WD som möjligen funkar runt Stureplan.
Nej, jag tänkte nog 3.2 turbodieseln i så fall.
Mitsu brukar ju tycka om att ha knackiga stakar ibland. Men ett och annat motorhaveri är ändå mycket billigare än vägskatten på en dieselbil med baksäte i Finland, så det är inte så noga.
 
Åter till tråkiga familjebilar, vad säger panelen om en Peugeot 508?
Senast jag funderade på en Pegga var när en hyfsat ny 504 kombi reades ut för att ingen ville ha den.
Fina bilar, men inte problemfria direkt.
Jag hade inte köpt någon om jag inte haft garanti över hela den tilltänkta ägarcykeln. (ie nytt, och då finns det så mycket annat att välja på för pengarna)
 
Franska bilar ÖHT är lite svårdefinierade.

Vissa modeller verkar vara ren skit från början, andra modeller verkar bra.
Lägg til det att vissa individer av skitmodellerna funkar klanderfritt och vissa individer av dom bra modellerna är ren skit.

Rent generellt är dom nog inte så dåliga som folk generellt tror, men dom är inte heller så bra som franskbilsförespråkarna säger.

Jag känner ägare som har båda åsikterna, men gemensamt är att att alla som har haft flera franska bilar har mera överseende med saker som nyblivna franskbilasägare får härdsmälta över.
Är man van bra bilar sedan tidigare kan det nog vara svårt att nöja sig med en lynnig fransk.
 
Franskt är skumt... Jag har haft en där torsionslagren bak föll ut som rostpulver och handbromsen var omöjlig att få till bra. Men man åkte skönt i den, som en limousin (ja tills lagren "läckte ut").

Grannen hade en vi skulle byta drivknutar på. Fanns tre olika till samma bilmodell och årtal. Vi fick mäta och räkna på den gamla för att kunna beställa. De tar vad de hittar på hyllan för dagen.
 
Nu var ju den tilltänkta Peggan ny eller nästan ny, men jag avstår nog ändå.
Men, när vi ändå är inne på byggkvalitet på franska bilar så är ju många nu mer badge engineering av japanska bilar. Citroen och Toyota och Nissan byter ju bilar med varandra.
Peugeot och Mitsubishi gör det och säkert andra. Då blir det ju svårt att säga att fransmännen bygger dåliga bilar.
Precis som när jag kollade upp min Fiat Ducato och den inte var godkänd för HVO av Fiat, men samma brandade Citroen, Peugot och Renault var det.
 
Nu var ju den tilltänkta Peggan ny eller nästan ny, men jag avstår nog ändå.
Men, när vi ändå är inne på byggkvalitet på franska bilar så är ju många nu mer badge engineering av japanska bilar. Citroen och Toyota och Nissan byter ju bilar med varandra.
Peugeot och Mitsubishi gör det och säkert andra. Då blir det ju svårt att säga att fransmännen bygger dåliga bilar.
Precis som när jag kollade upp min Fiat Ducato och den inte var godkänd för HVO av Fiat, men samma brandade Citroen, Peugot och Renault var det.

Precis, det är lite omöjligt att veta vad man får när så många delar plattform.
Ibland är allt samma mellan syskonbilarn, ibland har som egna drivlinor, ibland delar dom drivlinor och bara har olika karosseridelar.

Skåpbilarna Citroen Relay / Fiat Ducato och någon mer som folk brukar bygga husbilar av verkar ha mer problem om dom heter Citroen, eller så är det bara för att det byggs fler husbilar på dom?
 
Nu var ju den tilltänkta Peggan ny eller nästan ny, men jag avstår nog ändå.
Men, när vi ändå är inne på byggkvalitet på franska bilar så är ju många nu mer badge engineering av japanska bilar. Citroen och Toyota och Nissan byter ju bilar med varandra.
Peugeot och Mitsubishi gör det och säkert andra. Då blir det ju svårt att säga att fransmännen bygger dåliga bilar.
Precis som när jag kollade upp min Fiat Ducato och den inte var godkänd för HVO av Fiat, men samma brandade Citroen, Peugot och Renault var det.
Peugott har minst fel av alla bilar iallafall 2020
 
Åter till tråkiga familjebilar, vad säger panelen om en Peugeot 508?
Senast jag funderade på en Pegga var när en hyfsat ny 504 kombi reades ut för att ingen ville ha den.
En 504 (eller 505) kombi skulle du haft kvar idag. Tusan så robust bil, givetvis nedsnackad i Volvolandet Sverige där till och med Saab ansågs suspekt i samma grupper som idag har gått livets hårda skola.

Peugeot 508 har nog rätt okej rykte och nöjda ägare. Man skall ha klart för sig att Renault och PSA är två olika storheter vad gäller franska bilar. Tillkommer att de olika modellerna kan skilja åt rätt rejält.

Snygga bruksbilar, det har Peugeot alltid varit. Pininfarina sedan tidigt sextiotal.

Brukar dessutom klara många mil, i likhet med Citroën.
 
Man kunde ju önska det men jag läste något test i EU o Peugott hade 0,8 fel per bil gämför med Volvo som var sist med fantastiska 3,3 fel per bil. Bmw Audi VW o mb låg strax över Volvo o sedan lite Opel Renault citeroen Fiat sedan kom en flock japaner o över det Kia o dyligt o på topp Peugott.

Även jag blev Förvånad dock har 206, n snart rullat 22000 mil 2 bromsskivor 2 uppsättningar belägg 6-7 halvljus lampor och 2 bakhjulslager a 150 spänn st.

Peugotten är den bil som bråkat minst av alla bilar vi har haft iallafall.
 
Man kunde ju önska det men jag läste något test i EU o Peugott hade 0,8 fel per bil gämför med Volvo som var sist med fantastiska 3,3 fel per bil. Bmw Audi VW o mb låg strax över Volvo o sedan lite Opel Renault citeroen Fiat sedan kom en flock japaner o över det Kia o dyligt o på topp Peugott.

Även jag blev Förvånad dock har 206, n snart rullat 22000 mil 2 bromsskivor 2 uppsättningar belägg 6-7 halvljus lampor och 2 bakhjulslager a 150 spänn st.

Peugotten är den bil som bråkat minst av alla bilar vi har haft iallafall.
Det tar sig, själv har jag haft en 205 GTI och en 206 GTI, funkade kalas men så är jag ju mekaniker :)
 
Hur är 308 med vti 120hk?
Någon som har erfarenhet av den?
Kända fel?
Frågar åt en vän. :)
 
Om man vill ha ett billigt härke som rullar och rullar. Manuell låda och bensinbrännare.
Lättmekat och så lite skrot som möjligt som kan paja. Ej behov av AC, kan rulla upp/ner vindrutorna själv osv osv. Krav på insprutning dock.
Vad ska man ha då?

Hur är Saabs B204i?

Frågar åt en vän.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top