Välja elbil

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hej Bullen!

Min äckliga Skoda-diesel börjar sjunga på sista versen och ersättaren kommer vara en beggad elbil men vad ska jag välja???

Familjen kommer behålla en 9-sitsig buss med dragkrok så lastutrymme och möjlighet till långresor finns redan.

Inköpspris är viktigt men jag har ingen hård gräns.
Total driftskostnad över längre tid är klart viktigt.
Planen är att behålla bilen ett antal år så byggkvalitet/driftsäkerhet är viktigt.
Prestanda är ganska oviktigt.

Jag behöver alltså en bil som fraktar arslet kortare sträckor till en låg kostnad. Vi har 7,5 mil till sommarstugan så om den tar sig dit och hem på en laddning vintertid är det trevligt men det är inte ett absolut krav.

Vad ska jag välja?
 
Spontant skulle jag säga en Nissan Leaf om du bara ska transportera dig typ 10 mil i taget. Har du el i sommarstugan och planerar att vara där ett mer än ett fåtal timmar så räcker förra generationen, 30kWh-varianten. Har en sådan just för det syftet själv. Den är sjukt ful, men transporterar arslet hyfsat bekvämt, och börjar så smått krypa ner i pris på begagnat-marknaden.
De nyare 40/60-kWh har problem med "rapid-gate" om du ska köra längre.. (Men å andra sidan kommer du längre per laddning, och de har typ2-uttag, och sist men inte minst ser de ut som en bil istället för en groda)
 
Last edited:
Hej Bullen!

Min äckliga Skoda-diesel börjar sjunga på sista versen och ersättaren kommer vara en beggad elbil men vad ska jag välja???

Familjen kommer behålla en 9-sitsig buss med dragkrok så lastutrymme och möjlighet till långresor finns redan.

Inköpspris är viktigt men jag har ingen hård gräns.
Total driftskostnad över längre tid är klart viktigt.
Planen är att behålla bilen ett antal år så byggkvalitet/driftsäkerhet är viktigt.
Prestanda är ganska oviktigt.

Jag behöver alltså en bil som fraktar arslet kortare sträckor till en låg kostnad. Vi har 7,5 mil till sommarstugan så om den tar sig dit och hem på en laddning vintertid är det trevligt men det är inte ett absolut krav.

Vad ska jag välja?

E-Golf tror jag skulle passa utmärkt. Annars e-Up eller Hyundai ioniq om du behöver lite större.

Leaf har du redan fått tips om. De tidigare är fula, men ligger bra i pris och funkar till ditt ändamål. BMW i3 ger ungefär samma leverans i funktioner, men mer fancy och med dyrare material osv.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Begagnade elbilar är svårt, visst kan man köpa något som kostar som en ny bensinbil men med 10 mil räckvidd, men dom begagnade elbilar som kommer på marknaden om 3 år har tredubbla räckvidden.

Du kan köpa en Renault Zoe för 100k och betala 1000:- i månaden i batterihyra, eller du kan köpa motsvarande Renault med bensinmotor för halva priset och tanka för 500:- i månaden och ha fyrdubbel räckvidd.

Det är nog bara Leaf som är vettig i förhållande till vad man får
 
Vad säger du om Kona och Niro irish?
Har ingen personlig erfarenhet dessvärre. De har fått bra kritik, och har sett en och annan i bygden som skaffat såna. Änsålänge har det inte kommit ut några begagnade tjänstebilar, så andrahandsmarknaden är ju i det närmaste obefintlig.
Om man inte har behov av SUV skulle jag nog sneglat på model3 i de prisklasserna, laddnätverket är milsvida bättre än allt annat just nu.
 
Jag har ju en budgetkärra från VAG nu och elen i den har inte imponerat. Det samma gäller alla franska personbilar jag haft det tveksamma nöjet att umgås närmare med.
Vill man då verkligen ha Dacias första generation elbil?
Eller en förhållandevis dyr VW, Hyundai eller Renault?

Jag är faktiskt sugen på en i3 för att få bättre upplevd kvalitet och förhoppningsvis slippa korrosionsproblem och elgremlins om några år men det kommer med en kostnad och frugan hatar utseendet på i3 av hela sitt hjärta.

