Välja 450 för iskörning, most bang for the buck?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sitter och kollar blocket i jakt på en vettig ishoj och har kommit fram till att jag vill ha en 450. Kollade först på 250 4t men de är u dyrare så då finns det ingen anledning att köpa.

Tidigare har jag haft både original och trimmade Husor men dessa kräver mycket underhåll och smidigheten är väl så där. Men det är ju rejält med pulver från början men jag känner ändå att en 450 är tillräckligt, speciellt då jag antagligen inte kommer köra mycket mer än 10 timmar totalt.

Så vad ska man ha om man inte vill lägga mer än 20 000:-?
En polare sa att jag skulle ha en RMZ men finns det en anledning till att de aningens billigare än sina konkurrenter av samma årsmodell?

Vilka årsmodeller har problem med vad etc?

Btw, om någon råkar känna till vart man kan få tag på bättre begagnade finndubb så pm'a gärna :)

500 2-t då? finns ett par schyssta CR 500 på blocket för vettiga pengar! DET är mycket bang for the buck!!!

500 2-t då? finns ett par schyssta CR 500 på blocket för vettiga pengar! DET är mycket bang for the buck!!!

Njae, visst är CR500 kul men ska man ha en sån så ska man ha en nyare modell som inte är slutkörd precis överallt och då kostar det flis.
Visst gillar jag hysteriska hojar men kroppen pallar inte med sånt längre så en normal 450 4t som man kan fisa runt banan på 3:an-4:an duger gott åt mig.

Njae, visst är CR500 kul men ska man ha en sån så ska man ha en nyare modell som inte är slutkörd precis överallt och då kostar det flis.
Visst gillar jag hysteriska hojar men kroppen pallar inte med sånt längre så en normal 450 4t som man kan fisa runt banan på 3:an-4:an duger gott åt mig.

...en 4t 450 motocrosshoj är klart yster den med, så det finns nog så det räcker till.
Åkte plogat, fryset gärde i vintras med min CRF450 (och ett gäng dårar från mx-gymnasiet), det går väldigt fort om man håller i lite...väldigt.

Du kan få köpa min 450 med 380 kit ;) Dock får du skruva ihop den själv...

En 450 med 380-kit :va Vad är det för nåt? Men nej, inget "svenskt" något mer för mig. Japsarna är ju bäst på att bygga bilar och det gäller antagligen när det kommer till hoj också så för min del blir det bara japs :)

...en 4t 450 motocrosshoj är klart yster den med, så det finns nog så det räcker till.
Åkte plogat, fryset gärde i vintras med min CRF450 (och ett gäng dårar från mx-gymnasiet), det går väldigt fort om man håller i lite...väldigt.

Jag har kört 450 på isen och visst räcker det till även om det inte är lika skoj som en 600:a med massvis med fler hästar. Men som sagt, jag prioriterar kvalitet framför kvantitet denna gång :D

jag har hojen för dig... färdig för isen.

Njae, synd att kalla de där mesdubbarna för isdäck :hihi
Men den såg schysst ut, är det bra pris på den också eller? Annars får du ta en båt i inbyte för jag har inte tillräckligt stort lekkonto just nu :husetäterpengar

Last edited:
En 450 med 380-kit :va Vad är det för nåt? Men nej, inget "svenskt" något mer för mig. Japsarna är ju bäst på att bygga bilar och det gäller antagligen när det kommer till hoj också så för min del blir det bara japs :)

Jag har kört 450 på isen och visst räcker det till även om det inte är lika skoj som en 600:a med massvis med fler hästar. Men som sagt, jag prioriterar kvalitet framför kvantitet denna gång :D

Njae, synd att kalla de där mesdubbarna för isdäck :hihi
Men den såg schysst ut, är det bra pris på den också eller? Annars får du ta en båt i inbyte för jag har inte tillräckligt stort lekkonto just nu :husetäterpengar

Endurodubbat är fan så mkt roligare än finndubb.
Pallra dig hit o kika på prylarna så kan vi komma fram till nåt bra pris?

Njae, finndubb är svårslaget roligt faktiskt och så kan man köra äckligt fort. Som på asfalt men man slipper slå ihjäl sig lika mycket när det går åt helvete. Eller ja, man kan ju alltid inbilla sig :rolleyes:
Och jag kommer enbart köra is, annars skulle endurodubbat vara att föredra.

Nu har jag förvisso inte provat finndubb men är också helt såld på endurodubb. Det är ju bredställen som är roligt. :) Sen är det inte lika känsligt med om det ligger lite snö på isen heller. Tänkte prova på nån tävling i vinter om isarna tillåter det.

Nu har jag förvisso inte provat finndubb men är också helt såld på endurodubb. Det är ju bredställen som är roligt. :) Sen är det inte lika känsligt med om det ligger lite snö på isen heller. Tänkte prova på nån tävling i vinter om isarna tillåter det.

Ja, smaken är ju olika. Medan alla mina kompisar vill åka bakhjulsdrift på sina isbilar så föredrar jag framhjulsdrift för att åka fort. Visst är det kul med lite sladdar ibland men inte HELA tiden som det är tal om med endurodubb. Man kan ju till exempel inte lägga ner hojen på samma sätt med endurodubbat utan att ligga och kolla efter mört :näsblod

Ja, smaken är ju olika. Medan alla mina kompisar vill åka bakhjulsdrift på sina isbilar så föredrar jag framhjulsdrift för att åka fort. Visst är det kul med lite sladdar ibland men inte HELA tiden som det är tal om med endurodubb. Man kan ju till exempel inte lägga ner hojen på samma sätt med endurodubbat utan att ligga och kolla efter mört :näsblod

Framhjulsdivet är givet på isen. :tummenupp
Du har ju mer än tillräckligt med grepp med endurodubbat ju o när man vill så vrider man lite extra på rullen så har man breställ ur kurvan :D

Yee, de e ju kanonskoj att göra nån bana på isen oså köra rätt upp på nån ö där ute o bränna runt nån bana där me :D

Last edited:
Köp en ktm, Yamaha eller Honda från 2007. Dom är vanligast och har hållbara motorer. Sen är det bara att dreva högt o se glad ut.

Ni hoppade över till däck och jag rekommenderar egenskruvade eller koldkutters. Endurodubb är skitkul, tills man provat finndubb eller egenskruvat. Då känns det meningslöst och det är inge kul när folk kör ifrån en. Egenskruvade crossdäck med 10-12mm utstick klarar snömodd mycket bättre än finndubb. Koldkutters verkar slå allt och är inte lika farliga.

Ni hoppade över till däck och jag rekommenderar egenskruvade eller koldkutters. Endurodubb är skitkul, tills man provat finndubb eller egenskruvat. Då känns det meningslöst och det är inge kul när folk kör ifrån en. Egenskruvade crossdäck med 10-12mm utstick klarar snömodd mycket bättre än finndubb. Koldkutters verkar slå allt och är inte lika farliga.

Sant som du skriver, känslan att köra på fullt uppställ med e-dubb är ju skön som fan men mattas av lite när polaren kör om på utsidan i +25Km/h med en hoj som är 15hk svagare.

På blank eller i alla fall hyfsat ren is är finndubben svårslagna men blir det uppkört ja,,, jag skulle inte säga att greppet försvinner men det blir lynnigt som f-n.

En andra svaghet är att en vurpa med finndubbad hoj tenderar att bli värre iom högre hastighet men det är ju en annan grej.

Hemskruvat har jag inte testat men det verkar vara fina saker det med.

Valet hänger nog på användningsområde/ekonomi.:tummenupp

/Christer

Får inte glömma att det är ganska stor skillnad på skogskörda e-dubb mot dom som endast gått på isen.

Sant som du skriver, känslan att köra på fullt uppställ med e-dubb är ju skön som fan men mattas av lite när polaren kör om på utsidan i +25Km/h med en hoj som är 15hk svagare.

På blank eller i alla fall hyfsat ren is är finndubben svårslagna men blir det uppkört ja,,, jag skulle inte säga att greppet försvinner men det blir lynnigt som f-n.

En andra svaghet är att en vurpa med finndubbad hoj tenderar att bli värre iom högre hastighet men det är ju en annan grej.