Eftersom norrmännen har slutat köpa upp alla begagnade elbilar och det är nya budgetkärror på gång är det förstås bäst att vänta med inköpet till Skodan är helt okörbar men så är det ju alltid...
 
Dacian är ju en Renault K-ZE med bättre krockskydd
(Renault ville inte sälja den under eget namn utanför asien, men Dacia behöver en elbil för att dra ner snittutsläppsvärdet för märket)

Kia och Kona är utmärkta bilar, men det finns inga begagnade än.

Skoda släpper ju en billig liten elbil snart, kanske en sån då?
Min erfarenhet av VAG är liknande din av franska bilar.
 
Om man inte har behov av SUV skulle jag nog sneglat på model3 i de prisklasserna, laddnätverket är milsvida bättre än allt annat just nu.

Fast för samma pris som en begagnad 3 får du ju en ny Kia/Kona, och då slipper man Tesla
 
Dacian är ju en Renault K-ZE med bättre krockskydd

Skoda släpper ju en billig liten elbil snart, kanske en sån då?
Min erfarenhet av VAG är liknande din av franska bilar.
Det är tveksamt om Dacia levererar något innan 2021 så det är ju till lite hjälp just nu.

VAG har inte imponerat på mig heller. Särskilt inte elen och rostskyddet i Skodan jag har nu.
Skodas CITIGOe kostar drygt 200 000kr efter bonus så frågan är om man vill ha en ny Skoda eller en lätt begagnad Leaf för samma pengar. Jag gissar att japanen är mer problemfri de kommande 7 åren även om den är ett år äldre från början.

Skulle själv tagit en Zoe utan hyra med de premisserna
Vad är fördelen med en Zoe jämfört med en Leaf?
 
Det är tveksamt om Dacia levererar något innan 2021 så det är ju till lite hjälp just nu.

VAG har inte imponerat på mig heller. Särskilt inte elen och rostskyddet i Skodan jag har nu.
Skodas CITIGOe kostar drygt 200 000kr efter bonus så frågan är om man vill ha en ny Skoda eller en lätt begagnad Leaf för samma pengar. Jag gissar att japanen är mer problemfri de kommande 7 åren även om den är ett år äldre från början.


Vad är fördelen med en Zoe jämfört med en Leaf?

Zoe var mer underhållande att köra, bekvämare interiört och tystare i kupén. Den jag testade var Bose edition, bra uummppf i ljudsystem är essentiellt! Batterimätaren gick att lita på och räckvidden praktiskt 28-30mil
 
Last edited:
Är det inte jäkligt svårt att hitta en Zoe med stora batteriet utan batterihyra?
 
Nu vet jag inte hur det ser ut där ni bor, men Zoe har ett gediget rykte för att ha dålig värme här uppe i Norrbotten. En god vän har en sådan sedan flera år. De är nöjda förutom värmen som är så dålig att de funderat på att montera in en bränslevärmare...
 
Är det inte jäkligt svårt att hitta en Zoe med stora batteriet utan batterihyra?

Det finns ett knippe på Blocket med 41kWh-batteriet men de kostar från 240k vilket känns lite saftigt.
 
Har ingen egen erfarenhet av Zoe, men det jag läst (och kommer ihåg) är att laddningen ska vara oerhört ineffektiv på lägre strömstyrkor (använder inte dedikerad laddare utan "kör motorn baklänges" istället typ). Kan vara fixat på nyare årsmodeller, någon med mer erfarenhet får gärna flika in.
Om du faller in på en Leaf, ta Tekna-modellen (mest utrustade) utan att passera gå. Typ samma pris på blocket vad jag kan se, men då får du läderklädsel, helt ok Bose ljud-anläggning och lite annat smått och gott att ha. Fr.o.m 30kWh batteriet så är det även värmepump om jag inte minns fel. Hjälper en hel del när temperaturen kryper ner. Största aber med Leafen maskinellt är att bromsarna skriker om man backar ut det första man gör när det är blött. Annars har vår funkat klanderfritt i 6.000 mil.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top