/Christer

Det fina med egendubbat är just priset, minst hälften av e-dubb eller finndubb. Nackdelen är att det tar lite tid, ca 8h om man är effektiv. Här kommer mitt recept:

Köp nya Biltema crossdäck fram och bak (Biltema är bra pga att dom är mjuka i stommen vilket gör att man får bra med yta i isen).
Måla insida av däcket vitt och förborra med 2mm borr.

Fram:
4,2*25mm montageskruv från biltema (87-696). En i varje dubb. Utstick 8-10 mm.
Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (28 i diameter och 1.75 - 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.

Bak:
Beroende på om ni kör nytt eller slitet däck så får man ju självklart variera skruvlängden.

Bäst har det funkat med nytt biltema däck och 4.8*32mm plåtskruv med cylindriskt huvud. Minst 5 i mittenklackarna, två i nästa rad och en i yttersta raden.

Har provat med slitet däck och fick gå ner till 4.2*25mm för att få 8-10mm utstick i mittenklackarna. Efter 4 körningar började skruven gå av. Så jag kasserade det däcket o kör nu på nytt biltema däck och 4.8*32mm plåtskruv, ovan. Inte kört av en enda skruv på 2 månader (6 tillfällen).

Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (26tum i diameter och minst 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.

/Christer

Och vad är Coldcutters undrar en som vägrar googla :)

Som sagt så vill jag bara köra is och då känns det ganska meningslöst med endurodubbat när man vill åka fort och utvecklas under tiden. Kör man endurodubbat så är man ganska låst och man tröttnar jävligt fort på att åka och sladda, åtminstone jag.
Sen är det ju också för att jag inte vill bli omkörd av alla andra med endurodubbat, finndubb är min enda chans :D

Och angående ekonomi så får man ju en uppsättning begagnade finndubb som är felfria för 2000:-, det får man ju inte ens ett nytt endurodubbat bakdäck för.
Hemmaskruvade däck går bort, vem fan har tid eller ork att syssla med sånt :confused:
Nej, jag ska bara tanka och köra och inget mer. Därför det är så bra att köra is, man behöver ju inte ens tvätta skiten efteråt utan det för smälta bort i garaget :)

Glömde nämna en ytterligare nackdel med finndubb: Bakdäcken håller inte speciellt bra, 3-8 timmar beroende på vem som dubbat och vem som kör.

Dubb och klackar lämnar däcken i en rasande fart när förfallet väl börjat. Visst kan man fortsätta någon timme till med endurodubbsgrepp.

/Christer

Glömde nämna en ytterligare nackdel med finndubb: Bakdäcken håller inte speciellt bra, 3-8 timmar beroende på vem som dubbat och vem som kör.

Dubb och klackar lämnar däcken i en rasande fart när förfallet väl börjat. Visst kan man fortsätta någon timme till med endurodubbsgrepp.

/Christer

Då är egenskruvat en klar fördel ändå för det håller, och är överlägset billigt :)

Vill man köra på en ännu snabbare, säkrare, enklare och dyrare lösning så rekomenderar jag kold kutters:

Frank o Co är snabbast på isarna i väst med sina kold kutters. Den enkla anledningen är att dom får mycket metall i isen och kan åka med grymma ställ :)

Meddelande från Frank till mig på FB:
"Bakdubben ligger på 1300 kr för 500 dubb. Framdubben ligger på 780kr för 300 dubb. Bakdäck jag dubbar i är Maxxis IT, kostar 650:-
Fram använder jag ett däck som heter DURO har dock ej fått något pris på detta men det ligger runt ca 500.
Du har alltså en väsrtinguppsättning för 3360:- och det bästa av allt är att du dubbar upp dessa på 3-3,5 timmar. Skulle du köra slut däcken så är den dyra investeringen (dubben) intakta. Bara att skruva ut igen och använda.
Ola körde hela säsongen på samma uppsättning, klackarna på utsidan har börjat småspricka men inte mera än att han kommer att köra med det i år igen. Kolla hemsidan för mera info www.111ways2go.se
Mvh Frank"

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...